Gå til innhold

Celleforandringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått henvisning til gynekolog etter lette celleforandringer. Noen med erfaring??? Er litt smånervøs...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt det selv, da jeg var 17. De forsvant av seg selv, var hos gynekolog et par ganger men maatte ikke gjoere noe (var snakk om aa frysebehandle de, vet ikke helt hva det innebaerer men ble forklart det ikke var smertefullt).

Tror ogsaa jeg har lest at det kan vaere litt vanligere etter et svangerskap, men er ikke sikker paa det altsaa.

Uansett, det er ganske vanlig aa ha det, trenger IKKE aa vaere farlig, oensker deg uansett lykke lykke til, det er aldri goey aa gaa og engste seg!

Klem

Skrevet

Hei!

Jeg hadde selv store celleforandringer under min graviditet, og ble derfor fulgt opp jevnlig på gynekologisk avd. Etter fødselen forsvant de faktisk helt av seg selv. Hadde de ikke gjort det, ville det blitt aktuelt med en operasjon. Forstår at du kan være småengstelig, men du har nok ingen ting å uroe deg for:-) Det er faktisk ikke så uvanlig at kvinner får celleforandringer, særlig ikke i forbindelse med svangeskap. I enkelte tilfeller er det aktuelt å fjerne deler av vevet, men dette er en enkel operasjon. Har selv to venninner som har vært i gjennom dette. Lykke til:-)

Skrevet

Godt å høre!! Trenger virkelig noen beroligende ord i kveld:)

Skrevet

Hei, jeg hadde lette celleforandringer på mormunnen, og i mitt tilfelle valgte de å ta en "dypere" prøve av vevet, ikke bare av slimhinnen som man ellers gjør. Da ble jeg lagt inn, fikk narkose og så skar de et konisk snitt rundt mormunnsåpningen. Det gikk helt fint, og det har ikke påvirket svangerskap eller fødsler i etterkant. Det viste seg å ikke være noe farlig, alt var friskt og fint.

Ikke vær nervøs, det er veldig vanlig med celleforandringer, både i forbindelse med vanlige sykluser, svangerskap og virusinfeksjoner. Vi skal vre glad vi blir sjekket og får hjelp! Lykke til i morgen!

Skrevet

Ja, eller når det var du skulle dit...

Skrevet

Som jeg skrev tidligere, så kan du nok ta det helt med ro:-) Celleforandringer er som regel helt ufarlige, men skulle det bli mye av de velger som regel legene å fjerne deler av vevet. Dette er faktisk en operasjon som kan gjentas flere ganger hvis man skulle få celleforandringer igjen senere. Nå er du jo i de beste hender. Gynekologen vil jo følge med på om dette vil utvikle seg videre eller forsvinne av seg selv - og som sagt så er det et enkelt inngrep som skal til hvis det skulle bli nødvendig. Selv forsvant jo mine av seg selv, og nå sjekkes jeg kun en gang i året.

Skrevet

Jepp,det hadde jeg ca et halvt år før jeg ble gravid med lillegutt.Tok en vevsprøve i tillegg.

Ble laserkonisert på livmorhalsen.Dvs at gynekologen min brant vekk litt av livmorhalsen min,og fjernet dermed de farlige cellene.Fikk dermed en noe kortere livmorhals.Dette kan i sjeldne tilfeller føre til sen abort i et svangerskap.Så jeg gikk til gynekologen min hele svangerskapet,ikke fastlegen.Fødte i uke 37 ( stor gutt,3736 gram 48 cm) ,men hadde 1 cm åpning og var moden fra uke 34.Så da var det null sex og å ta det med ro.ikke at sexen var noe som fristet da jeg var stor som en hval!!!!!! ;-)

Kommer til¨å få like tett oppfølging neste gang òg.

Var veldig urolig pga dette,emn alt gikk så fint atte =)

Måtte ha ett par sjekker ekstra etter operasjonen og etter svangerskapet!Er nå helt fin =)

Skrevet

Åååå, dere er snille:)

HI

Skrevet

jeg har også fått brev om dette etter 6 ukers sjekken min nå i desember...og jeg fikk beskjed når han sjekket meg at celleprøven min ble tatt mest sannsynlig tatt for tidlig etter fødselen..men han kunne se noe endringer...men jeg skulle få en ny time innen 4 mnd da...så er spent..

men En ting jeg lurer på til dere som har tatt vevsprøver: var det vondt??

gruer meg som fy til det...for gynekologen min sier han ikke bruker å sette bedøvelse:/

Skrevet

Nope, gjorde ikke vondt:-) Ikke noe å grue seg for;-)

Skrevet

unnskyld maset altså..men du fikk ikke bedøvesle i det hele tatt? synes det høres så grotesk ut jeg..skjære av en bit liksom..er passe lei etter et svangerskap at folk skal oppi der:)

Skrevet

Nei, jeg fikk ingen bedøvelse og opplevde det ikke som noe verre enn de vanlige celleprøvene man tar hos fastlege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...