Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig det? Hva er forskjellen fra andre huslån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange unge opplever at det er vanskelig å komme seg inn i boligmarkedet fordi de har lite egenkapital. Førstehjemslån vil si at du kan låne inntil hele kjøpesummen til en relativt god rente.

Til min første bolig søkte jeg om førstehjemslån (tror de kaller det noe annet i kommunen) gjennom bydelen her i Oslo, og fikk da 90 % av kjøpesummen til en bra rente. Denne ordningen er det mange som ikke vet om.... og kanskje tror har noe med "folk som er i en vanskelig situasjon", men det er bare en ordning for å hjelpe unge inn på markedet. Kan anbefales på det sterkeste da du får bedre betingelser enn gjennom bankene.

Ta kontakt med din kommune og hør hva de har å tilby!

Skrevet

Hei,

Det er mok ikke bare kommune som tilbyr det som heter førstehjemslån, men prinsippe er samme , som beskriver NurkHarAnkommet. Den skal gi mulighet til unge mennesker i etableringsfasen til å kunne kjøpe egen bolig, og klare å overleve etterpå. Mange banker tilbyr førstehjemslån , og da betyr det ikke at man skal kjøpe bolig for første gang, men at det er første lån i vedkommende bank. Da vi kjøpte vår første leilighet , hadde vi kombinert lån : 40 % fra kommune, og 60 % fra vanlig bank ( hadde ikke egenkapital ). Da jeg bestemte meg å skifte bank og flytte begge lån til Nordea, hvor min mann hadde konto og et forbrukslån fra før, fikk vi samlet begge deler av boliglån og forbrukslån og invilget det hele som førstehjemslån. Nettopp fordi det var første boliglån tatt opp i denne banken.

Skrevet

"Det er nok ikke.." skulle det stå, selvsagt :)

Skrevet

Okei da skjønner jeg det med førstehjemslån. Vi har tenkt å bake litt anna gjeld inn i lånet, da må vi eventuelt dele opp lånet slik som noen hadde gjort da kanskje. Noe vanlig boliglån og noe førstehjemslån... Tror vi får ta en tur i banken ja:-)

Takk for svar hvertfall!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...