Gå til innhold

Blodprøver for og sjekke tykkelsen på blodet.........

marinas skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har apc-resistanse og protein-s mangel og bruker fragmin sprøyter daglig 5000 ie.

Var til kontroll på sykehuset og overlegen der var nesten litt sinna over at de ikke tidligere har tatt blodprøver for og sjekke tykkelsen på blodet , -om jeg trenger mer fragmin eller ikke..............

Er det flere som ikke har sjekket dette? -Fikk inntrykk av at de fleste leger mener det ikke er nødvendig og at hovedsaken er at man bruker fragmin.

Overlegen ble bare oppgitt og jeg skal nå sjekke tykkelsen på blodet med jevne mellomrom, da dosene skal justeres etter behov..................

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar klexane og har heller ikke sjekket tykkelsen på blodet. Er 27 uker. Skal definitivt ta det opp med legen neste gang. Men de sjekker blodgjennomstrømningen til morkaken hver gang nå, den hadde vel ikke vært på topp dersom blodet var for tykt tror jeg...? Men legen jeg går til sier de har gått vekk i fra å justere opp dosen med mindre en virkelig trenger det for det hadde som oftest ingen hensikt. Hvor langt er du på vei og hvilken oppfølging får du?

Skrevet

tykkelsen på blodet?????

du mener vel ikke om de har sjekket INR?

ofte tar man jo fragmin fordi man har risiko for blodpropp o.l, ikke fordi blodet er for "tykt".........

Men merkelig at legen ikke har sjekket INR på deg, man skal jo ikke ha for mye blodfortynnende heller. Men tror ikke dette er veldig viktig før det nærmer seg fødsel. Da hadde jeg nok KREVD å få det sjekket. INR måler hvor lang tid det tar for blodet ditt å levre seg, det har betydning i forhold til eventuelle blødninger.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

De har ikke tatt noen prøver av meg for å sjekke dette heller. Er 22+5 nå og skal på ny UL i mars. Tror jeg skal be de ta en blodprøve da!

Skrevet

De sjekker visst ikke INR , men de tar en blodprøve som heter : lavmolekyl heparin,antifaktor X* (tror jeg) den skal visst helst ligge mellom 0,2 - 0,4......... Om den ligger for lavt fikk jeg beskjed om at fragmin dosen må økes. Den måtte også økes om jeg passerer 93 kg, det er ikke aktuellt for meg denne gangen ihvertfall. -er nå i uke 31, skal på sykehuset igjen på onsdag. Får vel flere svar da. - Men syns jo det er merkelig at ikke flere har fått beskjed om å sjekke at de faktisk får riktig dose fragmin / klexane............

Skrevet

Når det gjelder INR så er dette også komplisert......... Det kommer an på om du faktisk har fått påvist blodpropp eller ikke.......... - En normal INR kan godt ligge på 1- 1,5 , men en person som har fått påvist blodpropp skal helst ha en INR på mellom 2,5 - 3.

Om jeg forsto legen rett er det særlig protein-s mangelen som gir bekymring , da den naturlig faller under graviditet , og den er jo lav fra før (mangel på protein-s )

Det kan jo være fordi jeg har mistet så mange ganger , at de ikke vil ta noen unødige sjanser.

- Er til kontroll og ultralyd ca hver 6. uke på sykehuset.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Jeg har jo fått påvist at jeg har forhøyet verdier på mine blodprøver som ble tatt etter at jeg hadde mistet 3 ganger. Ikke hatt blodpropp, men blodet har koagulasjonsproblem, koagulerer raskere enn det skal. Så tar jo fragmin for å unngå blodpropp i morkaka.

Dette med at dosen også skal økes dersom man kommer over 93 kg har jeg heller aldri hørt noe om. Jeg er ikke der ennå, men skal vel desverre ikke se bort ifra at jeg kommer dit :-(

Synes det er litt skremmende at det er så stor forskjell på hvordan man blir sjekket når man faktisk må gå på blodforynnende jeg!!!!

Skrevet

Ja det er skremmende store forskjeller ute og går............

Jeg forsto det sånn at dosene skal økes i forhold til kroppsvekt , jeg fikk ihvertfall beskjed om at grensen gikk ved 93 kg. Nå er jeg heldig og går til en fødselslege som er spesialist på dette feltet. Du får ta det opp med dem på neste kontroll.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg økte dosen da jeg passerte 75 kg. Når man må øke dosen kommer nok ann på årsaken til at man tar fragmin, og hvor mye man går på i utgangspunktet. Jeg tok flere prøver underveis i svangerskapet for å sjekke at doseringene var riktige.

Skrevet

Da har jeg vært til kontroll på sykehuset :-). Alt så helt flott ut , både blodgjennomstrømning i morkake og navlestreng :-). Barnet lå helt i rute og veier nå ca 1700 gr. Blodprøven lå på 0,3 , og det var helt perfekt da den skal ligge mellom 0,2 - 0,4. ( Lurer på hvordan den hadde vært uten fragminen) Skal til ny kontroll om ca 6 uker , og ny blodprøve skal tas om 4 uker , for og være sikker på at blodet ikke blir for tykt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Går på fragmin etter blodpropp i uke 20.

Jeg tok først blodprøver hver uke, nå har det vært hver fjortende dag. Har byttet dose 2 ganger. Tar to om dagen.

Pga blodpropp må jeg gå på blodfortynnende 3 mnd etter fødsel og bruke støttestrømper kl2 i to år har jeg fått beskjed om. Har fått beskjed om at jeg kan gå over på tabletter, etter fødsel, men da må jeg kontrolleres oftere - synes i grunn at hver annen uke er nok, så jeg får se hvor lei jeg er av sprøyter.....

I tillegg til oppfølging av blodproppen fra "blodproppsykehuset" er jeg til jevnlig kontroll på "fødesykehuset" for å sjekke den lille. (kjempepraktisk at kroppens ulike deler tilhører ulike sykehus... det er den kjempestore gleden ved å bo sentralt....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...