Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 5 mnd er full av små røde prikker på magen og er rød og sår i knehasene. Flere som har babyer med slikt? Kan dere anbefale en god krem eller noe annet jeg bør gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått til legen og fått en resept på en krem for barne-eksem (hydrokortison).

Har hatt samme problem selv.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med en salve som bare heter" eksemsalve" som er kjøpt i helsekostbutikk.... ville prøve det før jeg fikk resepter på salver som inneholder sterke ting.. som man kanskje ikke kan bruke lengre enn 1 uke( som mange salver er)

den fungerte kjempe godt og er bare av naturprodukter..

Skrevet

først må du finne ut hvilken eksem det er, hørres ut som atopisk. . mange forskjellige kremer. .

Kortisonholdige preparater

Kortisonkremer er et av de beste hjelpemidlene vi har i behandlingen av atopisk eksem. Kortisonpreparatene finnes i varierende fethetsgrad (liniment, krem, fet krem, salve) og i styrkegrad fra 1 til 4. Legen vurderer hvilken styrke som passer best for deg ut i fra hvor uttalt eksemet ditt er. Det er vanlig å starte med et sterkt eller relativt sterkt preparat for å lindre eksemet og kløen raskt. Deretter trappes behandlingen ned etter et nedtrappingsskjema, for etter hvert å slutte helt.

fant mye på lommelegen.no

Skrevet

VITAPAN!

Kjempegod, brukt i alle år mot eksem ol, mamma brukte det også på oss når vi var små.. Lillesøstra er veldig plaget...

Kjempegod, lindrer..

Kjøpes reseptfritt på apoteket, det en hvit og oransje mener jeg?

Skrevet

Jeg skal på helsekosten i morgen og kjøpe "eskemsalve", det er helt sikkert... Skrev et innlegg i går om eksem og mme... Har vært hos 2 leger, og fått kortison til sønnen min. Det hjelper i 4-5 dager, men så kommer det jo tilbake igjen... Kortison er jeg kjempeimot, men de insisterte, og sa at den ikke var sterk. Men jeg skjønner ikke poenget i å bruke kortison, som er begrenset tidsbruk, og så blir det like ille igjen...

Sønnen min er rød over hele kroppen nå... :-(

Skrevet

Jeg har selv hatt mye eksem i oppveksten... synes vel selv at hydrokortison kan brukes til korte kurer, men er man tidlig ute med andre fete kremer så kan man stoppe mye av det... Er uansett veldig viktig å smøre en fet krem på etter at hydrokortisonen har trukket seg inn. .Lokobase har jeg syntes vært veldig bra.. veldig fet, men god. Lokobase Repair funker godt hvis man skal bade eller vaske mye... den holder gjennom litt vann. Jeg har selv også brukt en aloe vera krem med bi voks i... som Forever Living Produkts selger... etter jeg brukte denne har jeg ikke hatt eksem i det hele tatt! Men den funket ikke på mamma... så man må prøve seg litt frem... og et tips er at kremer gjerne slutter å virke etter en stund.. så greit å bytte litt!

Skrevet

Vi er veldig fornøyde med Babyline-serien. Fåes på apoteket.

Skrevet

en ting til.. mamma har ikke pigmenter igjen på hendene etter mye kortisonbruk uten å vite hvordan.... så be om skikkelig opplæring.. gjerne av hudspesialist.. er ikke alle leger som vet nemlig!

Skrevet

Ammer du?

Det er mye å hente ved å ta kontalt med en hudlege. Det er ofte en sammenheng mellom eksem og mat allergi.

Babyen min sliter med det samme og det er veldig mye arbeid. Mye smøring! Men det er viktig å få adekvat hjelp, så jeg ville heller fått en time hos en hudlege. De vet nok best...

Og "vettug" bruk av kortison er ikke så "farlig" som folk skal ha det til. Man må jo begrense utbruddet og ubehaget hos babyen.

Fuktighetskremer er også viktig ved behandling. Jeg er veldig fornøyd med Locobase Repair.

Når du bader babyen kan du bruke oliven olje til å bade h*n i. Olje renser huden.

Lykke til, men mitt beste tips er å kontakte en hudlege!

Skrevet

teresa: det har jeg ikke tenkt på!!! :-( At klor ikke er bra for babyen min!!! :-( Jeg tåler jo ikke klor selv, og selvfølgelig er det ikke bra for gullet mitt med klor på kroppen nå... Å, nå ble jeg skikkelig skikkelig lei meg, for vi skulle begynne 4. mars. Jeg får ringe i morgen og melde oss av...

Og angående de manglende pigmentene, gullet har fått et par små hvite områder på magen, som følge av kortisonbruken, og det var kun 5 dager jeg smurte han med kremen!

Nå bruker jeg aderma, og den fungerte bra i starten, men nå fungerer den ikke lenger...

Skrevet

Absolutt. Få en time hos en hudlege, så får du den hjelpen du og din baby trenger....

Lykke til :-)

Skrevet

Kortison bør være siste utvei, det kan forsvinne med en god fuktighetskrem. Jeg har vært veldig plaget av eksem siden jeg var liten og for mye kortison er ikke bra. men kanskje du tenger det for å dempe det og så bruke masse fuktighet!

Skrevet

bruk spenol. det er kjempe bra og helt ufarlig

Skrevet

Agrosan er en kjempe bra krem. Søsteren min har brukt den på alle 3 barna sine, førstemann hadde atopisk eksem og så ut som ei kjøttkake til tider... Agrosan hjalp.. Jeg bruker også den til dattra mi, hun har noen tørre flekker på kroppen, mistenker barne eksem, har brukt den nå i noen dager bare, og merker forskjell:)

Du får kjøpt den på Life helsekost i allefall:)

Skrevet

Jeg mener fremdeles at det beste du kan gjøre for barnet ditt er å få hjelp av en hudlege.

Mulig barnet ditt ikke er så ille, at det hjelper med intensiv smøring med fuktighetskrem, men la nå en fagperson avgjøre det.

Og jeg er ikke redd for noe bruk av kortison, noen ganger så er det den beste behandlingen av eksemet. Det er igjen avhengig av hvor ille denne eksemen er. Men jeg smører alltid med fuktighetskrem 10 min etter vi har brukt kortison. Dette + andre råd vil du kunne få av en fagmann.....

Skrevet

Jeg bruker rett og slett Spenol til å smøre gutten min med.Funker kjempebra og er billig(koster vel ca 10,- på rema):)

Skrevet

Vil bare si at, det er ikke alltid det hjelper så fælt med kortison heller... Søs brukte det til eldste gutten, og det eneste som hjalp han var agrosan... Men det er nok forskjell fra barn til barn... Selv ville jeg nok prøvd alt mulig før kortison...

Skrevet

Poden vår fikk eksem da han var ca. 5mnd. Han har astma i tillegg og var innlagt på sykehus en gang i høst. Vi fikk følgende tips ift eksem:

- bad en gang pr. uke. Ha i nøytral olje og la babyen lufttørke etterpå

- De andre kveldene må han smøres over hele kroppen med fet krem. Legen presiserte at det ikke var nødvendig med dyre kremer, men at det holdt med kremer fra apoteket. Vi har brukt locobase og det fungerer bra.

Smøringa er litt tidkrevende, men mest koselig. Poden liker det godt: )

Ellers støtter jeg forslaget fra noen av de andre om å oppsøke en hudlege. Inntil du får time, kan du jo lese litt om eksem på astma og allergiforeningen sin hjemmeside.

Lykke til!

Skrevet

A-derma. Fåes kjøpt på apoteket. Den bruker jeg på hendene mine. Den er er bra på atopisk eksem! :)

Skrevet

Ser dere snakker om kremer fra helsekost her - jeg fikk en brosjyre fra helsestasjonen i dag hvor de advarte mot kremer som var "naturmidler". De mente det var best med apotek-kremer. Men ikke vet jeg, lillejenta har eksem hun og, og jeg ville nok provd ut litt forskjellig jeg og. Har skrevet ned tipsene deres her i alle fall. For tiden bruker vi Aderma Exomega og den har vaert bra paa hodet, men hjelper ikke mot eksemet rundt munnen, som gjoeres mye verre pga spytt og kulde, samt ikke minst smokken. Jeg bruker kun Air smokk men ser at det ikke ser bra ut allikevel.

Bruker dere noe spesielt mot smokk-omraadet, eller bare de vanlige fuktighetskremene? Har provd purelan, men synes ikke den gjorde noe fra eller til i forhold til Adermaen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...