Trollmor m/ trolljente Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Vi hadde et sjefsskifte på jobben i november. Jeg har en stilling som vikar som gikk ut nå i desember, den gamle sjefen lovte meg ny kontrakt som jeg aldri så noe til men sa at jeg skulle få fortsette der, i dag mottok jeg oppsigelse fra den nye sjefen som skriver at siden vikariatet er gått over så vil ikke han gi noe ny kontrakt. Hva gjør jeg nå? Har jo vært lovet ny jobb der jo! Er ikke en muntlig kontrakt like bindende som en skriftlig?
Gjest Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 Joda, en muntlig avtale er like god som en skriftlig. Få den gamle sjefen din til å, aller helst, skrive ned det han lovte deg, og ta det med til den nye sjefen. Lykke til!
Trollmor m/ trolljente Skrevet 14. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. februar 2008 Enn hvis den gamle sjefen nekter da of lyver om det? Tror ikke han likte meg så godt.. Huff nå er jeg dritredd! er helt fortvila....
Dronningen! Skrevet 14. februar 2008 #4 Skrevet 14. februar 2008 Om den gamle lederen har lovet deg det uten å informere den nye lederen tror jeg ikke du har så mye du skulle sagt.. En muntlig beskjed teller ikke mye for den nye lederen. Men det kan hende jeg tar feil, kanskje du får flere svar med litt bedre kunnskap.
___ Skrevet 14. februar 2008 #5 Skrevet 14. februar 2008 En muntlig avtale skal være like god som en skriftlig, men det er ofe umulig å finne ut hva som ble avtalt i ettertid hvis man ikke har noe på papiret. Jeg tror derfor ikke du kommer noen vei med å påstå at din gamle sjef har lovet deg job. Synd, men sån tror jeg du skal regne med at det er.
Trollmor m/ trolljente Skrevet 14. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. februar 2008 Så da har jeg altså ingen jobb fra i dag av da? Hva gjør jeg nå? 0 i inntekt og regninger og mat som må betales for 3 personer... Vi har bare en jobb pga mannen er student og han får ikke noe lån pga han er forsinket i utd sin... Hvor skal jeg henvende meg for hjelp?? tror jeg får nervesammenbrudd her nå, har akkurat vært gravid og mistet og vært sykemeldt pga det og nå kommer detter på toppen...
___ Skrevet 14. februar 2008 #7 Skrevet 14. februar 2008 Du bør sjekke kontrakten din. Har du jobbet som vikar i mer enn 4 år har du spessielle rettigheter. Det har også betydning om du har hat et ekte vikariat det du har jobbet for en bestemt person som har vært borte eller om du har vært ansatt for å ta jobb i steden for flk som er borte i småfravær ol. Sjekk også hva som står i kontrakten engående oppsigelsestid. Ring fagforeningen. De kan hjelpe med mange slike ting om du er medlem. Ellers bør du melde deg arbeidsledig hos NAV og ellers begynne å søke jobber.
Trollmor m/ trolljente Skrevet 14. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 14. februar 2008 HAr ikke vært vikar for noen spesiell person, men har bare vært der ett år så ingen spesielle unntak for meg. Siden jeg bare hadde et års kontrakt så hadde vi gjensidig opssigelsesfirst på en mnd fra den første i mnd. Så jeg har skrevet til arbgiver nå og sagt fra om at jeg er lovet kontrakt i 6 mnd til og at jeg krever ansettelse der ut mars pga jeg er lovet kontrakt fra forrige arbgiver og at oppsigelsen kom etter den første februar.
___ Skrevet 14. februar 2008 #9 Skrevet 14. februar 2008 Hvis du ikke var vikar for en spessiel person og fortsatte å jobbe etter at din "vikarkontrakt" gikk ut, uten at noen reagerte på det, tror jeg u stiller vesentlig sterkere. 1 mnd oppsigelsesfrist er jeg sikker på at du har, muligens 3. Spørsmålet er vel om du vil tjene på å kjøre saken. En god sluttatest kan være viktigere enn å få alle rettigheter. Det å kjøre en arbeidsrettsak er voldsomt resurskrevende, og kan gjøre ting vanskeig i forhold til fremtidige arbeidsgivere. Bruk fagforeningen. Det er mit beste råd.
Trollmor m/ trolljente Skrevet 14. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 14. februar 2008 Har ikke meldt meg inn i noen fagforening da jeg ikke har skjønt hva jeg skal melde meg inn i når man jobber i butikk. Men får lete litt på nett å finne noen å snakke med Takk for hjelpen Poamin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå