Magda73 Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Jeg har skumlest tråden om deling av foreldrepermisjonen og blir sjokkert over det kjønnsrollemønsteret noen av dere gir utrykk for. Jeg har respekt for at mange er imot en tvungen deling av permisjonen, men når argumentene er at mannen ikke ønsker eller kan ta seg av barnet sitt, synes det er flaut eller uinteressant å være med barnet sitt lurer jeg på: hvorfor i huleste får dere barn med slike menn?? Er det virkelig jenter/damer i dag som synes at pappaene kan være forvokste guttunger livet ut, bare de drar inn litt penger???
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 Godt sagt! Jeg er helt enig med deg! Hvorfor i all verden vil man ha barn med en som ikke vil være hjemme sammen med barnet sitt?? Og nå driver vi jenter og maser og slåss for likestilling, men kjønnsrollemønsteret er fortsatt som før når det gjelder barn virker det som... Mor gjør stort sett alt og far jobber og unngår barna så godt som mulig, iallfall når de er babyer. Litt krast ser jeg, men det virker sånn på mange av innleggene, ja... Enig med deg Magda73. Jeg hadde ikke akseptert at mannen min ikke tok del i arbeidet med lillegutt. Kanskje heldig jeg da, som har en mann som insisterte på å ha så godt som like mye permisjon som meg??
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Så enig. Her i huset har ikke pappa'n hatt rett på pappaperm, fordi jeg ikke hadde opptjent rett til fødselspenger på egne vegne, og altså pappaperm på hans vegne. Fryktelig urettferdig! Men jeg har jobba delstilling siden jenta vår var 6 mnd, slik at han har vært alene med henne når jeg har vært på jobb. Hun har aldri tatt pupp da, så derfor gikk det fint )
samuraibeibi Skrevet 14. februar 2008 #4 Skrevet 14. februar 2008 Godt spørsmål! Håper på noen oppklarende svar.
Hormonella Skrangle Skrevet 14. februar 2008 #5 Skrevet 14. februar 2008 Ærlig talt! Det har da virkelig ikke du noe med! Makan til prektig pissprat! I noen familier klipper far gresset mens mor vasker vinduene. Hva er galt med det? En mann som velger å jobbe mens mor er hjemme med barn er da ikke en dårlig far av den grunn!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #6 Skrevet 14. februar 2008 Hvordan vet man hva slags far en mann vil bli før han har blitt far? Det er ikke for ingenting at førstegangsforeldre tilbys samlivskurs, og at mange par går fra hverandre etter å ha blitt foreldre...
Ioren Skrevet 14. februar 2008 #7 Skrevet 14. februar 2008 Heldigvis har jeg en som skulle ønske han kunne tatt ut permisjon... Men han er i sluttspurten av skoegang, og har ikke mulighet til å ta ut permisjon... Synd, men sånn er det... Og bruker man virkelig ordet "parre" om mennesker? =S
Yrha Skrevet 14. februar 2008 #8 Skrevet 14. februar 2008 Selvfølgelig vil de aller fleste menn være hjemme med barnet sitt!! Men det er ofte snakk om at barnet ved 6 mnd fortsatt er avhengig av mora i stor grad, bl.a. pga amming. Derfor ønsker ikke mange menn å ta seg av babyen ved det tidspunktet. Men når barnet nærmer seg ett år, er det nok lettere for mannen å kommunisere med barnet, leke med det, og ta seg av det (jeg sier IKKE at menn ikke klarer dett utmerket fra fødsel av, altså!!) Mange par føler at dette er mest naturlig at babyen er med mammaen en god stund, spesielt ved fullamming til barnet er 6 mnd, og gjerne over 6 mnd hvis baby ikke tar fast føde/flaske (som hos oss). Og kom ikke med det dårlige 'alternativet' som heter ammefri. Det er ikke en reell løsning for de fleste av oss. Hos oss blir det mest aktuelt at pappan tar perm når baby er 9 mnd.
Hormonella Skrangle Skrevet 14. februar 2008 #9 Skrevet 14. februar 2008 Godt poeng, anonym 17:44. Hva gjør man om man etter fødselen opplever at far ikke er interessert? Flytter fra han? Eller tvinger han til å være hjemme alene med barnet i 3mnd i håp om at han skal begynne å bry seg? Hvor ble det av hensynet til barnet?
Magda73 Skrevet 14. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 14. februar 2008 Nei, jeg har selvsagt ikke noe med om Testosteron Skrangle jobber og klipper plen - men om det er alt han gjør så er han ikke en farsmodell jeg ville presentert for mine sønner. Nei, vi vet ikke hva slags far en mann blir. Og ikke hva slags mor vi blir - men veien blir til mens vi går. Men er det bare mor som går, blir det ikke mye rom for far.
Hormonella Skrangle Skrevet 14. februar 2008 #11 Skrevet 14. februar 2008 Mens jeg hadde ikke presentert en besserwisser morsmodell som prøver å prakke sine egne preferanser på alle andre. Og ja, veien blir til mens man går. Det er nettopp det som gjør at alle familier er forskjellige, veiene er ulike. Og det er nettopp derfor det må være opptil hver enkelt familie å bestemme hva som er best utifra sin situasjon og sine alternative veivalg!
Mamma til snart 4 Skrevet 14. februar 2008 #12 Skrevet 14. februar 2008 dette er noe vi brude fått bestemt selv, hvor mye far skal være hjemme, for min del skulla han fått vært hjemme i 1 år, men den dagen hjelpepleiere tjener 500 000 - 600 000 året da snakker vi, han jobber i nordsjøen, og som han sier når han er 2 uker ute og 4 uker hjemme så har han ikke behov for pappaperm. . jeg kan også jobbe når han er hjemme slik at en får alene tid sammen. men dette burde hver familie valgt selv, ikke gå itte disse reglene som staten lager for oss. . .
betty74 Skrevet 14. februar 2008 #13 Skrevet 14. februar 2008 I all verden!! Hvem er du??? Det finnes sikkert like mange typer damer og menn og parforhold som det finnes meninger i denne permisjonsdebatten. At noen ønsker en tradisjonell fordeling må vel være deres sak. Det trenger vel ikke ha noe med at pappan er en forvokst drittunge å gjøre?? Jeg var en av de som påpekte at jeg har veldig lyst til å være hjemme med barnet mitt i mer enn 6 måneder og mannen min er fornøyd med 6 uker. Gjør det oss til dårligere foreldre og rollemodeller?? Dette var et tøvete innlegg, Magda!!! Jeg godtar at andre ønsker å avvikle permisjon og oppdra sine barn annerledes enn jeg uten å stille spørsmål ved deres evner som foredre. Det burde du og.
ramløsa- nok en gang Skrevet 14. februar 2008 #14 Skrevet 14. februar 2008 Dersom policyen i kongeriket de siste hundre årene hadde vært at alt er opp til hver enkelt familie, tror jeg neppe vi hadde vært noe foregangsland på likestillingsområdet.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #15 Skrevet 14. februar 2008 Enig! Vi har det slik her at far har for all del veldig lyst å ta del i alt som skjer og kunne godt tenke seg det. Men av økonomiske grunner har vi rett og slett ikke råd ettersom halve lønnen hans er diverse tillegg, overtid, vakt osv... Om det blir tvungen permisjon for far er det nesten slik at vi ikke har råd til å få flere barn... Men enig med HI, blir for tåpelig med folk som sier at far ikke har ønske om å være med o.l.....
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #16 Skrevet 14. februar 2008 I motsetning til hvor trivelig vi hadde hatt det om staten bestemte alt? Velkommen til lille-Sovjet...
Yrha Skrevet 14. februar 2008 #17 Skrevet 14. februar 2008 Ja, faktisk, det blir litt små-kommunistiske holdninger her, syns jeg. Ingen familier er like, vi kommer aldri til å bli det heller. Ingen kan tvinge oss inn i en A4-mal fordi det er politisk korrekt og 'fremmer likestilling'. Vi betaler skatt for at vi skal få goder som permisjon o.l., og da bør vi jaggu få bestemme hvordan vi skal disponere det vi får!!!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #18 Skrevet 14. februar 2008 Jeg var ung, dum og trengte pengene....
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #19 Skrevet 14. februar 2008 Man har da en viss peiling på hvordan far kan bli. Er du sammen med en snill og grei og hjelpsom fyr er vel sannsyneligheten for at han klarer å bli en bra pappa som engasjerer seg i barna sine ganske stor. Syns det er mange rare forhold her inne , og ja det å ha menn som omtrent ikke gidder å ha med ungen å gjøre før den er ganske mange mnd gammel er ganske spesielt. Å ikke skifte bleie ,bade legge ,kose å å leke er vel de fleste oppegående fedre med på. Det er mye rare forhold og mange mødre som finner seg i mye her inne på dib. Og tror man har sånn ca peiling på åssen fedrene blir .Merkelig hvis mannen din den ene dagen er topp og plutselig helt ute å kjøre når dere får barn. Man kjenne lusa på gangen!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #20 Skrevet 14. februar 2008 Mente selvfølgelig å skifte bleie .HE, HE
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #21 Skrevet 14. februar 2008 Anonym 20:59: Har du egentlig noe grunnlag for å hevde dette? Hva baserer du disse sansynlighetsberegningene dine på? På foreldreforberedende kurs ble vi advart mot at mange forhold røk i tiden etter en barnefødsel. Det er nok ikke tilfedig... Å bli foreldre er en av de største endringene man opplever i livet. Man kan jo på forhånd faktisk ikke si med sikkerhet hvordan man selv vil oppleve å bli mor. Og som du selv skriver: Det er mange rare forhold...
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #22 Skrevet 14. februar 2008 Samboeren min ( vi har vært sammen i 10 år før vi fkk barn så JA jeg kjenner ham godt), har alltid vært en super onkel. Flink med unger og de elsker å leke med ham. men når det kommer til vår egen datter, er han så sliten, så sliten??!! Jeg kjenner ham ikke igjen. Han tar ikke lenger hensyn til meg og at jeg er sliten. Jeg er på gråten når jeg ber ham om hjelp og han ser foraktfullt på meg og sier nei han har ikke tid, vil ikke, orker ikke. Fremdeles er han sånn at han stiller opp for alle andre når de ber om hjelp, men sin egen samboer og datter...Nix
**chrissy-the sweetest thing** Skrevet 14. februar 2008 #23 Skrevet 14. februar 2008 hehehe.morsom du som dømmer ass.men helt ærlig,så har jeg spurt meg selv om det spørsålet mange ganger.hva f er det jeg har gjort,har jeg to eller tre barn,det er fortsatt ikke perfekt,men i bunn og grunn er han en god far og en av de mennene som ikke helt vet hvordan man takler små barn(det er det faktisk mange av)men nå som de er året er han bedre enn meg på mange områder....ikke alle menn har det som trengs til speunger-er ganske naturlig når mor har den største rollen i de aller minstes liv:-)menn klarer ikke altid å sette seg inn i rollen i å amme,trøste og ta vare på et så lite uskyldig lite vesen.men det er lettere for dem å inta rollen som en leken,morsom papparolle når de har kommet til den alderen.så ja,kunne vel kanskje valgt en annen å "parre"meg med,men jeg tok det valget da å gjort er gjort,så pleace ikke døm oss som kanskje ikke har "perfekte fedre"støtt oss heller som søstre;-)
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #24 Skrevet 14. februar 2008 Helt enig i innlegget - selvom jeg er for at familien selv skal avgjøre permisjonsdeling. Men synes det er mange lugubre opplegg her med jenter som har late taper-menn som er mer umodne enn 5-åringen min. Nei dere vet ikke hva slags far en mann blir, men man kan vel ha en liten anelse? Synes synd på dere med gutter som menn og fedre til dere barn!
**chrissy-the sweetest thing** Skrevet 14. februar 2008 #25 Skrevet 14. februar 2008 n ei,jeg hadde ingen anelse,bare så det er sagt.....han utga seg som den perfekte far og forsørger da vi bestemte oss for å beholde.godt at dere har perfekte menn og fedre og lever deres perfekte liv i en blomstrende familiesitusjon men er veldig provoserende når du skriver at du synes synd på oss fordi vi burde visst bedre.vi får et instingt med oss når vi får barn-det gjør ikke alle fedre,noen spesielt unge menn kan faktisk bli litt skremt av hele situasjonen med små barn.det kunne kanksje vært litt bedre men man må jo nesten uansett gjøre det beste ut av det vidundelige vi har skapt uansett,da.kan ikke sitte her å sutre for at ikke han har vært nøyaktig slik jeg drømte om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå