Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten jente på 3 uker som ikke vil sove i sengen sin om natten. På dagtid kan hun ligge en liten stund for seg selv og sove, men om natten er dette helt umulig. Da må jeg holde henne eller hun må ligge inntil oss. Helst skal hun sutte på brystet mitt -sovner da med en gang. Hvis ikke holder hun det gående til 6-7 -da orker ikke jeg mer og ammer henne liggende i sengen vår og så sovner vi begge. Både mannen min og jeg er skeptiske til å ha henne i sengen vår mens hun er så liten, særlig når vi er så slitne som nå. De få gangene vi lykkes med å få henne til å sove i egen seng et par timer, er når hun har sovnet hos oss og vi klarer å legge henne over til egen seng uten at hun våkner. Er litt redd vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å "lure" henne slik. Har forsøkt å svøpe henne, fungerte et par netter men så var det stopp. Begynte med smokk for en uke siden, denne gir meg litt fri på dagtid mens om natten spyttes den som regel ut.

Hun er jo bare tre uker, kanskje vil ting forandre seg av seg selv når hun blir større, men er redd for å gjøre "feil" fra starten av. Selv lå jeg i sengen til foreldrene mine til jeg var ganske stor og klarte sjelden å sovne alene. Ønsker ikke at det samme skal skje med jenta vår.

Er døsliten nå, blir bare noen få timer med søvn i døgnet på meg (pappaen jobber jo så tar det meste om nettene selv). Får heldigvis litt hjelp og avlastning på dagtid av bestemoren slik at jeg kan sove litt da.

Noen som kan hjelpe? Tips, erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ei jente på en mnd akkurat. Vi har hatt suksess med å sette vognbagen oppi senga, blir tryggere å sove der da. Hun sover jo i vogna om dagen.

Hun får også pupp om natta i vår seng, da flytter jeg henne litt unna meg i senga med en gang hun er ferdig å spise, slik at hun ikke må ligge inntill meg for å sovne. Hvis hun er veldig rolig legger jeg henne over i bagen med en gang. Kan ikke bråke så masse for jeg har en mann som skal opp klokka 5, så det blir ofte til at hun ligger 10 minutter i vår seng og sovner ordentlig, før jeg flytter henne. Har faktisk merket at det blir lettere og lettere å legge henne i egen seng, så jeg tror ikke du skal være så redd for å ha henne i din seng litt. Vi har også lagt en varmeflaske i senga hennes før hun skal legge seg hvis det har vært kaldt.

Det blir jo ikke helt det samme å ha en liten baby i senga som å ha en 5-6 åring der. Hun trenger jo masse varme og nærhet.

Skrevet

Hei! Varmeflaske er lurt,det bruker vi. Har du saueskinnspose? Vi byttet ut dyna i senga med posen,la han oppi den når han skulle legge seg. Der blir det lunt,varmt og godt for ham:) Da ble han mye flinkere til å sove om natta,så funka for oss:)

Skrevet

Jenta vår er 3 uker hun også og fikk ett tips om å sette bagen til vogna oppe i sprinkelsenga slik som hun før her har skrivd- og det funka supert. Er vel kanskje noe med at det blir litt for åpent stort når man er så liten. Men vi gjorde det og pakket henne godt inn slik at det skulle skjennes trygt ut og hun sover til hun er sulten. Men her er det ikke noe system på når hun spiser enda- det er alt fra 1-2 ganger pr natt eller det har faktisk hendt at hun har sovet hele natta og våknet 6-7 tiden:)

Men etter det jeg hører er det vel litt slik de 3 første mnd- og da får de litt mere system på søvnen sin- får vi håpe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...