Gå til innhold

Er det kun meg som er ond?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pleier å ha mye godt i hus. Vi kjøper godt pålegg, skinke og roastbiff, deiligt brød fa bakeri, fersk appelsinjus, eksotiske frukter, mye druer og knas. Når samvær kommer, og lengre samvær, blir det mer kjøpt inn familie pakninger av det billige slaget, brød fra butikk hylla, kjøttdeig og pølser.

En av grunnene er at jeg føler stebarna koster så mye så uansett, i bidrag og i økte utgifter, og det er alltid noe de skal ha. Dessuten gjør de så store innhugg, de tar ikke bare et glass jus, de heller inn på, og gafler i seg, og ingen som forteller dem at det må da kunne gå an å begrense seg litt, så det blir veldig dyrt å holde de med samme kvalitet som vi vanligvis har. En greddost kan forsvinne på en dag.

Er dette forkastelig, jeg føler meg smålig av og til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bittelitt forkastelig kanskje?

Men nå er jeg sosialist da og tror på fenomenet: dele på godene.

Ikke minst så er det viktig å fremme et godt og sunt kosthold blant våre små, og kjøttdeig og pøler er vel kanskje ikke rette vegen å gå.

Du har selvsagt lov til å kjøpe akkurat det du føler for til enhver tid, men det høres litt merkelig ut at man skal kutte ned på levestandarden pga noen unger og pga irritasjonen over hva og hvor mye de spiser. Unger er da i voksealder og har til tider en ganske sunn apetitt. Man nekter da ikke barn å spise seg mette for det.

Er dette noe du skal gjøre med dine egne unger også etterhvert? Ta frem de eksotiske fruktene etter leggetid?

Skrevet

Vet ikke, det trenger ikke så være så ille. Så lenge barna får sunt og variert kosthold så trenger det ikke være gourmet syns jeg. Det er en grunn til at småbarnsfamilier kjøper familiepakker med servelat mens barnløse par eller par med store eller voksne barn kjøper roastbeef og gode oster. Barn har ikke nødvendigvis så mye forhold til luksusmatvarer og de trenger ikke få det så tidlig heller syns jeg, Da jeg var liten var det nøkternt i matveien, økonomipakker, familiepakker og godt luksuspålegg bare til jul og ferier. Da vi ble eldre ble pålegg og matvarer gradvis bedre, både ettersom familien fikk bedre økonomi og vi satte mer pris på god mat.

Vi gjør nok kanskje litt av det samme som HI. Ikke at vi lever så lukseriøst når barna ikke er her, men vi kjøper kanskje litt mer spesialpålegg og dyrere matvarer noen ganger når vi bare er to. Men det syns jeg ikke er så farlig, så lenge vi har rikelig med grønnsaker, fisk og like sunn mat når barna er her. Det er jo dyrere å kjøpe mat til fire mennesker enn til to, det er naturlig at man kan kjøpe litt dyrere når man er færre. Dessuten er huset fullt med masse sultne skolebarn her stadig etter skoletid, det er helt greit med en familiepakke skinke da syns jeg. Dessuten syns vi faktisk det er fint å lære barna at noe er til hverdags og noe er til fest, så kan vi kose oss med ekstra god mat når det er noe spesielt. De trenger ikke vokse opp med at det er roastbeef og superdyr juice i kjøleskapet hver dag. Som det er nå så blir ungene kjempeglade når det er noe 'luksus', det er fint og koselig det. Syns ikke det gjør noe at vi kanskje unner oss litt mer 'luksus' i matveien i blant når det bare er oss to voksne. Det er jo voksenmåten å kose seg på, god mat og god vin :)

Skrevet

Det med å skille litt på hverdag og fest har du jo rett i. Indrefilet blir liksom ikke like godt dersom man spiser det 7 dager i uken.

Jeg ville heller ikke spandert roastbeef på halve nabolaget, men det er jo strengt tatt lov å kose seg sammen med familien sin.

Skrevet

Ja, det må man jo. Det gjør vi også, vi har mye kos med barna i matveien, spesielt i helger eller hvis det er spesielle anledninger. Til hverdags er vi mest opptatt av at de spiser sunt. Det fine er at de er glade i mat og syns det er veldig stas nå vi koser oss litt ekstra.

Det er ikke sånn at vi liksom bytter innholdet i kjøleskapet når barna er her, men jeg tenkte at jeg kan forstå HI litt, siden vi nok også kanskje koser oss litt mer med mat når vi er voksne alene. Men det er jo også det samme som at vi går mer ut og spiser når vi er alene også. Alt er jo realitivt, kommer jo an på hvor ekstreme forskjeller man snakker om. Men jeg tenker at det er greit at det er litt forskjell på barn- og voksenliv. Og har man barn annenhver uke så har man et litt schizofrent liv som gir utslag på de rareste måter:)

Skrevet

Synes dette blir litt feil, jeg. Barna koster, ja, men det skal da ikke bety at man ikke kan gi de det samme som en gir seg selv eller egne barn. Barn kaster innpå med mat og drikke. De blir store og sterke og lærer å sette pris på de gode tingene du har i ditt hus. Bidrag er noe som følger med, nei, det har vi ikke råd til er lov å si og man kan forklare at man kan drikke vann som tørstedrikk og at det finnes annet pålegg enn greddost, men å unne barna det, skal man, synes jeg..

Skrevet

Synes ikke dette er det verste:) Men dersom det aldri er noe "luxus", så blir det kanskje litt kjedelig i lengden? Og det går faktisk an å si at ett glass juice er nok. Man trenger ikke tre (det er heller ikke sunt)... Så ha litt av det gode også når ungene er der kanskje? Da lærer de å sette pris på god mat og gode og rene råvarer - og det er jo også viktig. Forøvrig håper jeg dere har annet enn pølser og kjøttdeig når ungene er der. Sunn mat er fortsatt viktig:)

Skrevet

Her i huset kommer guttene til samboeren min annen hver helg. Dattra mi bor her hele tiden, er til far de helgene guttene ikke er her.

Når vi har alle ungene, kjøper vi inn masse godt og koser oss kjempe masse fordi det er helg og da skal man kose seg. Men selvsagt settes det grenser. De får ikke drikke brus eller juice hele dagen. Brus er lørdags kvelds kos, og det får barna her kun da... Samme med godteri.

Maten vi handler inn er litt mere ekslusiv enn den er midt i uka ja. Men man trenger jo ikke gaffle i seg fordi. Det finnes jo grenser.

Vi har alle måltidene sammen, og da blir det kansje litt mere organisert??

Skrevet

Hei. Jeg skjønner godt det med at dere kjøper inn familie pakninger osv. men du må også tenke på det at du tok et valg den gangen du begynte et forhold med din sambo. Det du også må tenke på, er at det kan fort bli slik også " hvorfor kjøper dere ikke sånn når vi er her også?". Det kan bli en form for forskjellsbehandling for barna, og da føler de seg ikke så verdige. Dette kan såre noe forferdelig, så trå varsomt. Og det med at de gjør så store innhugg, kan jo være at de ikke får så god mat på den andre plassen. Selvfølgelig kan du prøve å styre de litt, men barna har sånn opp og ned med behov. Trenger de å styres litt p.g.a vekt så er det jo bra at du prøver det.

Men som sagt, du har valgt dette selv. Kostnader med barn er det uansett om det er smått eller stort, slik er det å ha barn.

Skrevet

Jeg opplever at vi bruker mer på mat når vi har hans datter på 8. Det er fordi min samboer skal ha det beste til henne. Bedre enn vi har selv.. Dette blir jo motsatt av deg kanskje.. men jeg opplever det feil. Da jeg var liten lærte vi at når det var noe spesielt tar vi fram noe ekstra godt. Kun slik kan de sette pris på maten. Det finnes tross alt en god del familier i norge og mennesker i andre land som ikke har mulighet til dette. Derfor synes jeg det ikke er rart at du kjøper inn litt billigere ting i uka og forklarer dem at til helgen eksempelvis kan vi ha noe ekstra godt. Da lærer de seg å sette pris på maten, og også få ett forhold til hva som koster og er ekstra kos. Det er jo det vi husker selv fra vi var små.. Når det var noe ekstra godt : )

Skrevet

Helt ærlig? JA, det er du som er ond. Eller, ond er ikke ordet jeg ville brukt, men smålig og knipen. Kommer du til å gi dine egne barn den samme behandlingen...? Eller snakker vi forskjellsbehandling i stor grad?

Er det noe som irriterer meg stort, så er det forskjellsbehandling av barn. GRRR! En annen ting er ufordragelige steforeldre, som barna såvisst ikke har bedt om. Jeg er selv skilsmissebarn, så vet godt hva jeg snakker om. Har hatt to steforeldre, og disse har vært totalt ulike når det gjelder behandlingen av oss barna, som ikke hadde bedt om verken skilsmisse eller nye "foreldre" å forholde oss til.

Er det virkelig så vanskelig å ta hensyn til barn eller? Når man blir sammen med noen som har barn fra før, vet man ikke at dette kommer som "pakketilbud"? All or nothing. Samtidig synes jeg at forelderen selv burde velge sin nye partner med omhu. Jeg har selv "barn fra før", og kunne ikke forestille meg å være sammen med en mann som forskjellsbehandler, og ikke tar oss for det vi er; en pakke med 2 mennesker! Takker høyere makter for at vi klarer oss som vi gjør, med meg, sønn, samboer og liten på vei!!!

Skrevet

Hvis noen av disse svarene var til meg og ikke til HI kan jeg berolige dere med at mine stebarn har det veldig godt, får mye god og sunn mat og overhodet ikke føler seg 'stemoderlig' behandlet i matveien:)

De ukene de er hos oss har vi vanlig sunn og god familiemat og handler inn ekstra god mat i helger, ferier og andre spesielle anledninger. Når det bare er meg og min mann kan det hende det at vi også handler inn litt luksusmat og vin på en onsdag eller torsdag hvis vi har lyst til å kose oss ekstra på kvelden. Det er sånn som voksne kjærstepar gjør, på samme måte som at vi legger til rette for familieaktiviteter tilpasset barn når de er her. Alltid til sin tid - og man må ikke bli hysteriske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...