Gå til innhold

Turnus/ekstravakte i helsesektoren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det er ei vakt ledig, så skal jo i teorien de med høyest stillingprosent(som ikke har 100%) spørres først, sant?

Allså, de med 80%stilling skal spørres før de med 50%stilling, å tilslutt det som kun er tilkallingsvikarer, uten stilling?

Om man har tatt permisjon fra stillinga si(70%) pga barn uten barnehageplass, men likevel ønsker enkeltvakter kveldstid, står man da på samme linje som tilkallingsvaktene uten stilling, eller har man rett på å bli spurt etter sin egentlig stillingsprosent?

Å, vis det er en på ei anna avd med fast stilling, eks 80%, har han også rett på den ledige vakta før meg?

Håpe noen kan svare meg! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg jobber,går de utifra hvor mye folk har jobbet fra før.. F.eks er det en som får overtid, så er h*n sistemann i rekka og en absolutt nødløsning..

Som oftest spør de de som har skrevet seg opp på lista at de kan jobbe den dagen, eller så bare ringer de alle som er..

Ingen som går før andre pga stillingstr..

Skrevet

Skal jeg være helt ærlig tror jeg ingen følger den prosent regelen. De bare ringer de som pleier å ta på seg ekstra og gjerne de vikarene med lavest stilling først da de har mest fritid (ifg den som ringer da).

Ofte er det og vikarer som må ringe etter folk og de færreste kan de reglene det er snakk om så da ringer de bare de som står på lista. Men er det ledige vakter som er satt opp lang tid på forhånd som de ansatte kan skrive seg opp på så går de vel etter %.

Det du egentlig lurte på kan jeg ikke svare deg på desverre. Men jeg hadde nok ikke ringt etter noen som er i perm...

Skrevet

Det er det som er, jeg har skrevet meg først opp på lista, men de gir vakten bort til andre som ikke står på lista engang, å jeg får kun jobb i helgene, har jobbet 4helger på rad,

vil jo ha noen helger fri så jeg kan besøke familie da og være sammens med samberen og barn,

Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen om går etter stillingprosent..Vi pleier først å ringe til noen som går på den brukeren som det mangler personal på..Går ikke det så bytter vi rundt i personalgruppa..Har itillegg en liste i permen (legger inn en ny hver uke) der de ansatte kan skrive seg på de dagene de ønsker å gå ekstra..Begynner vi og ringe rundt så må vi ofte ta for oss hele ringelisten, enten får vi napp med en gang eller så sitter vi i timevis (føles det som;)Du kan jo gi beskjed på jobben din at de og de vaktene kan du gå hvis noen er syke eller har ferie..

Skrevet

Men jeg står i alle lister og de er fult klar over at jeg ønsker vakter ettermiddag i ukene!

Har jobbet der i 4år, å synes jeg burde ha noen rettigheter for å få noen vakter på hverdager så jeg klarer meg uten at det skal gå så mye ut over familielivet...

Skrevet

Har skrevet meg på de listene, står først! og gitt beskjed, men de bare gir de vaktene til andre, ekstravakter og folk på andre avdelinger, å så ringer de meg i helgene å skal ha meg på jobb da.

Skrevet

Skal skal du ta opp med tillitsmann på arb plassen. Hadde en liknende situasjon da de kuttet ned min stilling men en av de ufaglærte beholdt % sin. Så fikk jeg ikke de nattevaktene jeg ønsket fordi jeg var gravid. Så de er sleipe. Småbarnsforeldre blir ofte bortprioritert da det er en sjans for at de må bli hjemme med sykt barn osv.

Skrevet

det som er, tror jeg, at de gir vakta til den første de ser og som vil ha den, så de slipper å ringe rundt, og siden jeg ikker er der på dagtid når de ordner vakter, så blir det aldri meg..

Men synes jeg burde ha noen rettigheter...

Skrevet

ja, kanskje jeg skal gjøre det, har egentlig lyst å konfrontere avd leder med det, og si at om det er sånn det skal være kan jeg finne en annen plass å ta ekstravakter, men da kommer jeg ikke tilbake når jeg er ferdig med perm...

Skrevet

Er forresten ikke lov å jobbe 4 helger på rad, mener det er max annenhver helg...

Skrevet

Da ville jeg sagt i fra til lederen om hvordan du føler det..Hjelper det ikke så ville jeg tatt ekstravakter i en annen bolig.. Market skriker etter helsepersonel for tiden, det er alltid jobb å ;)Lykke til ;)

Skrevet

Jeg jobber som sykpl. i 50 % natt stilling. men jobber mye ellers og.

Jeg har aldri hørt om noe som helst % regel. Det eneste er at de som har jobbet så mye ellers i uka, at de står til å jobbe overtid. Eller de som jobber 100 %, skal bortprioriteres, og kun brukes som nødløsning.

Vi har også en liste som vi skriver oss på, og noen ganger kan det stå mange personer på de aktuelle vaktene, der er det ikke slik at den som står først som får. Ihvertfall når avd.leder jobber med det, jeg har flere ganger skrivd meg på vakter som 2. el 3. pers. og fått vakta. Hun prøver å være rettferdig. siden de andre som har stått før meg har fått andre vakter og fått ellers mye ekstra.

Men de andre som ringer, når det er akutt, b ryr seg slett ikke om noe regel, de er bare glade til at noen sier ja til vakta, men de ringer jo først de som dem vet tar ekstra.

Men hvis jeg var deg, ville jeg nok tatt kontakt med avd.leder el. den som har ansvar. Det er ikke alltid at de skjønner hvordan ting ligger an for deg, automatisk. Man må si fra.

Skrevet

Ja, skal nok ta kontakt, men bare lurte, jeg har allså ingen rettigheter? Ho avd lederen kan allså bare gi de beste vaktene til de hun liker best?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...