Gummianda:) Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Sitter her høygravid og fortvilet...ikke så grei kombinasjon:) Saken er slik at etter sommeren fikk jeg tilbud om å overta en butikk, og overtagelsen skulle etter planen skje etter nyttår. Jeg har lenge hatt lyst til å drive noe selv så jeg tok så klart den sjansen. Butikken gikk akkurat rundt, men ikke mer enn det....men jeg har hatt gode salgsresultater på de andre jobbene jeg har hatt, så jeg så bare et hav av muligheter...og hardt arbeid selvfølgelig:) I november ble daglig leder sykemeldt, og jeg måtte på dagen overta hennes stilling om butikken skulle gå rundt. Jeg jobbet og jobbet....frem til julaften hadde jeg bare en dag fri, og det var første søndagen i desember. Fikk ikke betalt for overtid...men tenkte at jeg jobbet for at butikken MIN skulle gå bra. 15 Januar skulle jeg overta, så eier skulle i god tid før det levere meg regnskap osv slik at jeg fikk ordnet det jeg skulle med banken. Men alt gikk fryktelig tregt, og jeg fikk hele tiden høre at jeg skulle få det jeg trengte til dagen etterpå. Så fikk jeg vite at butikken hadde et underskudd på 80 000 kr, og om jeg skulle overta måtte jeg skyte inn disse pengene selv...men vi ventet en STOR bestilling på 400 000 i februar...så det bekymret meg ikke så stort. 31 januar skulle jeg få inn lønn, og første lønn etter desember er alltid etterlengtet....særlig når man har så mange barn som vi har:) Men ingen lønn på tiden nei...' Ventet noen dager med å etterlyse lønnen, men etter å ha levert ut noen store ordre følte jeg meg sikker på at det stod penger nok på konto til å betale meg lønn...den skal jo tross alt prioriteres. Men da fikk jeg vite at regnskapsføreren vår ikke hadde fått betaling, og hadde av den grunn selvfølgelig lagt ned alt arbeidet fra oss. Eier lovet å ordne dette med det samme. Dagene gikk, ikke søster til å jobbe i butikken, for jeg har blitt så høygravid at jeg ikke klarer lenger. Eier skulle skrive kontrakt med henne...noe som enda ikke er gjort.. Så pang skjer alt denne uken. Jeg havner inn på føden med en baby som har en puls på 200....og får beskjed om å stresse ned. Jordmor tror jeg kommer til å føde denne eller neste uke for alt er så modent og begynt å åpne seg.. Eier kommer med regnskap og beskjed om at firmaet ligger med 150 000 i underskudd...og at hverken jeg eller søsteren min kommer til å få ut lønn med det første. Så her sitter jeg, fødeklar så det holder, mann som for tiden studerer og av den grunn ikke har inntekt, planene mine ang butikk går i vasken...kan ikke overta butikken med det store underskuddet. Den store ordren som skulle komme er redusert til 100 000....og ingen lønn denne mnd!!! Er helt fortvilet her, for hvordan i alle verden skal man klare seg uten penger en hel mnd...nå har vi klart to uker...men to uker til, og baby som kommer i mellomtiden. Og jeg har ikke alt jeg trenger til baby engang. Jeg er totalt utslitt!! Hvordan i alle dager kan man havne i en slik situasjon?
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Huff, for en forferdelig lei situasjon!!!, sender deg en trøsteklem jeg...
prekæs Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Er du ansatt har du krav på lønn og fødselspenger. Ta kontakt med arbeidstilsynet og de hjelper deg videre. Det er noe som heter lønnskadefondet eller noe slikt som sørger for lønn. Og legg fram saken for trygdekontoret og evnt. banken din. Lønna har du i hvertfall krav på.
dritgrei hei hei! Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 Ta kontakt med banken din! Jeg vet at de har ordninger for dem som lander i sånne situasjoner og er helt maktesløse. Da vil du få ut penger med en gang som du kan bruke til mat og det dere trenger for å leve frem til du får utbetalt fødselspengene. Du kan ringe nav også, og be dem skynde seg med fødselspengene for de har du lov til å få utbetalt tre mnd førfødsel, og den ramma er du jo godt innafor. Den butikken ville jeg ikke overtatt. der er det ingenting som er i orden, og det vil bare blir merarbeid uten lønn. har du vært fast ansatt med papirer på det så har du også rett på arbeidsledighetstrygd om ikke lenge. du har noen ukers karantene fordi du har sagt opp selv, men penger skal du kunne få. Men altså aller først så må du ringe en saksbehandler i banken som kan gi dere penger å leve for i morgen allerede. Eier dere eller leier dere huset? da er det lett for dem å øke lånet eventuellt med 10.000 eller no'. uff a meg, dette er ikke en god situasjon! Lykke til! god klem fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå