Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Jeg har et problem, jeg vil absolutt ikke døpe min lille datter ( som kommer i mai), far er heller ikke noe videre tilhenger av dåp. MEN vi bor "midt mellom" familiene våres, 3 timer nordover til min familie, 3 timer sørover til hans, dette er jo overkommelig for en dagstur, (vi har IKKE overnattings muligheter for alle). MEN her vi bor er neste navnefest i desember! Og det er jo en utrivelig å mnd å kjøre på vinterføre så langt( en del eldre også). Lurer nå på om jeg må døpe i kirken for å få samlet familen på sommer halvåret.... Ville dere gjort det? Kun for å samle familen, eller ville dere droppet hele opplegget? Redd for å skuffe en del da....
janeymaleney(uke 39) Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 jeg ville ventet,hvorfor skal en kjøretur i litt snø være årsaken til at barnet dit ble kristnet når du selv ikke ville det?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Du kan jo ha en navnefest som ikke er organisert da. Regner med det er Humanetisr forbund som skal ha navnefest igjen i des. Eller om du døper barnet ditt så er det ikke verre enn at det melder seg ut når det vokser til.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #4 Skrevet 14. februar 2008 Vi skal ha dåp og er laaaaaangt i fra kristne...Har vel noe med tradisjon å gjøre her da...Barnet blir jo ikke kristen av at det blir døpt.. Men navnfest kan dere vel ha når dere vil, eller ??? Men skulle ikke barnet ditt ønske å være en del av Stats kirken så kan det jo melde seg ut...Verre er det jo ikke... Men hadde nok hatt navnfesten når neste er...Kan folk ikke komme, ja så kan de ikke...det er dere som bestemmer...
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #5 Skrevet 14. februar 2008 Hmm, dilemma ja.. Hvis dere selv føler sterkt at dere ikke vil døpe, da ville jeg ikke gjort det. Hos oss er det litt sånn at vi tenker å gjøre det fordi vi synes det er greit, selv om vi ikke er personlige kristne. Men da har jo ungen et valgt mot konfirmasjonen da.. Det er jo da de egentlig tar valget selv, om de vil bekrefte dåpen sin på et vis. Er det såå vanskelig for de å komme på vinteren da, kan de ikke evt. ta tog eller noe sånt?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #6 Skrevet 14. februar 2008 Jeg kjenner mange som bare har arrangert en privat fest uten seremoni hvis de ikke vil døpe og ikke er med i humanetisk forbund. Det synes jeg er mye bedre enn å døpe barnet hvis man ikke mener noe med det!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #7 Skrevet 14. februar 2008 Jeg skal døpe barnet mitt.. Synes synd på barn som ikke er døpt. Trenger ikke å være kristen får det.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #8 Skrevet 14. februar 2008 Takk for tilbakemeldinger. HI her... Om jeg døyper blir det evt utmelding etterpå. Er desverre ikke alternative transportmiddler, og mine besteforeldre lever. Hadde vært kjekt for de å være med. Har vurdert å holde fest uten sermoni i september foreks. Noen som har noen erfaringer med "opplegg" da? Eller blir det bare som en vanlig familiesamling? Har en følelse av at det ikke vil bli tatt så veldig seriøst i den eldre garde.... Min mor inkludert...
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #9 Skrevet 14. februar 2008 Hvorfor er det synd på barn som ikke blir døpt ?????? Synes det er mere synd at de blir prakket på en guds tro når de er så små og ikke vet hva det er eller kan bestemme selv!!! Idiotisk at folk skal døpe bare fordi det er en tradisjon ...........blir mye juging i kirka da!!! vi har ikke døpt våre barn,de kan heller få velge selv når de vet hva det går i synes jeg!!!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #10 Skrevet 14. februar 2008 Vi hadde en navnefest hjemme med hele familien samlet. Vi sang noen sanger, det var det hele hos oss. Vi hadde jo laget en god middag med vin, dessert og kaker også. Men det var veldig koselig! Hvis vi får flere barn- det håper jeg!så vil jeg nok gjøre litt mer ut av det. Holde en tale, fortelle om navnet osv. Kanskje bedt noen av gjestene om å bidra. Jeg tror nok at farmora mi, og kanskje svigermor synes at det var stusselig å ikke være i kirken, men de respekterte vårt valg. For oss ble det feil å ta det valget for barnet. Vi synes at hun skal få velge senere om hun vil være medlem av kirken eller ei.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #12 Skrevet 14. februar 2008 Ja det hørtes jo ut som et bra alternativ slik som anonym 14:39 beskriver... tror det må bli noe sånt, men må nok leie lokale, blir litt lite plass her til alle folkene. Men har litt lyst å samle familiene våres liksom, siden det er langt mellom de og ikke alle som har truffes før. Kjekt å høre at andre har gjort det uten den religiøse delen.. Jeg mener forresten at dersom barn virkelig mener noen med konfirmasjonen så har de ikke noe problem med å døpe seg da heller. Stakkars barn som ikke er døypt..... hahaha! D må jo være en vits..... Vittig! HI
Gjest Skrevet 14. februar 2008 #13 Skrevet 14. februar 2008 Hei HI, meg er helt enig i den siste kommentaren din. Selv er jeg medlem av HEF, men mannen min står utenfor alt og ønsket ikke noen navnefest i HEF-regi. Vi valgte derfor å ha privat navnefest. Laget god mat (tapas-buffet) og nydelig dessert med passende vin/øl/dessertvin. Mannen holdt tale og ordet var fritt for de som måtte ønske å si noen ord. Vi kunne ha sunget, men fordi mannen min er allergisk mot allsang droppet vi det :-D Småen hadde fin matrosdress og var dagens midtpunkt. Vi har vært i to lignende navnefester hos min svigerinne, og syntes det var en fin markering. Har også vært i Navnefest i HEF-regi, og det er jo bare seremonien som blir den store forskjellen. Savnet ikke det. Mindre stress med kjøring, parkering, roe ungen til man skal opp på scenen, logistikk med matlaging osv.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #14 Skrevet 14. februar 2008 hvis jeg som prest hadde skjønt at dette var grunnen til at dere skulle gidde å døpe- så vil jeg kalle det mer elle mindre misbruk av andres religion- av andres tro og min tid. Dere kan ikke stå der å juge for å ha en fest- etterpå- det vil være latterlig- og hvis dere ikke klarer å¨arrangere en fest uten hjelp av kirken - som dere tydeligvis ikke ønsker å ha noe med å gjøre- eller humanetisk forbund- så bør dere kanskje la være. Det her er bortimot det mest klønete jeg noen gang har hørt av argumnter for dåp- men hvis dere nå velger å døpe likevel- så kan jeg jo si at jeg som prest og vi som kirke- tror barnet blir Guds barn i dåpen- får Den Hellige Ånd og troen i gave. Barnet blir merket med Jesu kors - og alt dette kan du ikke melde deg ut av- og for barnets skyld- og det vi tror skjer- hadde jeg nok døpt det likevel... Camilla
CB-BabyBoy Skrevet 14. februar 2008 #15 Skrevet 14. februar 2008 Søstern til en tidligere venninne ville ha en navnfest for sin datter, men fikk ikke datoene til å stemme med HEF. Så de tok kontakt, forklarte og fikk faktisk en fra HEF hjem til seg. De hadde da sin egen lille greie i hagen med alle rundt seg og så selskap etterpå. Om dere ikke skulle få til det, så er det ikke noe i veien for å ordne til selv! Dere kan lage fine invitasjoner, skrive tydelig at det er en navnfest/markering for å feire barnets ankomst etc. Det kan bli veldig høytidelig om dere vil det, kommer bare an på hvor terskelen legges. Personlig synes jeg det blir feil å døpe kun fordi det passer sånn som HI beskriver. Men jeg synes også at det er feil å døpe kun pga tradisjon. Man bør kun døpe dersom man skal følge det som man lover under seremonien. Her blir det navnfest gjennom HEF, vi er medlem og ble i tillegg viet av de. Så vi er kjempefornøyd med opplegget der. Junior skal forøvrig selv få velge han han vil; han skal få lære om alle religioner og er det en han vil følge, så skal vi støtte han i det
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #16 Skrevet 14. februar 2008 Dersom alle som ikke mener noe med det hadde holdt seg borte fra kirka DERES hadde det ikke vært noe hold i å opprettholde statskirke hvertfall, og skulle de drevet kirkene med det de hadde fått inn av de oppriktig troende hadde det blitt noe stakkarslig. Det er ganske mange som døper barnet sitt pga "forventninger" fra de eldre i familen og at det ofte er det enkleste. Dersom du som prest tror at alle som går gjennom døra i kirken din er oppriktig i sin tro er du jo hakket mer naiv enn det jeg faktisk trodde ( ja sett bortsett fra at dere faktisk tror på denne såkallte guden da), men lykke til. Du har det nok fint i lykkebobla di! Og jammen klarte du ikke irritere meg også, gratulerer Til dere andre, tusen takk for saklige og hjelpsomme innlegg Som gjør at jeg sparer meg bryet for å slite ned dørkarmen i kirka.... HI
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #17 Skrevet 14. februar 2008 Vi skal ha navnefst, men uten humanetisk forbund. Bare en koselig dag sammen med nermeste familie. Da kan vi jo selv velge når vi vil ha det også Jeg selv er kristen, men ikke protestantisk og sambon er ateist, så vi syns det blir veldig feil å døpe, selv om det er en fin tradisjon. Syns det er litt blasfemisk å døpe når man ikke er kristen go tror, står faktisk og lyver foran presten.. ville ikke følt meg som noe godt forbilde akkurat..
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #18 Skrevet 14. februar 2008 Det er jo akkurat det som er hele poenget med den kristne dåp! Barnet blir kristnet! Man "vasker" vekk arvesynde og vips har gud tatt i mot barnet... Jeg synes ikke man skal bruke kirken som et sted bare fordi det er tradisjon, være seg dåp elelr bryllup. Hvis du faktisk hører hva presten sier er det ikke tvil om hva tanken bak slike sermonien er. De fleste religioner gjennom tidene har hatt overgangsritualer og det er derfor vi i vårt sekulariserte samfunn har gode alternativ som HEF. Jeg skal selv ha navnefest og ville ikke valgt et annet alternativ fordi det blir så falsk å stå foran et prest og vie sitt barn til noe man ikke tror på. Til HI: Jeg har vært i noen navnefester i privat regi som har vært kjempe fine! Veldig koselig å samle alle til mat, taler og kos. I den ene jeg var i plantet foreldrene et tre til barnet og det var en fin gest til den nye. Du kan jo inkludere hva du vil i en slik velkomst-fest, kun fantasien som begrenser! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #19 Skrevet 14. februar 2008 CB ; Ja det er grunnen til at jeg ikke har lyst å døpe også, jeg mener det blir feil. Men føler at det forventes at det blir avholdt en slags feiring hvertfall, så var bare på jakt etter alternativ og forslag til hvordan dette kunne gjøres. Mitt barn skal også få lære om ALLE religioner og ta sitt eget valg, men jeg føler det blir feil om en rollefigur i barnets liv skal stå og fortelle barnet om en religion som om det er sannhet. Hvorfor skal et lite barn tro noe mer på at 1+1 er 2 enn at Jesus finnes? Føler nesten det blir som å fortelle at julenissen finnes og aldri innrømme at det ikke er tilfelle. Det blir noe helt annet om barnet selv velger når han/hun har forutsetninger for å ta dette valget på et annet grunnlag en at alt mamma sier er sant......
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #20 Skrevet 14. februar 2008 Lyge i kirka og lyge foran presten... Herregud, slapp nå av litte da!! Hva betyr det egentlig da, for de som synes dette er en fin tradisjon og vil gi ungene sine muligheten til å ta valget selv når de skal konfirmeres?? Det er da maaaaange som gifter seg i kirka uten å være religiøse fordi! What´s the big deal??
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #21 Skrevet 15. februar 2008 Personlig klarer jeg ikke si at det "bare er tradisjon" når dette faktisk er noen av de viktigste dagene i ens liv. Bryllup er jo en ganske alvorlig forpliktelse og da gjøre det foran en prest hvor budskapet er at man inngår en pakt med gud som vitne er helt utenkelig for meg! Det er greit det er en tradisjon å ha overgangsritualer men de fleste er ganske bevisst på hva man står for og tror på så da faller argumentet bort... HEF har bra alternativer til de "tradisjonelle" uten annet budskap enn gode verdier som de fleste kan enes om. Jeg vil i hvert fall at jeg skal kunne stå for alt som blir sagt i mitt bryllup og i navnfesten til min baby!
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #22 Skrevet 15. februar 2008 Til Anonym 00:15 Selv ble jeg døpt og følte at foreldrene mine hadde tatt halve valget for meg allerede da det ble tid for konfirmasjon. Dessuten står man fritt til å velge konfirmasjon selv om man ikke er døpt - man må bare døpe seg før man konfirmeres. Og dersom man virkelig mener noe med det burde det ikke være noe problem. Selv synes jeg det er et overgrep å døpe barn. Jeg er derfor for voksendåp. Hvor mange ville meldt babyen sin inn i et politisk parti? Det tror jeg de fleste ville reagert på. For meg er det ingen forskjell på et parti og et trossamfunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå