Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Jeg fødte for 6 mnd siden og fikk totalruptur. Har slitt med svak endetarmsmuskel og gjør masse knipeøvelser. Men likevel er alt ikke helt som før. Dere som fødte for noen år siden og fikk totalruptur, hvordan går det med dere? Vil gjerne høre noen erfaringer for å vite hva jeg kan forvente for fremtiden min. På forhånd takk!
camilla^ Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 Jeg hadde totalruptur for 5 år siden, og det har gått helt greit i etter tid igrunn. Ble sydd litt for mye igjen, men det ordnet seg. Merker at ting er litt anderledes enn det var, men det er kanskje ikke så rart siden ting og tang røk der nede og måtte syes igjen. Men alt skal vist fungere som det skal. Har vært på endel sjekker på sykehuset, tatt ultralyd her og der og alt skal vist være bra.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Takk for scar. Når du sier at alt ikke er som før hva mener du med det? Bare lurer. HI
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #4 Skrevet 14. februar 2008 Jeg fødte for 2,5 år siden og fikk totalruptur. Hos meg er ikke alt som før. Har også gjort masse knipeøvelser og trent hos fysioterapeut. Blitt mye bedre men sliter med at jeg ikke har helt kontroll over endetarmsmuskelen noe som fører til at jeg slipper ut luft helt ufrivillig. Det er jo veldig flaut. Må også komme meg raskt på toalettet når jeg må nr 2. Så alt i alt vil jeg nok si at jeg sliter en del enda. Har ikke planer om flere fødsler på vanlig måte i hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #5 Skrevet 15. februar 2008 Takk for svar. Jeg har de samme plagene, men det er "bare" 6 måneder siden min fødsel. Det var leit at du fremdeles sliter. Har du vært til kontroll hos sykehuset eller gynekolog? De kan reoperere om nødvendig. Selv om det er egentlig det siste man ønsker, å bli operert der på nytt. Men det er en mulighet. Her blir det heller aldri en vaginal fødsel igjen....
camilla^ Skrevet 15. februar 2008 #6 Skrevet 15. februar 2008 Tja, hva skal man si. Hullet ser ikke ut som det gjorde før jeg fikk totalruptur. Utseendemessig er det ikek som det var. Min mann sier at det nesten kan minne om en liten hemoride, noe jeg ikke har. Og man kan se der jeg ble sydd. Så trenger ett tørk eller to mer enn jeg gjorde før også. Men dette er da ikke noe problem. Og foresten, har jeg litt hard mage eller diare får jeg avog til ett lite rift, som blør litt. Hvorofr det skjer aner jeg ikke, men skjedde aldri før.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Har problemer når jeg må nr 2, må slippe alt jeg har i hendene og løpe på do. Det sprekker fortsatt i endetarmen når jeg har hard avføring, og blør endel da. Ikke noe kjekt. Må si at det frister ikke noe med en fødsel til, men man bør vel ha mer en ett barn og gubben maser på nr 2. Keisersnitt er heller ikke noe godt alternativ for meg...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #8 Skrevet 15. februar 2008 Jeg har innstilt meg på at det må bli keisersnitt neste gang. Det som også er en mulighet er at de klipper preventativt under en vaginalfødsel slik at du unngår ny skade. Men hvis du har såpass mye problemer ville jeg oppsøkt en spesialist, kanskje de kan hjelpe deg. HI
SkravleFruen Skrevet 15. februar 2008 #9 Skrevet 15. februar 2008 Hei Jeg endte også opp med totalruptur for 2,5, år siden. I etterkant har jeg ikke hatt noen plager. Har vært sånn noenlunde flink med knipeøvelsenem enn har ikke gått i fysio. Jeg hadde vondt 5 dager, og hadde litt problemer med å holde igjen luften de første dagene etter fødsel. Men etter det.. ingen plage.. heldigvis!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå