Gå til innhold

oppdaget ny regel ved to tette graviditeter


lit'n

Anbefalte innlegg

Idag fikk jeg via NAV på telefon (og dobbelsjekket på nettsidene, det stemte dessverre) at vi som får to tette, og tok ut 80% lønn i forrige permisjon, får dette beløpet som grunnlag for neste permisjon, hvis vi ikke går ut i jobb før neste permisjon begynner.....

 

Før oktober 07, var det sånn at det var det grunnlaget en hadde ved forrige permisjon som ble grunnlaget ved perm nr 2 ved to tette graviditeter. Som en venninne ble fortalt av nav i 06, en skal ikke straffes for å få to tett. Nå har pipa fått en ny lyd.... nå MÅ en jobbe for at grunnlaget for permisjonen skal bli det samme som ved forrige permisjon (gjelder selvfølgelig ved 80% foreldrepenger perm nr 1, tok du ut 100% lønn i perm nr 1 så er det du får i perm nr 2 likt....)

 

noen som forsto:) håper det, og at de som kan jobbe mellom de to permisjonene får denne informasjonen, sånn at en ikke sitter med skjegget i postkassen og ganske mye penger mindre i mnd, eller en mye kortere permisjon enn tenkt........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snakket også med en fra Nav i dag, og hun sa at jeg fikk det samme som forrige permisjon denne gangen også. Mannen min er ferdig med sin del av permisjonen til neste helg. Jeg sluttet i jobben min i august i fjor. Altså samme grunnlag som sist.

 

Jeg skal imidlertid melde meg arbeidsledig og få dagpenger fram til neste permisjon som jeg har tenkt å ta 12 uker før termin.

 

Stemmer ikke det hun sa til meg da eller? Blir så forvirret av alt dette nav-styret. Ingen som sier det samme jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dobbeltsjekket også det HI sier, og det stemmer. NAV oppdaterte sine kommentarer til bestemmelsen i oktober 2007, men det er ikke særlig kjent. Eneste er hvis du har hatt 100% dekning, da er jo grunnlaget ditt det samme. Hvis du valgte 80% dekning forrige permisjon, og da er det nye grunnlaget 80% av din gamle lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anonym! Du sier gammel lønn... mener du lønn før permisjon eller "lønnen" du fikk i permisjonestiden? Så ved to tette, så får man 80 % av 80 % lønn man hadde i forrige permisjon ? Da er det en del penger som forsvinner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en fast jobb så trenger en bare å stikke innom jobben i 100% f.eks en måned for å få det grunnlaget igjen. Ved fast jobb er det lønnen man har den måneden man går ut i permisjon som fastsetter grunnlaget for permisjonspengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym 18:10 14.02.2008: Ja mener 80% av 80% ja. Men som hun andre her sier, jobber du en mnd med 100% er det det nye grunnlaget ditt. Men ikke sikkert arbeidsgiver vil forskuttere da, det vet jeg ikke noe om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her. Jeg ville sjekket grundig at hun du snakket med på NAV har rett. Tar hun feil, har du ingenting å fare med, da det er din personlige saksbehandler hos NAV som gjør et endelig vedtak. Dessuten ville jeg sjekket hva det vil si for deg å melde deg arbeidsledig. Tidligere var jo arbeidsledighetstrygd kun 60 prosent av din normale inntekt.... Det vil si at det er disse 60 prosentene NAV regner som ditt nye grunnlag (det er sånn jeg tolker reglene, ville sjekket om det er rett). Det er den siste lønningen NAV tar utgangspunkt i når de regner grunnlaget ditt, avviker dette mye, tar de et gjennomsnitt av inntekten siste år (evt siste 3 år).

 

spørs om du ikke hadde kommet bedre utav det hvis du hadde fått en slags jobb før du går ut i ny permisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svarte Mini og Micro + Lille Frø over...

 

Og ja, det er det som er cluet fra oktober 07 av, det er det du faktisk fikk utbetalt disse mnd i permisjon som blir ditt nye grunnlag. Dvs hvis du valgte å ta ut 100% permisjon sist gang, så har det ikke noe si om du jobber mellom permisjonene.. Problemet kommer hvis du som meg tok ut 80% permisjon sist, da er det jeg fikk utbetalt da mitt nye grunnlag.

 

Men som sagt, jeg skal jobbe 1 1\2 mnd før neste permisjon og håper da at alt er ok.... Har ikke råd til å gå mye ned i inntekt, har en mann som er student og får lite og ingenting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er å velge 100% permisjon i din andre permisjon nå - så får du jo utbetalt det du er vandt til pr idag. Du får litt kortere permisjon, men det kan jo du eventuelt spare deg opp til.

 

Det beste er nok å komme seg ut i jobb mellom graviditetene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Nå har jeg lest en del av disse.. Bare lurer på om noen vet hvordan det blir for meg, eventuelt er i samme situasjon.

Jeg har en jente som ble født i juli. permisjonen min går ut i mars har 100% dekning, men jeg er gravid igjen og har termin 01,oktober 08..

Hva har jeg krAv på? og må jeg ut i jobb i mellomtiden?

Tror ikke arbeidsgiveren min har mulighet til å ha meg der gravid og skal ut igjen? Noen i samme situasjon eller hvet hva man kan gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på akkurat det samme. Min datter ble født i august og og permen min går ut i mai med 100% dekning. Jeg har nylig funnet ut av min graviditet og har termin igjen i nov.

Har også akkurat den samme problemstillingen i ft arbeidsgiver sojeg tror vil slite hvis jeg går ut i jobb igjen i mai og neppe kommer til å jobbe så lenge..

Noen som har peiling på hva en da gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dersom du mottar sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger eller pleiepenger, beregnes foreldrepenger ut i fra det samme grunnlaget som for disse ytelsene. Det fastsettes ikke nytt grunnlag ved direkte overgang fra en stønadstype til en annen." Dette fant jeg på NAV sine sider. Jeg velger å tolke det dit hen at jeg (som har 80% utbetaling nå) får akkurat det samme neste permisjon (om jeg velger 80%). Her står det ingenting om at man må jobbe mellom... har også snakket med NAV, og de sier at jeg kommer til å få akkurat det samme utbetalt neste permisjon, så det bare underbygger det som skrives her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også dobbeltsjekket og ser det samme som du på nettsidene. Retningslinjene internt i nav er imidlertid helt klare (og de ligger på nettet til lesning for alle), og de ble endret oktober 2007. En foreldrepengeperiode opphører senest ved ny fødsel.

 

Det står om dette at "Utgangspunktet for beregningen av ”nye” foreldrepenger, vil være utbetalte foreldrepenger fra forrige stønadsperiode, dersom vedkommende ikke har hatt annen opptjening mellom stønadsperiodene.". Har du hatt 80% får du derfor 80 eller 100% av 80% i neste periode. Nav kan si hva de vil på telefon, men når du får vedtaket er det gjort i samsvar med loven og retningslinjene, og du får dermed ikke det samme utbetalt neste permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når jeg da i teorien rekker å "jobbe" to dager mellom permisjonene mine (godt planglagt den nye babyen... :s), selv om dette er helg, da har jeg jo i utgangspunktet rukket å være i jobb igjen (for det var jo to dager jeg ikke hadde permisjon), som da igjen vil si at jeg igjen er på det samme grunnlaget som før forrige permisjon?? Eller?? Er jo litt teit at vi faktisk skal tape SÅ mye på at vi valgte 80% på første permisjon, mens de som faktisk valgte å ta bare 100% får akkurat det samme liksom... Og hva med om f.eks far tar den siste uken av den "gamle" permisjonen, vi har jo likevel permisjon, og da spiller det vel ingen rolle om jeg jobber den siste uken eller?? Jeg synes dette er meget merkelig, for jeg pratet med nav på nyåret, og de presiserte at jeg får akkurat det samme i neste permisjon... etter tre mnd burde de vel ha fått med seg de såkalt "nye" reglene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok veldig innkompetent jeg da, for hva vil de nye rettningslinjene si da når jeg nå er akkurat blitt gravid og med termin igjen i nov?

Vet at det står masse om det her men jeg forstår liksom ingenting...

Off, ikke meningen å mase heller altså, men så lenge min permisjon nå med 100%dekning går ut i mai og min arbeidsgiver ikke har så veldig lust å bruke meg i arbeid igjen i og med at jeg snart skal ha ny perm, hva skjer da i mellomtiden? Går man på sykepenger evt?

Jeg skjønner ingenting jo..

 

Sorry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det var akkurat det jeg og lurte på, må man jobbe i mellom, sykemelding ?? osv... for man det samme grunnlaget for det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være i jobb i noen uker for å få regnet (godkjent) nytt grunnlag. Husker ikke hvor mange.. men dette skal stå på nav sine sider. Jeg rekker ikke dette, og må derfor ta ut 100% for å få utbetalt det jeg har pr i dag (80%). Vi har rett og slett ikke økonomi til 80% av 80%.

Men dette var jeg i grunn klar over ifra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed på NAV om at hvis det er en fast jobb jeg går tilbake til, holder det at jeg jobber en dag for å få beregnet nytt grunnlag!! Å dette har jeg fått skriftlig, for jeg har virkelig mast på NAV om dette, siden det er så mange forskjellige meninger rundt dette!! Det som faktisk overrasket meg var at man faktisk får 80% av 80%, men NAV bekreftet dette ja... utrolig dårlig at man faktisk skal tape på å ta lengre permisjon, for hadde jeg valgt 100% på første, hadde jeg jo fått 100% av 100% nå!!

 

*anonym som har to dager mellom permisjonene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere to som har termin på høstparten og avslutter permisjon nr 1 på vårparten:

 

Siden man må jobbe 6 av de 10 siste månedene så må det ikke være mer enn 4 måneder mellom ny og gammel permisjon

 

gammel permisjon teller som jobb, så da må dere sykemelde dere i perioden mellom permisjonene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Jeg har også noe av det samme problemet som de andre gravide over her. Min permisjon (inkl ferie) er ferdig i august og jeg har termin igjen 3 november. Ergo er det kun 3 arbeidsmåneder imellom og jeg hadde ikke trengt å gå tilbake på jobb for å få opptjent penger igjen. Men hva med pappapermisjonen på 6 uker? Må jeg trekke disse ukene fra? For da er jeg jo på 4,5 måned uten jobb og må plutselig jobbe likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, javel. Mulig det var litt logisk, men jeg visste det nå ikke jeg da. Hva med ferien min da? Jeg tok 5 uker ferie i fjor og så skal jeg ha 5 uker etter permisjonen nå i år, teller de ukene med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp ferdig med min først permisjon nå den 7 mars,jeg ble da sykemeldt frem til neste permisjon som startet den 14april.

Jeg hadde 80%lønn sist nå og har også valgt den nå denne gangen.I dag fikk jeg papir på at foreldrepengene mine var innvilget og jeg vil få det samme beløpet som første permisjon.Så jeg taper ingenting.

 

Om dette er rett eller ikke det vet jeg ikke.Men jeg var til nav og fikk hjelp til og fylle ut papiret før jeg leverte det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får det samme beløpet som sist hvis du er sykemeldt mellom, men du går også glipp av eventuelle lønnsøkninger du har hatt, grunnet at sykepengene er basert på grunnlaget fra første permisjon, mens neste permisjonen blir igjen 80% av sykpengene... Men hvis du rekker å gjenoppta stillingen (som nav sa, om det så er bare en dag på jobb) så får du beregnet NYTT grunnlag, altså med evt lønnsøkninger og andre ting som måtte ha endret seg! Var allefall det jeg fikk beskjed om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...