Gå til innhold

Hva er HPV???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sto på innkalling fra legen at jeg skulle ta celleprøve+HPV..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Human papilloma virus, et helt symptomløst virus som kan smitte ved seksuell omgang. Forbundet med cervical cancer. Tror det er ganske vanlig å sjekke dette i forbindelse med en celleprøve, som alle kvinner må hvert etellerannet år.

Ingenting å bekymre seg for, altså.

Skrevet

Du må ikke bli redd nå, men dette fant jeg på nett...:

Ps. Jeg har selv tatt denne prøven. Og 4 av 5 kvinner har dette viruset i seg uten å utvikle kreft...

Humant papilloma virus (HPV)

En virus, som hovedsagelig overføres seksuelt. Hyppig hos yngre seksuelt aktive kvinder. Den kan give kønsvorter (kondylomer) samt lettere celleforandringer på livmoderhalsen, men er oftest uden symptomer. Der er ingen effektiv behandling mod HPV-infektionen. I de fleste tilfælde forsvinder den af sig selv, men hos en lille andel af kvinder bliver HPV-infektionen kronisk, og dette giver en stærkt øget risiko for udvikling af svære celleforandringer på livmoderhalsen samt livmoderhalskræft. Der er mange forskellige typer af HPV. HPV-typerne 6 og 11 forårsager de fleste kønsvorter, mens infektion med HPV type 16 og 18 kan føre til udvikling af sværere celleforandringer og livmoderhalskræft.

Skrevet

Gidder ikke gjenta det anonym 22.15 sier, men tenkte jeg skulle legge til at min mor fikk kreft av dette viruset for over 15 år siden, ble operert, og ble helt frisk. Jeg hadde GU hos legen i 3.mnd, og fikk påvist viruset, og som han sa, det er ikke noe å bekymre seg for. Ny test på etterkontrollen, og er det noe bekymringsverdig der, så er det en operasjon som svir vekk vevet som er "infisert", og problemet er mest sannsynlig løst. Som anonym sier, så har 4 av 5 kvinner viruset, og få utvikler kreft av det. Gidder ikke å sløse bort tid på å bekymre meg i allefall...

Skrevet

Jeg har selv dette viruset og fordi mitt legesenter var med i en stor, internasjonal studie om HPV (som jeg valgte å delta i), ble jeg nøye fulgt opp og prøvene mine ble sendt til USA for sjekk av hvilken type HPV det var. Som nevnt er det en stor andel kvinner som har HPV-virus, men det finnes ca 60 ulike typer av dem. Noen gir altså kjønnsvorter, men er ellers harmløse, mens noen er spes aggressive og forbundet med utvikling ev kreft om man ikke passer på å sjekke seg hyppig med celleprøver.

Jeg fikk vite at jeg hadde den aggressive typen, HPV 16, og derfor går jeg og tar celleprøve ihvertfall årlig. Celleforandringene ble omtrent kroniske hos meg, sto i årevis, så i vår fjernet de en del av livmorhalsen med strømslynge, slik at det infiserte området ble borte. Men siden dette er et virus, sitter det i kroppen likevel, og KAN jo dukke opp på samme sted senere. Vet ikke hvor vanlig det evt er. Fjerningen er et lite inngrep, ikke farlig, og har ikke konsekvenser for senere graviditet, om man bare passer på å vente 3-4 mnd etterpå før man blir gravid. Slik fjerning gjøres ikke på gravide, de skal sikkert bare ta en lite celleprøve denne gangen. Jeg fikk helt hetta da jeg fikk vite at jeg ahdde den aggressive sorten (man får ikke vite hvilken type man har uten å sende inn til spesialist-lab, så var bare tilfeldig at jeg fikk vite det i den studien jeg deltok i), men man blir jevnlig fulgt opp og så lenge man er flink med å kontrollere seg m celleprøver løper man ingen risk for å utvikle kreft sånn "plutselig" (dette er jo en sen prosess som tar år). Og sannsynligheten er vel uansett stor for at du har en harmløs type HPV da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...