Gå til innhold

Har arbeidsgiver lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo jobber som vikar i en stilling, får kontrakt for to mnd.

I starten av januar ble han skadet i jobben, og har vært sykmeldt siden, men nå har han fått beskjed om at om han ikke begynner å jobbe for 1.mars har han ikke jobben lengre. Kan arbeidsgiver si slikt?

Har noen peil på hvor lenge en kan gå som vikar i en stilling for man kan kreve den fast? ( har hørt noe snakk om dette, men har ikke fått noeskikkelig svar på det)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis de kjører to mnd kontrakter tror jeg de kan det. Jeg ble sykemeldt i forb med bekkenløsning, og vi hadde tremnd-kontrakter. men ikke vikar da. Da fikk jeg beskjed om at hvis jeg var sykemeldt kan en jo ikke skrive under ny kontrakt..

Skrevet

så lenge han går på kontrakt i f.eks. to mnd i gangen, kan han faktisk ikke kreve å få stillingen fast... vet en del arbeidsgivere som skriver kontrakt på 10 mnd...deretter fornyer de i 10.mnd... for du kan ikke kreve - men ha fortrinnsrett - på stillingen etter 1 år. Men ikke hvis du skriver nye kontrakter hele tiden...om du skjønner

Skrevet

Joda, Nilena, det regnes som sammenhengende jobb. Men uansett - det er ikke sånn at man får stå i stillingen etter et år. Jeg -tror- det er 2 år i staten og 3 år i privat sektor som gjelder. Burde kanskje huske det, for jeg har faktisk fått fast på denne måten tidligere, men husker bare ikke... Sårri. Men etter noen år kan du iallefall kreve å stå i stillingen :)

Skrevet

okey, da ble jeg litt klokere.

Men syns ikke det er "riktig", føles som utpressing... at han ikke får ny kontrakt om han fortsatt er sykmeldt. Det kryr ikke akkurat av arbeidsfolk her i bygda, og det er ikke hans feil at kua sparka han i hodet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...