Gå til innhold

Noen som kan lese over og gi meg innspill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en innlevering i 3BI og føler at jeg ikke har fått med meg alt.

I oppgaven skal jeg gjøre rede for tre vekstkurver der ørretkyte blir introdusert for trre vann. Et vann uten ørret, ett vann med ørret der kurven er "midt på treet" og et vann med ørret der ørretkyten vokser og ørreten dør ut.

I oppgaven skal jeg:

* vise at jeg kan tolke diagrammer og observasjoner fra faglige vinkler.

* forklare hvordan populasjonene minker og vokser

* vise at jeg kjenner begrepene likevekt, miljømotstand, inter- og intraspesifikk konkurranse, tetthetsavhengige og tetthetsuavhengige faktorer og hvordan de virker inn på populasjonene.

POPULASJONSVEKST OG KONKURRANSE

I oppgaven blir det vist tre kurver som viser ørekytens populasjonsvekst når den blir introdusert i vann både med og uten ørretbestand. Jeg skal nå belyse de tre kurvene som viser vekst og fall hos populasjonen over tid.

I den første kurven ser man at ørekyten er alene i sin nisje. Kurven er klart S-formet, som viser at populasjonen stiger pent til værs og holder seg under bæreevnen.

Bæreevne tilsier det maksimale antall individer som kan leve i området over lang tid. Andre faktorer som kan kontrollere bestanden kan deles i to kategorier, tetthetsavhengige og tetthetsuavhengige faktorer.

Eksempler på tetthetsavhengige kan være sykdom og predasjon, konkurranse innad (intraspesifikk) og utad (interspesifikk) i populasjonen om ressurser.

Tetthetsuavhengige faktorer kan være naturkatastrofer som tar alle ressursene, reviret eller dreper bestanden.

Den intraspesifikke konkurransen i denne ørekytebestanden er lav, siden populasjonen fint holder seg jevnt under bæreevnen etter LAG- og LOG-fasen. Ressursene er gode og veksten er optimal.

I den andre kurven er det en stabil ørretbestand. Ørekyten klarer likevel å etablere seg, samt øke populasjonen sin og ørretbestanden synker over tid. Kurven stiger ikke i like stor grad som den første kurven. Det kan skyldes interspesifikk konkurranse med ørretene om de samme ressursene og at den intraspesifikke konkurransen øker over ressurser.

I den tredje kurven introduseres ørekyten på nytt i et vann der det er en stabil ørretpopulasjon.

I denne kurven stiger ørekyten relativt fort til værs til like under bæreevnen og når den stasjonære fasen. Over tid dør ørretbestanden ut. Ørekyten utkonkurrerer ørreten i nisjen. Den intraspesifikke konkurransen er lav innenfor ørekyten, men for ørretene er den nok større siden bestanden dør ut.

Hvis to arter som trenger de samme ressursene lever i samme område, vil konkurransen tilspisse seg. Noen arter kan tilpasse seg konkurransen og skape sin egen nisje uten konkurrenter, mens andre arter ikke kan det og da minker den ene bestanden eller den kan dø ut.

Takker for svar og innspill. Jeg blir VELDIG glad om noen tar seg bryet! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja...

Dette har jeg - naturfaglig sett - overhodet ikke peiling på.

MEN: Som norsklærer kan jeg si at det er veldig godt språk, ryddig satt opp, hensiktsmessig avsnittsinndeling og virker passe presist og kunnskapsrikt.

Mulig du skal presisere eksemplene dine nærmere, men det kan jeg ikke si da jeg ikke kjenner premissene for oppgaven eller den totale problemstillingen.

Skrevet

Takk skal du ha=) Jeg trodde jeg selv ville vandre samme veien som deg, men av en eller annen grunn fikk jeg for meg at realfag var tingen og holder på med realfagkompetansen, derav innleveringen i 3BI.

Tusen takk for innspillet ditt, selv om ikke dette var helt ditt fag, hehe.

Skrevet

Naturfag er sikkert morsomt det!

Personlig var aldri økosystemer min greie.

Synes sterke verb er artigere, hi-hi.

Lykke til med oppgaven:-)

Skrevet

Takk:-)

Jeg savner en skikkelig avslutning på innleveringen og hittil har jeg klart å koke sammen:

"Av kurvene i oppgaven kan vi lese at øretkyten er meget tilpasningsdyktig, den utnytter ressursene bra og i samme habitat som ørreten, så utkonkurrerer ørekyten ørreten."

*jernteppe*

Bør jo kunne koke sammen noe mer enn bare den steningen?

Skrevet

"Derav kan man konkludere at vinneren er..............

trommevirvel.................

ØREKYTEN!!!!!"

Skrevet

Sikkert ikke helt det du var ute etter, men...

Det er seint. Jeg har drukket 2 glass vin.

Beklager:-)

Skrevet

Hehe, det er det jo ingen tvil om, men med den formuleringen, så vil jeg ikke få en god karakter:P

Skrevet

Med mindre du har en lærer som er humoristisk anlagt.

Eller "på flaska".

Gjerne begge deler.

Du kan jo legge ved ei flaske vin.

Fra spøk til alvor - synes ikke du trenger en konklusjon eller avslutning. Denne sjangeren er nøktern, du har besvart det som du skal. Vil tro at det holder.

Skrevet

Kanskje du kan få litt bedre frem det med generalister vs spesialister, altså at generalister har lettere for å tilpasse seg konkurranse ved å skape en ny nisje...

Skrevet

Tenkte på det siste avsnittet da, synes det var litt enkelt skrevet bare...

Skrevet

Nå har jeg sendt den inn, så får jeg bare vente i spenning. Takker for hjelpen til både saklig!!!! og Ludderet (herlighet for noen nick dere har, føler jeg skjeller dere ut bare ved å skrive dem! Hehe).

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...