nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 har du gjennomført den? hvor gammel var bebyen og funket den?
heldigec Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 Har 2 barn og begge gjennomgikk ferber i en alder av 5,5 mnd. Etter 3 netter sov de rundt og sovnet av seg selv. Så ja, her funket det :-)
Gjest Mylian er Mambo-Mamma Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 vel.. vi ble anbefalt det da hun var 4 uker...!!! fordi hun sovnet for seint visstnok.. men vi prøvde igjen her mo dagen og det tok 20 minutter og så sovnet hun... dagen etterpå tok det bare 2 min før hun sovnet.. og igår sovnet hun i det vi la henne ned :-)
Gjest Mylian er Mambo-Mamma Skrevet 14. februar 2008 #4 Skrevet 14. februar 2008 men vi var ikke helt nazi på minuttene.. vi gikk inn etter 5 og om hun skrek skikkelig
ANGEL81 Skrevet 14. februar 2008 #5 Skrevet 14. februar 2008 yupp har gjennomført den. jenta mi var 7 mnd..brukte 2 dager også har det gått kjempefint etter det.. hun er 9 mnd nå..legger henne i senga og sier natta..og ho skjønner at det er sovetid! anbefales til den som kan tåle litt grining/syting...
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #6 Skrevet 14. februar 2008 Nei, har ikke gjennomført den. Gammel metode, og det fins mange alternativ til den. Sitte ved baby, holde i handa, stryke på kinnet, og hysje når den gråter. Dette gir trygghetsfølelse. Man kan ta opp babyen med jevne mellomrom, og gi det en kos, og legge det ned igjen. Ferber-metoden er nådeløs og feil i forhold til barns selvfølelse og utvikling. Det er MYYE bedre og tryggere for babyen å ha mamma eller pappa ved siden av seg når det skal sove. Prøv heller 'No-cry sleep solution' eller andre mer skånsomme søvn-metoder.
Gjest Skrevet 14. februar 2008 #7 Skrevet 14. februar 2008 Enig med anonym 18:00 det er så mange psykologiske aspekter ved babyen som blir helt ødelagt. Det er INGEN studier som viser at babyer sover bedre hvis de går igjennom en gråtekur. Tvert imot! Gråt utvikler stresshormon, som igjen ikke hjelper mot søvn. Tenk deg at du er en baby som gir beskjed om at du trenger noe, men ingen hører. Du er totalt avhengig av noen andre, men de andre vil ikke hjelpe deg. Det er rett og slett umenneskelig og grusomt.
Yrha Skrevet 14. februar 2008 #8 Skrevet 14. februar 2008 Uff, jeg er enig med Nupi og anonym. Vi behandler ikke voksne mennesker så nådeløst, så skal hvorfor våre søte små babyer måtte gråte seg i søvn? Jeg er redd for at mange lar babyen skrike fordi mødrene våre gjorde det med oss. Men vi vet bedre nå. Det er så mange andre metoder som gjør babyen trygg på seg selv og foreldrene.
mammasgo`jente Skrevet 14. februar 2008 #9 Skrevet 14. februar 2008 Prøvde den da hun var 6 mnd. Sov greit i 1 mnd. Prøvde den igjen da hun var 7 og 8 mnd. Funket absolutt ikke!!! Gikk over til mildere metoder der jeg satt inne på rommet hennes og hysjet når hun gråt. Etterhvert flyttet jeg meg lenger og lenger vekk fra senga og til slutt satt jeg å gangen med døren hennes på gløtt. Dette tok ca 14 dager, men var verdt det. Nå legger jeg henne 19 og hun leker litt i senga med seg selv til ca 19.30 før hun legger seg til å sove. Jeg trenger ikke vere der med henne, men styrer litt rundt med husarbeid sånn at hun hører at jeg er der. Skal aldri mer prøve ferber! Noe så hjerteløst! Grunnen til at jeg prøvde den var etter masin fra svigers og mannen min om at babyen hadde godt av å lære seg å sovne selv, og at en aldri måtte la barnet bli vant med kos eller nærhet når den skal sove. Pisspreik sier jeg bare!! Nå er jenta mi trygg på leggesitausjonen og hun VIL faktisk oppi senga når vi er ferdig på badet! Mens vi holdt på med disse skrikekurene gråt hun med en gang hun så senga selv om det var midt på lyse dagen. Så mitt råd: Prøv heller mildere metoder som gir trygghetsfølelse fremfor gråting til bebyen sovner av utmattelse!
Yrha Skrevet 14. februar 2008 #10 Skrevet 14. februar 2008 Hurra, mini&mamma! Jeg frykter at vi er kjempemange som hører dette fra svigers e.l., fordi skriking var normen for 30 år siden. Men det er hjerterått, som du sier. Den metoden du beskriver er AKKURAT sånn som vi har gjort Sitte ved senga, lenger og lenger unna for hver kveld, hysjer når han skriker så han vet vi er der. Og det funka kjempefint. Lillegutt er trygg på at vi er i nærheten og sovner etter litt pludring.
Mooncake Skrevet 15. februar 2008 #12 Skrevet 15. februar 2008 Helt enig med de over her. Feber er en nådeløs metode. Det er viktig for meg at mine barn er trygge og derfor svarer jeg på deres SOS (gråt = jeg hører forskjell på gråt og trass). Vi koser masse før vi legger oss og hun legger seg rolig i sengen og koser før hun sovner Har aldri falt meg inn å prøve Feber
Milla-baby Skrevet 15. februar 2008 #13 Skrevet 15. februar 2008 Enig med de siste over meg her. Har ikke prøvd ferber og kommer ikke til å gjøre det! Her har det fungert fint å ta ham opp og trøste når han skriker,roer ham på fanget mitt en stund og legger ham ned igjen i sengen sin. Eller bare stryker/koser litt med ham mens han ligger i sengen sin. Dette har funket fint her så lenge han ikke er kjempe sulten da... jeg gjør det fordi det er helt naturlig for meg å trøste ham når han skriker. Så der følger jeg hjertet mitt ) Litt "knirking" går greit selvf.Men skriker han,blir han trøstet. Eneste jeg irriterer meg over nå, er å måtte gi smokken ørten ganger i løpet av natten.....
Yellowgoldfish Skrevet 15. februar 2008 #14 Skrevet 15. februar 2008 Dere som ikke har prøvd kan dere ikke spare dere... Barn som ikke får ro eller sovnet i normal tid blir overtrøtte og misfornøyde. Vi måtte til pers med en på 1 år og 2 mnd - hadde da prøvd alt annet. Gikk kjempefint (tok 20 min noen kvelder) og han sov de neste 2 månedene ekstremt mye (hadde masse søvn og ta igjen). Med andr eord - funket utmerket! Og anbefales! Og til dere som sitter og holder i hånden - skulle gjerne snakket med dere om et års tid - tipper flesteparten har fått en litt annen mening. Barna deres kommer nemlig ikke til å ville slippe opp på den servicen - ikke blir de noe tryggere enn andre barn heller. Og - jeg snakker av erfaring!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #15 Skrevet 15. februar 2008 Vil ikke kalle det noen metode men joda lillegutt har grenet uten at vi har løpt til. Dvs sutring, sinnegråt fordi vi ikke vil ta ham opp, kjenner stor forskjell på gråten hans, er det f.eks vondt i magen og smertehyl iler jeg til. Han hadde en periode vent seg til å bli tatt opp pga sykdom/tett nese som måtte tømmes osv. plutselig var han oppe 5-8 ganger per kveld. Da tok det det to kvelder med sutregråt og han fikk gråte i max 5 min alene men ble ikke tatt opp. Tok kvarter med gråt over to kvelder og så var han tilbake i sitt gode mønster. Han var 8 mnd når dette skjedde. Har venner som har vent dem til de rareste ting, som å bli holdt i hånden til de sovnet, skjønner bare ikke at dette skal være en bra vane. En annen godtok kun å ligge naken mot morens bryst og nektet å bli flyttet over i egen seng. Begge var over 6 mnd, synes sånt er mer mammamishandling enn noe annet...
Yrha Skrevet 15. februar 2008 #16 Skrevet 15. februar 2008 Har dere det virkelig så travelt at dere ikke kan holde babyen i hånda når det skal sovne? Gutten min er vant til at jeg er på rommet til han sovner. Bretter klær eller rydder. Da føler han seg trygg. Og dette kan jeg godt fortsette med til han er 15 hvis han trenger det!
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #17 Skrevet 15. februar 2008 Tapt søvn kan aldri taes igjen. Hvis en baby ikke har sovet mye en natt, så kan han aldri sove det tilbake. det er fakta! På samme måte kan man ikke sove seg opp til en våkenatt.
LilleVilleVilja Skrevet 15. februar 2008 #18 Skrevet 15. februar 2008 Godt å høre at så mange er mot! Kommer aldri til å la jenta mi gjennomgå noe sånt! Sånne metoder ble vi ferdige med på 70-tallet
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #19 Skrevet 15. februar 2008 Vi har ikke brukt ferbermetoden selv om MANGE rådet oss til det. Lillemor har sovet urolig fra dag 1, nå er hun 8 mnd, hun har "fått det som hun vil" til nå og det går MYE bedre nå. Er glad jeg ikke har brukt skrikekuren, hun hadde ikke forstått hva som hadde skjedd og nå er jeg OVERBEVIST om at hun ikke hadde taklet det. Men jeg er også overbevist om at det er mange barn som har taklet det helt fint, og at ferber har vært den riktige måten for dem. Det er viktig å vite at det er ikke alle barn det passer for.
Marius og Jonas! Skrevet 15. februar 2008 #20 Skrevet 15. februar 2008 Jeg har ikke gjennomført den, da Knerten var snill nok til å sove gjennom natta av seg selv..... Syns Ferber høres litt brutalt ut, men skjønner alikevel at noen tar i bruk metoden etter en viss tid med lite nattesøvn.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå