Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Sosial- og helsedirektoratet sier at mødre som røyker under svangerskapet har større sjanse for å få barn med ADHD. Tror dere dette stemmer eller?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Jeg røkte ikke. Har en gutt med adhd. Er det andre tenkelige faktorer som ligger bak?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 Jeg har røyka under 3 av 4 svangerskap. Har ett barn med diagnosene ADHD og astma. Det er han som jeg IKKE røyka når jeg gikk gravid med, og røyka heller ikke når jeg amma.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 blir litt sånn "høna/egget" -diskusjon... Dumme personer røyker under svangerskapet MANGE dumme mennesker får adhd-diagnose på barna sine - fordi de ikke klarer å oppdra dem riktig. jeg er sikker på at dersom en del av disse ungene hadde vost opp i andre hjem, hadde det aldri vært aktuelt med noe utredning/diagnose. Så finnes det SELVSAGT barn der diagnosen er reell, men det er mye snusk ute og går. jeg veit om mange barn med ad/hd -- og gud være, så mye rart det er i hjemmene...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 Er litt inne på samme tanken selv. Kan klasse/miljø og røyking ha en sammenheng?
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #7 Skrevet 13. februar 2008 Jeg vil gjerne legge vaksinasjon i samme kategori som røyken.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Vil tro at andre tenkelige årsaker er de utslagsgivende. Men det er jo godt mulig at røyking trigger ADHD om en allerede er disponert? Det er jo ikke tvil om at det er en over diagnostisering av ADHD. Kansje det også har med manglende resurser ved BUP og barnevernet å gjøre? Når de ikke finner noe annet å sette fingeren på, slenger de på en diagnose.
Libido- Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 Ja er faktisk enig der. Som jeg har så er det mye "dritt" i veldig mange av ad/hd hjemmene. De barna skulle kanskje ikke hatt den diagnosen? Eller er det faktisk disse hjemmene som trigger en ad/hd sykdom? Ikke vet jeg.. burde vært bedre forskning på hva det kommer av, ikke bare medisiner.
Cat.68 Skrevet 13. februar 2008 #10 Skrevet 13. februar 2008 Jeg røyket under svangerskapet med sønnen min som har Ad/Hd og har inget som helst forsvar mot det. Jeg var ung og dum og trudde ikke på skremselspropagandan den gangen. Kanskje det er en bidragende årsak til hans Ad/Hd, det får jeg vel aldrig svar på. Men visst gjør det vondt å tenke på at min dumhet i ungdommen kanskje bidrog til hans problemer idag (
Libido- Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 Det tror ikke jeg på hvertfall. Røyka selv under svangerskapet men skal selvfølgelig ikke forsvare det. Men... tenk på vår genrasjon. 90% av våre foreldre røyka. Alle var store passive røykere. De ble røkt overalt. Sammenligner du ad/hd prosenten med dagens barn og ugdom, mot vår genrasjon vil du nok ikke få støtte i påstanden. Heller tvert om.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #12 Skrevet 13. februar 2008 Jeg røkte under svskapet og far til barnet har adhd, men barnet som i tillegg er guttt, er helt frisk! Slå den!
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #13 Skrevet 13. februar 2008 Dette snakket jeg og min mor om i dag faktisk, da mine 2 tvillingfettre har adhd. Hun sa at det er større sjangse for at barn får det når dem er for tidlig fødte. Mener dem var født 6 uker før tida. (dette er visst noe legene har sagt) Tante har aldri røykt
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. februar 2008 #14 Skrevet 13. februar 2008 Premature har større sjanse for å utvikle adhd ja.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #15 Skrevet 13. februar 2008 Evt. dysmature - noe som røyking i svangerskapet ofte resulterer i...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. februar 2008 #17 Skrevet 13. februar 2008 Til dels. Men det finnes også hos barn som ikke har foreldre med diagnosen. Og så er feks premature overrepresentert.
Northernlights Skrevet 13. februar 2008 #18 Skrevet 13. februar 2008 Nei,jeg roeyka ikke. Hater roeyk.
Fleskepølsa Skrevet 14. februar 2008 #19 Skrevet 14. februar 2008 Hører ikke noe snakk om e-stoffer i denne debatten. I USA er det mye snakk om dette i forbindelse med adhd. Mener IKKE å forsvare røyking i svangerskapet/ i nærheten av barn, bare så det er sagt.
Joikaboll@ Skrevet 14. februar 2008 #20 Skrevet 14. februar 2008 Legger til at det er veldig mange som nå får diagnosen adhd i voksen alder. Og det forteller mer om våre foreldre enn oss som er småbarnsforeldre i dag. Men jeg er overbevist om at det ligger mye diagnoser rundt om som rett og slett skyldes "dårlig oppvekst". Har selv en slik 4 åring, man kan jo tro at han burde hatt diagnosen, men den kommer han aldri til å få, for såpass har jeg lært om adhd. Jeg har en 10 åring som har diagnosen adhd, og den diagnosen er riktig. 3 åringen har diagnose barneautisme + div. også mest sannsynlig adhd, men hva er vel det for en diagnose i forhold til alle de andre han har. Å være 4 åring midt oppi dette er nok ikke lett, storebror er jo "konge" så han tar etter det meste. Men på 4 åringen går det å "plukke av" dårlig oppførsel med å skille gutta fysisk, på hvert sitt rom.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 14. februar 2008 #21 Skrevet 14. februar 2008 Har du en link å komme med? Kjenner jeg Sosial- og helsedirektoratet rett, så har de kommet frem til at det er en sammenheng mellom ADHD og foreldre som røyker under svangerskapet. I så fall stemmer det nok at sammenhengen er der, men det er også alt de vet. Hvis du kan finne linken, så kan jeg finne ut om de også vet at røyking under svangerskap fører til ADHD hos barn, men jeg tviler på at det finnes grunnlag for å komme med bastante påstander i den retningen.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #22 Skrevet 14. februar 2008 Det er vel bevist at den største faktoren er arv? Man trenger derimot ikke å ha arvet det fra en av sine foreldre,for det kan godt hoppe over både ett og to ledd. En annen faktor er stresspåvirkning under svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #23 Skrevet 14. februar 2008 Klasse og røyking har ikke noe mere sammenheng, men i norge har folk begynt å se ned på røykere - det må man aldrig gjøre! Man kan vri på det til høyre å venstre og man vil få resultatet man leter etter. Røykere har du overalt, noen røyker mere offentlig enn andre. Det drikkes også mere i høyere klasse, det er jo like ille. Jeg bor selv i en "fint" område og gjett om mange mange røyker, men nei de røyker ikke på jobb, ikke engang sammen med foreldrene sine selv om de er 30-40 år men de står og kjederøyker etter at barna lagt seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå