Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Jeg vet jo at overvekt er et stort problem i dagens samfunn, men når jeg ser meg om på hjemstedet mitt, er barna i bhg og skolen stort sett slanke og sunne. Og her er mye industri, så det har ikke noe med utdannelsen til foreldrene å gjøre... Kan det ha med at det er et stort miljø for idrett og gode muligheter til å bvege seg ute hele året? Er det større frekvens av overvektige barn i byene, der det blir mindre fri lek ute?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 Etter hva jeg har hørt, er overvekt mer forbundet med dårlig kosthold enn lite aktivitet.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Det ka kansje ha noe med dagens overvekt samfunn å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #4 Skrevet 14. februar 2008 Vel, nå har vel mye overvekt noe med gener og gjøre også, vil jeg anta. F.eks, mamma og tante er tvillinger. de har vokst opp sammen, og fått servert samme mat. Bestefar var en stor, bred mann, med litt ekstra på kroppen, bestemor har alltid vært tynn. Det er jo nærliggende og tro at de også har spist samme mat, på lik linje med mamma og tante. Mamma er 175 høy, og overvektig. Alltid vært stor, mye større enn tante, som er 165, og tynn. At mamma er overvektig nå, er hennes "skyld", men de hadde jo samme utgangspunkt, og hun har alltid vært stor. Jeg og broren min: Vi har ikke samme far, pappaen hans er høy, og slank. Pappaen min er høy, og en kraftig kar. Jeg har alltid vært stor, broren min har alltid vært radmager. Igjen, vi har hatt samme forutsetninger i oppveksten, og blitt servert den samme maten. Jeg har bestandig vært aktiv, på alle plan, spist forholdsvis sundt, men alikevel så er jeg "feit". Han sitter foran pc'n hele dagen, spiser potetgull og drikker cola, men alikevel, tynn som en strek...Aldri vært aktiv, om du ser bort fra 6 mnd på 7'er fotball, i 1.klasse. Han er nå 17.. Så, jeg vet igrunn ikke om det har noe sammenheng med så mye annet enn gener, og hva vi får servert...
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #5 Skrevet 14. februar 2008 Selvsagt har arv mye med det å gjøre. Men det er et faktum at aktivitet bygger muskler, muskler forbrenner fett. Om en skal si det på en veldig enkel måte.. Hvorfor har forresten arv omtrent hvert utelatt i debatten om manglende utdanning og fedme egentlig? Da var det jo kun manglende kunnskap og dårlig økonomi som var utslags givende. Men dint at du nyanserer debatten.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #6 Skrevet 14. februar 2008 Jeg har ikke vært med på debatten om hvorvidt barna blir feite dersom man ikke har utdannelse, så kanskje derfor det ikke kom med. Men jeg er enig i at man trenger aktivitet for og oppretholde en noenlunde "normalvekt", for noen. Ikke alle som trenger det, heldiggrisene
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #7 Skrevet 14. februar 2008 Vel, du kan trøste deg med at det er sunnere, og flottere,å være sunn, stor og veltrent, en å være mager, muskel løs og feil ernært. ;-)
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #8 Skrevet 14. februar 2008 Om en ser på familier, så er det ofte at enten alle eller ingen sliter med overvekt (gjelder jo ikke alltid, da, men ofte). så det er vanskelig å vite hva som er arv og hva som er miljø, syns jeg.
.Ann. Skrevet 14. februar 2008 #9 Skrevet 14. februar 2008 Bare å sjekke cven til foreldra det. Der finner du det ut.
Groosalugg Skrevet 14. februar 2008 #10 Skrevet 14. februar 2008 Det stemmer ikke. Forskning viser at vi spiser mindre enn før, men inaktiviteten er for stor.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #11 Skrevet 14. februar 2008 Så dersom foreldrene er feite. men lege og advokat så sier det hva ? CV ?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #12 Skrevet 14. februar 2008 Velvel, da spriker vel resultatene da...
.Ann. Skrevet 14. februar 2008 #13 Skrevet 14. februar 2008 Selvsagt spriker resultatene. Det er mange faktorer som spiller inn på overvekt. Og det er jo en kjent sak at forskningsresultater kan variere noe, da det kommer an på hva som blir vektlagt i den enkelte undersøkelsen. Men jeg tror ikke det er så veldig mange som er uenig i at bade rikelig mosjon og godt kosthold er viktig om en skal opprettholde en sunn livstil.
Hot Midget ! Skrevet 14. februar 2008 #14 Skrevet 14. februar 2008 De sitter hjemme og spiller Playstation og spiser Cheesdoodles vel;)
.Ann. Skrevet 14. februar 2008 #15 Skrevet 14. februar 2008 Det sier at "you can take the girl out of the trailerpark, but you can`t take the trailerpark out of the girl." For å sitere en Britney Spears hetser.
Huldretuss Skrevet 14. februar 2008 #16 Skrevet 14. februar 2008 Folkedypet kan sees på Tusenfryd om sommeren. Der vrimler det av feite barn - og feite foreldre!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #17 Skrevet 14. februar 2008 Så en drøss av de på badeland i dag.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #18 Skrevet 14. februar 2008 Blir alltid irritert når feitinger sier de ikke spiser mye. Selvsagt gjør de det, ingen veier 150 kg av bare arv og ingen mat!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #19 Skrevet 14. februar 2008 De er på McDonalds sammen med de feite foreldrene sine!!!
Gjest ->>- Skrevet 14. februar 2008 #20 Skrevet 14. februar 2008 Badelandet på Tusenfryd. Kan ikke huske å ha sett voldsomme forskjeller by-land i statistikken, men det kan jo være. Men jeg har omvendt inntrykk da; at det vanligvis er større og mer varierte idrettsmiljøer i byen enn på landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå