Taziah Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Er litt uerfaren der gitt, var å så på klær i dag, å må jo har litt tykke klær ettersom det bare er mai enda når gutten kommer... så falt jeg for en litt tykk dress brun dress. Men usikker på om det er blir nødvendig når det nesten er sommer?? hvilke klær trenger jeg egentlig??
Trulte76 Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 mai er jo litt lur mnd da..kan være både kaldt og varm den.. hadde ville kjøpt inn vanlige klær jeg. Så kan du heller kle av babyen å ha boddy og strømpebukse visst det skulle bli veldig varme dager. Eller lett bukse med body under. Jeg fikk en marsbaby, og den våren var fin og varm. Jeg hadde en sånn fleecedress som jeg brukte mye når vi var ute..men den blir for varm til varme dager, men hadde vært god å ha til kjølige maidager. Kjøp heler inn litt, og heler kjøpe inn etter behov hva dere trenger når dere får babyen..om dere må ha sommerklær eller varmeklær Men vanlige klær og en litt varm utedress/kjøredress er jo greit å ha for hånd da.
Tredjemann på vei :D Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Det aller beste uansett årstid er å kjøpe tynne basisplagg for å ha innerst og et par tykkere dresser for å ha utenpå. Ville kjøpt en tykk dress til en mai-baby ja, men babyen bør ha noe tynnere under slik at du lett kan regulere varmen til babyen:-) Jeg får sannsynligvis jenta mi i slutten av mai/beg. av juni, men skal likevel ta frem den tykke kjøreposen i ull som vi fikk til storebroren. Skal vaske opp alt ulltøyet og de tykke klærne vi har etter han også selv om han ble født i november, man vet jo aldri:-) Til varme dager har vi masse tynne bodyer, sparkebukser, strømpebukser, sokker og kjoler. Bare kjøpt én kortermet body enda, for de tåler ikke like mye trekk som oss disse småtassene.
Taziah Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. februar 2008 Takk for kjempefine svar... Så nå har jeg da bestemt meg for å kjøpe den dressen.... hvilken str lønner seg?? Har tenkt på 56, men hører de vokser ut av de veldig fort.. kanskje jeg likså greit kan kjøpe 62?? ettersom det er en utenpådress, så det kan vel ikke ha så mye å si at den er litt stor? vil gjerne slippe å kjøpe en ny etter bare et par måneder. Som mamma sa, man skal vokse inn i klærne, de trenger ikke å passe helt.. men jeg vet ikke? Og de fleste babyene i min familie er født ganske store.
Tredjemann på vei :D Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Ettersom du også sier at de fleste babyene i din familie (sikkert inkludert deg selv) ble født ganske store kan det sikkert lønne seg å kjøpe str.62 når det er en utedress. I hvert fall hvis det er en heldress. Er det bukse og jakke kan det jo bli litt for stort... Du kan da evt. sammenligne den tykke buksa med ei tynn bukse i samme str. og se om utebuksa i utgangspunktet er lagd litt stor. Jeg ventet med å kjøpe annet enn tynne inneklær til etter at gutten min var født, for vi hadde arvet litt ulltøy og fått en kjørepose i ull. Da folk fikk vite at han bare var 48 cm og 3 kg fikk vi et par tykke dresser i str.56 og masse annet i 56-62. Det ulltøyet vi hadde arvet var altfor stort enda, så det var kjekt å få noe mindre. Han fikk ikke brukt str.62 før han var 2 mnd gammel ca., og vi måtte kjøpe sparkebukser str.50 for at føttene hans ikke skulle hoppe ut av buksebeina:-) Man vet jo aldri hvor store babyene blir og når de blir født... Har du termin tidlig eller sent i mai da? Og når fødte din mamma og din mormor i forhold til termin? (Sånt kan være arvelig skjønner du, for både mormor, mamma og jeg har alltid født 1-2 uker før termin)
Lillebror og stoerebror Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Jeg tror en gjennomsnittsbaby er rundt 52 cm så jeg ville absolutt kjøpt 56. 62 blir fort klumpete på de små og når du bruker 62 (regnes som 3 mnd)er du jo midt i sommervarmen. Jeg ville kjøpt litt basistøy og klær til hjemreise, men husk at du får masse gaver. Jeg trengte ikke kjøpe nesten noe det første året selv. Kjøp noen bodyer, strømpebukse, strømper og to sett tøy i 56 (de fleste babyer passer 56, så kan du heller kjøpe 50 dersom du skulle trenge dette etter fødselen), den dressen du prater om og et par godt pledd (helsetepper er geniale og kanskje et godt et i ull) og vogndyne med trekk. Alt av stelleprodukter kan du kjøpe på vei hjem fra sykehuset (er det søndag kan du gå innom en bensinstasjon for bleier). De fleste kjøper alt for mye. Jeg hadde planer om å ikke kjøpe noe før fødselen og heller ikke når han var født, men også jeg har masse ubrukt utstyr osv.
prins&prinsesse Skrevet 18. februar 2008 #7 Skrevet 18. februar 2008 Heji heji... Jeg fikk en aprilgutt i fjord, og da var det veldig varmt og fint helt til vi skulle på sommerferie i juli. Da for første gang måtte vi ut å kjøpe langærmede boddyer. Synes mangen kler ALTFOR mye på de små. Ikke kritikk, men jeg er veldig opptatt av at de ikke skal vær e for varme. Har opplevd krybbedød og en av grunnene til det er at de små blir FOR varme. Ser veldig mangen ha på de små ull strømpebukse, boddyer, strikkejakker luer osvosv selv når de er inne på kjøpesentre. Vår lille er nå 10 mnd og strømpebukse brukte han ikke før det ble kaldt ute. Men er greit med en utedress, for været kan bli kaldt i år selv om det ikke var det i fjord:-) og gjerne tynne klær under. Anbefaler ullfliceteppet de har på nøstebarn, det kan du ha med over alt og tar ikke stor plass. Grei å ta over den lille når de sitter i setet i bilen også for de skal ikke ha for mye klær på seg når de sitter festet i setet heller... lykke til med handelen og kjøp den fine dressen:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå