Gå til innhold

hva tror dere om vårt barns..

Anbefalte innlegg

Skrevet

øyefarge?

Far har "sørpe"blå og mor mørkebrune, hva får sannsynligvis vårt barn?:)

Og blir de født med den øyefargen de kommer til å ha?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

D er ikke godt og si hvilke farge h*n får. Kan gå begge veier. Er ikke alltid de er født med den fargen de får. Den kan forandre seg..

Skrevet

Si det ja..

Ikke godt å si det der.

Min far har brune, mens mamma har blå.

Jeg har blå, ene søsteren min har brune den andre søsteren min har grønne. Her er det nesten bare å vente og se:)

Mine barn har hatt mørkere øyne som bebis- enn nå:)

Skrevet

Barnets øyefarge kan nok bli hva som helst, men det fødes nok med blå øyne. Så vidt jeg vet har alle nyfødte barn blå øyne, men det behøver ikke å tilsi at barnet vil fortsette å ha blå øyne resten av livet

Skrevet

Kommer også an på hvilken farge besteforeldrene har på øynene. Brunt er dominant, men om mors øyne også har et "blågen" fra en av foreldrene sine, så er det også muligheter for blå.

Nå skal jeg prøve å grave opp mine kunnskaper fra naturfag på ungdomsskolen....

Mine foreldre har blå øyne, og jeg har blå, så jeg har blandingen bb. Samboers mor har blå øyne og hans far har brune, samboer selv har brune, så han har blandingen Bb. Om vi setter sammen, så har vårt barn desse mulighetene:

Bb

bb

bB

bb

Altså 50 % sjans for blå og 50 % sjans for brune.

Hadde begge foreldrene til sambo hatt brune øyner slik at sambo hadde hatt blandingen BB, ville barnet vårt fått brune øyner uansett, for da er de mulige sammensetningene:

Bb

Bb

bB

bB

Men dette barnet ville igjen hatt mulighet til å fått barn med blå øyner! :)

Puh... var det noen som forstod det der?

Skrevet

Alle barn er ikke født med blå øyne nei. Nevøen min var født med mørkebrune øyne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...