humla80 Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Er blitt bedt på fiske middag i dag av faren min og hans fru. Det blir torsk, lever og rogn. Er det noe jeg ikke burde spise her ? Er 19+2 i dag og er usikker på dette Kjempe gla for svar..
*Super*Mamman* Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 Ja, er en del fisk osv vi ikke skal spise. Hentet fra matportalen: Fisk og skalldyr Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter (se sakene om: Helhetsvurdering av fisk og sjømat og Miljøgifter i fisk. Generelt bør gravide huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises. Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra: Blåkveite over 3 kilo. Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo. Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever. Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt). En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide. Se Kostholdsråd - fjorder og havneområder. Gravide bør også unngå sjømat fra områdene rundt u-båtvraket ved Fedje - les mer i saken Mattilsynet opprettheld kosthaldsrådet for Fedje Bearbeidede fiskeprodukter Også bearbeidede fiskeprodukter er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Varmebehandlede fiskeprodukter bør serveres rykende varme. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned. Gravide bør unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig.
humla80 Skrevet 14. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. februar 2008 Men kan jeg spise torsk og rogn da ?? Fisken kan jeg spise for det er torsk...
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 14. februar 2008 #4 Skrevet 14. februar 2008 Vi kan da vel spise torsk? Håper virkelig det, for jeg fikk plukkfisk hjemme hos mams og paps i går. Er ellers livredd for rester osv, men det var torsk de hadde hatt et par dager før, og så gjorde de det om til plukkfisk, så den var vel strengt tatt kald også, men med varm hvit saus over. Ja, ja. Nå har jeg spist det, jeg som er så engstelig. Men hva skal man ellers spise da? Vi bør jo få i oss fisk står det jo. Er mest redd for listeria og toxo, men sånn sett er vel torsken trygg? For den har jo vært kokt. Ellers skal vi jo ikke spise lever og rogn pga miljøgifter. Spiser ikke det jeg da, men jeg er ikke så engstelig for det. For ser for meg at det skal mengder til før det er skadelig, men mulig jeg tar feil? Så hvis jeg hadde glemt meg og spist litt så ville jeg ikke blitt så redd som hvis jeg for eksempel hadde glemt meg og spist en bit med muggost. Siden mitt inntrykk er at det er veldig utrygt, men det er jo bare fordi alle skrekk historiene kommer frem i media. Sikkert mange som spiser det og det går het fint.
monilu- Har født Skrevet 14. februar 2008 #5 Skrevet 14. februar 2008 Du bør holde deg unna leveren, men resten kan du spise :-)
Gjest Skrevet 14. februar 2008 #7 Skrevet 14. februar 2008 Ja, vi kan helt fint spise torsk og rogn. No problem!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #8 Skrevet 14. februar 2008 plukkfisk kan du jo spise.. Den er jo laget av kokt fisk den da så lenge fisken ikke er råd så er den helt ufarlig å spise..lell at den er kald Så det trenger du slettes ikke bekymre deg over Til HI Ville holdt meg unna leveren jeg, men rogn og torsken hadde jeg spist uten bekymring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå