Gå til innhold

Hvordan ser menyen til deres 10 mnd. gamle småtroll ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så usikker på hvilken mat vi kan gi han utenom grøt og middag. Virker som han er begynt å li ganske lei av bare grøt og middag. Han spyr opp igjen maten av og til.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Hva med brødskive da? Jenta mi på 9,5 mnd elsker brød! Merkelig nok... ;-)

Sånn er hennes meny:

KL 06.30: To skiver brød, vann, mme

KL 10.30: Halv porsjon grøt, en skive, vann, mme

KL 13.00: Mellommåltid: Frukt el noen brødbiter, vann.

Kl 15.30: 1/2 middagsglass, 1-2 skiver, vann, mme

kl 18.00: En porsjon grøt, vann, mme

:-)

Skrevet

Har han begynt og kaste opp maten bare nå i det siste eller er det noe som har vart lenge? Hvordan er han ellers?

Her får gutten var på 10 mnd dette:

06.00 Ca 150ml MME

09.00 En porsjon grøt (ca 1 dl pulver) + vann m/sprøyte

12.00 1 brødskive + frukt/fruktmos + ca 120 ml MME

15.30 Middagsglass el det vi har til middag + vann m/sprøyte

18.15 En porsjon grøt (ca 1 dl pulver) + ca 120 ml MME

Gir forskjellig typer grøt til frokost og kvelds. Vann har vi slitt med å få i han, derfor gir vi med sprøyte. Av pålegg spiser han leverpostei, smøreoster, syltetøy, makrell i tomat. Han får også agurk, advokado el tomat ved siden av brødskiven. Frukt; eple, pære, mango, bringebær, kiwi, druer eller fruktmos. Han spiser det meste av middager. Når vi lager selv, tilbereder vi det uten salt og så mye krydder. Han får også med litt saus på.

Får håpe du finner noe og variere med. Når de er 10 mnd kan de spise ganske mye. Lykke til.

Skrevet

Han har spydd mer eller mindre i 2 mnd. nå....men de på legekontoret tar oss aldri alvorlig når vi sier at han har spydd så lenge....sier bare at det sikkert er fordi han vil få opp slim.....men ikke i 2 mnd. syns jeg. Så nå fikk han ikke time før om 10 dager.... Han spyr av alt mat han får.....men ikke når han får kun melk...så det er defor jeg kanskje lurer på om han får for mye mat, at det er derfor han spyr....vi har gitt han grøt og mme til frokost, lunsj og kveldsmat og middag og vann til middag.........

Skrevet

Er det sånn at alt kommer opp igjen? Kan det være noe han reagerer på? Hvordan er formen hans ellers? Legger han på seg? Skjedde det noen endring i maten han fikk for 2 mnd siden eller har han stor sett spist det samme? Vil han ikke ha brød? Vi slet veldig med å få i vår brød, men tok bitte bitte små biter oppi fruktmosen og etterhvert gikk det seg til. Han bare brakk seg av klumper en god stund.

Kan jo kanskje prøve å erstatte 1 grøtmåltid med brød og gi mindre porsjoner av gangen. Hvor mye melk drikker han?

Uansett så skal han ikke ha det sånn, ikke lett når dere ikke blir tatt på alvor. Kjenner til problemet.. Men ikke gi deg, stå på.

Skrevet

Av og til kommer alt opp igjen, men av og til bare litt. Han hoster en gang eller raper litt, åsså bare fosser det ut :( Jeg er så redd og bekymret for va det kan være for noe. Formen hans er ellers fin, er kanskje litt veldig sutrete til tider, men det kan jo være andre årsaker. Han legger fint på seg, ligger midt i vekstkurven... Nei, den eneste forandringen var vel at vi byttet til annen grøt. Fra 6 mnd. grøt til 8 mnd. grøt. Mini liker helle rikke kumper i middagen, så vi bruker 6 mnd. middagsglass enda...mn han spiser brødbiter med pålegg på. Tygger og styrer på :)

Han drikker vel rundt 400-500 ml. med mee i døgnet.

Nei, det er jo ikke normalt at han spyr hver dag.....vil ha det konstantert hva han spyr av slik at jeg kan roe ned nervene ti hakk. Er helt nervevrak for tiden :( Vi har åsså tenkt på at han kanskje er allergisk mot grøten.....

Skrevet

Skjønner godt at dere blir bekymra og frustrerte. Vanskelig og si hva det kan være, men jeg ville absolutt tatt det opp med legen og bedt de ta dere seriøst og henvist dere videre eventuelt. Sønnen vår har slitt siden fødsel med ulike ting og vi har heller ikke blitt tatt på alvor og det er veldig slitsomt og frustrerende. Endelig etter 10 mnd møtte vi en forståelsesfull barnelege som vi ble henvist til og nå skal han utredes for forskjellige ting. De små skal jo ikke ha det sånn. Har han gulpa mye når han var mindre og? Kan det være at han får litt sure oppstøt av enkelte ting og kanskje for mye av gangen slik at det kommer opp igjen?

Jeg ville prøvd med mindre porsjoner og kanskje et brødmåltid i stedet. Vet ikke hva ellers, men ikke gi dere hos legen. Føler med dere.

Skrevet

Huff, så fælt! Skjønner at du blir engstelig, ja... Kjip lege som ikke vil sjekke dette grundigere og ta deg alvorlig... Noen mulighet for å komme til en annen lege, da? Eller evt bytte lege? Blir så irritert når leger ikke vil ta folk på alvor!! Også barna våre, som er det dyrebareste vi har! Stå på du! Er visst bare det som funker...

Ellers har jeg selv en gutt på 6 1/2mnd som også av og til har spydd forferdelig etter mat uten at jeg vet hva det er for noe, men nå er det lenge siden... Og det var jo heller ikke hver dag etter hvert måltid... Tror kanskje det kan ha hatt litt med at han var forkjøla for han har hostet fælt og da har han av og til spydd, men har også spydd selv om han ikke har hatt noen hostekule først. Jeg har da trodd at jeg kanskje har fått for mye mat i munnen hans, at han har fått det litt for langt bak i halsen før han er helt klar for maten, evt fått skjea for langt inn i munnen (bare det at han har spydd etter at han liksom er ferdig med å svelge og av og til også akkurat er ferdig med å spise) eller så har han rett og slett fått for mye mat for fort evt at det har vært en rap på gang... Har nå roet ned matingen litt, latt ham få litt tid på seg til å spise, men nå liker han ikke grøten vi gir, så han vil jo nesten ikke spise den... Er det ikke det ene så er det det andre... Men for vår del har det heldigvis blitt en stund siden siste spykule...

Håper dere finner ut av det snart. Er så vondt å se gutten sin sånn... Men stå på krava dine hos legen din! Burde jo ta engstelsen din på alvor...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...