Gå til innhold

Spm. om hasj.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan røyker man det? når man ikke bruker vannpipe altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortell hvorfor du spør, og så skal jeg svare deg.

Skrevet

Litt bekymret for broren min. Har funnet litt div. rundt omkring, også vet jeg ikke noe om det selv.

Vet det røykes sammen med vanlig tobakk, men er sigaretter eller rullings vanligst da? Og feks hvilket rizla papir som brukes oftest. Visste ikke engang at de fantes i andre pakker enn den røde som er vanlig, før inntil nå nylig...

HI

Skrevet

Ok. Jeg ville vite hvorfor du spurte om det sånn at jeg ikke medvirka til at en unge klarte å mekke sin første joint, eller noe sånt. Hvor gammel er broren din?

Jeg har røyka endel sjøl, så jeg kan sikkert svare på det meste her.

Om det brukes rulletobakk eller man spjærer opp en sigarett går for det samme. De som bruker rullings pleier vanligvis å plukke ut de største tobakksbitene, så sånne biter i søpla kan være et tegn. Det kan også et sånt spjæra sigarettpapir være. Siden man mekker på et blad så kan du se om du finner tobakksrester eller brennmerker på ukeblader o.l. Det fins ekstra lange og breie rizla man kan bruke, men mange skjøter bare tre vanlige rød rizla sammen og bruker det. Det fins også ekstra tynne rizla i en lyseblå pakke, men de er i vanlig størrelse. Mange bruker sånne ekstra tynne papir til mekking. Mange bruker en pinsett eller saks når de varmer hasjen, så det kan du og se etter.

Er det noe mer du vil vite så svarer jeg gjerne!!

Skrevet

Nei, nå fikk jeg i grunn svar på alt jeg trengte... Tusen takk for svar. Nå har han noe å svare for ja! Har spurt han flere ganger, men får alltid nei som svar, og alltid gode unnskyldninger på de bevisene jeg finner. Han er god til å lyve, men skal legge frem alle beviser så han ikke kan bortforklare seg! Han er 18, og vi bor fortsatt i samme hus, men det var i bilen jeg fant masse forskjellig, så det var derfor jeg lurte. Han lukter røyk, men ikke vanlig røyk akkurat, så misstanken er jo meget sterk!

Igjen takk for svar, det er greit å ha noe å slå i bordet med. Litt vanskelig det når man ikke har noe peiling på det her selv!

Skrevet

Hasj er jo ikke det verste som finns her i verden, men jeg syns ikke det har noe å gjøre i samme hus som det befinner seg små barn. Jeg kan ikke bestemme over han, men en alvorsprat skal han få ja!

Skrevet

Bra jeg kunne hjelpe! Jeg er enig i at hasj ikke er det verste, men hos unge folk er det ofte et symptom på depresjon eller at de søker seg vekk fra virkeligheta. Dessuten så gjør man jo noe alvorlig, og det kan gjøre at noen tenker at de allerede har tråkka over den grensa der.

Lykke til med praten du skal ta! Du er nok en snill søster med masse kjærlighet for broren din. En oppdatering etter praten hadde vært fint dessuten.

Skrevet

..mente "ulovlig" og ikke "alvorlig".

Skrevet

Skal se hva jeg klarer å få til ang. den oppdateringen :)

Skrevet

Hei! Ja, det har jeg, men ble ikke noe klokere på en måte. Jeg vet ikke om jeg skal tro han eller ikke på det han sier. Han sier det ikke er hans, og jeg vet at kompisene hans driver med det. Ikke alle, men noen av de. Kommer med mange forklaringer som jeg ikke kan motbevise, så nå skal jeg snike litt på han, så kanskje jeg klarer å ta han på fersken! Det hadde vært det beste.

HI

Skrevet

vær så snill å ikke tenk på at det ikke er det verste... det er inngangsporten til det verste for mange. Hasj gir ofte psykoser, og det trenger ikke ta lang tid. Ta kontakt med forebyggende avd hos politi, de vet mye, og det betyr ikke at de kommer i et register el.l. Går ungdommen på videregående ta kontakt med helsesøs, så kan det taes opp på generelt grunnlag i klassemiljø. Kjør bredt, det kan gi større bredde for å hanke inn ungdommer...!! Og det finnes tester som kan vise cannabis virkestoffet i urin. Virkestoffet er i urinen i veldig lang tid i forhold til andre stoffer som for eks amfetamin. Vær obs...i enkelte byer er amfetamin blitt veldig vanlig og billig... Det er ofte vanskeligere å merke... Lykke til! Søk hjelp når du lurer på ting. Helsesøster og barneverntjenesten sitter på mye kompetanse, og de hjelper gjerne til uten at det trenger å bli noen sak av det, slik som de aller fleste tror... De er et hjelpeorgan!!!

Skrevet

Hei igjen!

Den første anonyme som svarte deg her! Selvsagt nekter han på det! Det er jo det alle gjør om dem blir tatt med noe sånt! Husker jeg gjorde det sjøl når mora mi fant tipakningen med Prince Mild jeg hadde gjemt på rommet mitt. Det er en klassisk greie at de sier at det tilhører noen andre, men hvorfor skulle han ha det for noen andre, og risikere noe for dem? Det er bare dumt!

I motsetning til svaret over så ville jeg aldri ha tatt dette opp med noen andre, for da risikerer du at forholdet mellom deg og broren din er over for alltid. Selv røyka jeg hasj innimellom i over ti år, og det frista aldri å gå over til noe sterkere. Og jeg hadde et balansert liv og tok høyere utdannelse men det skjedde. I våre dager tror jeg faktisk det er en myte at hasj er inngangsdopet som leder til sterkere stoff, og den myta skader mer enn den gangner. Den bidrar til å sette folk i en narkisbås, og hasj trenger faktisk ikke være noe big deal. Men han er litt ung, og det virker som om han vanker i et miljø som kanskje ikke er helt bra. Hvis røykinga ikke bare skjer i helga, og om han ikke tar mer utdanning eller jobber så er det større mulighet for at hasjen blir viktigere for han enn den burde. Jeg ville også ha prøvd å ferska ham, og tvunget han til å si hvor ofte han egentlig røyker. Hvis han nekter ville jeg ha messa litt med ham ved å spørre ut kompisene hans. Hvis han sier at greiene tilhører den og den ville jeg ha dratt opp mobilen, ringt dem og spurt om de har lagt igjen noe i bilen til (navnet til broren din). Hvis han slår seg helt vrang så truer du meg å si det til foreldrene dine, siden dere fremdeles bor hjemme.

Han røyker GARANTERT! Men ikke bland inn noen andre ennå, for det er faktisk ikke liv eller død det dreier seg om her.

Bare gi beskjed om det er noe jeg kan hjelpe deg med! Lykke til! Flere oppdateringer etterhvert hadde vært bra!

X.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har egentlig bare lyst til å legge til noe her. (Har ikke svart i denne tråden tidligere.)

Jeg er helt enig i anonym som jeg svarer her med at hasj ikke er inngangsporten til sterkere stoffer lengre. Det aller fleste jeg vet om idag som har gått over til sterkere saker har begynt med extacy og har ofte aldri rørt hasj før de begynner å eksperimentere med nedturer/oppturer. Og da blir ofte andre ting involvert i tilleg slik som amfetamin osv. En sier tidligere i denne tråden at hasj ofte fører til psykoser. Dette stemmer egentlig ikke, men det er påvist en større risiko for psykoser hvis man har anlegg for schizofreni. At *noen* utvikler psykoser stemmer, men ikke *mange*. Men det er uansett ikke heldig at en person på 18 år røyker da hjernen ikke er ferdig utviklet enda, og THC kan forstyrre den naturlige utviklingen. Det finnes en del forskning på området dersom du ønsker å finne det fram. (Fortell dette til broren din du.)

De klare tegnene er jo der, svartbrente sakser, mangler det noen vannfiltre i springene deres hjemme? (Den lille metallrista rett innenfor åpningen i springen.) Tomflasker med brente hull i er også en "bong".

Ikke ta kontakt med politi osv. slik den ene anbefaler her. Det er langt vanligere at unge eksperimenterer med cannabis enn mange tror, og jeg tror det kan være skadelig å trekke inn politiet fordi dette automatisk vil "stemple" broren din, om ikke for omgivelsene så kanskje han begynner å stemple seg selv og assossiere seg selv med kriminelle elementer han tidligere tok avastand fra. Vanskelig å forklare hva jeg mener, men det er litt "selvoppfyllende profetier" og "man gjør hva andre forventer".

At han røyker er det liten tvil om forøvrig. Man legger ikke igjen brukerutstyr i kompisens bil. Det hadde han aldri gått med på.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Det beste er å holde seg langt unna dritten!

Skrevet

Herregud, hvor mange sider har du lest igjennom for å finne dette gamle innlegget?? :D

Skrevet

Hei!

Jeg blei veldig bekymra jeg da, når du spør om det her inne på detta forumet mener jeg. Håper ikke du har tenkt å hoppe på hasj-toget med bebbis i magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...