Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som gidder kjøre gjennom habilitetsregler for ansettelser? Nei, jeg gidder ikke google noe som helst. Stemmer det at om bare MRO hadde sagt fra, stått utenfor prosessen etc så kunne man ha ansatt mora, bestemora og ungene hennes uten problemer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv lille meg har vært i situasjoner opptil flere ganger hvor jeg har hatt tvil om hvor jeg sto i forhold til diverse avgjørelser. Prøver da å spørre overordnede om råd. Går heller ikke god for familie og venner. Sist det var ett spørsmål om det understreket jeg at: Sjekk andre referanser. Like mye for å beskytte meg selv. Rart hun ikke tenkte på det. Hun burde visst bedre.

Skrevet

Regner med at det var denne du var ute etter?

Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven).

§ 6. (habilitetskrav).

En offentlig tjenestemann er ugild til å tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse eller til å treffe avgjørelse i en forvaltningssak

a) når han selv er part i saken;

B) når han er i slekt eller svogerskap med en part i opp- eller nedstigende linje eller i sidelinje så nær som søsken;

c) når han er eller har vært gift med eller er forlovet med eller er fosterfar, fostermor eller fosterbarn til en part;

d) når han er verge eller fullmektig for en part i saken eller har vært verge eller fullmektig for en part etter at saken begynte;

e) når han leder eller har ledende stilling i, eller er medlem av styret eller bedriftsforsamling for, et selskap som er part i saken og ikke helt ut eies av stat eller kommune, et samvirkeforetak, eller en forening, sparebank eller stiftelse som er part i saken.

Likeså er han ugild når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet; blant annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til. Det skal også legges vekt på om ugildhetsinnsigelse er reist av en part.

Er den overordnede tjenestemann ugild, kan avgjørelse i saken heller ikke treffes av en direkte underordnet tjenestemann i samme forvaltningsorgan.

Ugildhetsreglene får ikke anvendelse dersom det er åpenbart at tjenestemannens tilknytning til saken eller partene ikke vil kunne påvirke hans standpunkt og verken offentlige eller private interesser tilsier at han viker sete.

Rekkevidden av annet og fjerde ledd kan fastlegges nærmere ved forskrifter som gis av Kongen.

Endret ved lover 19 juni 1969 nr. 54, 27 mai 1977 nr. 40, 29 juni 2007 nr. 81 (i kraft 1 jan 2008 iflg. res. 23 nov 2007 nr. 1287).

Dette gjorde jeg for deg ut av min godhet:o)

Skrevet

Jeg tillater meg å ikke svare på spørsmålet.

Vi bor i et lite land. Alle kjenner alle. Og det er naivt å tro at ikke dette skjer hver dag. Ikke noe nytt dette.

Hun må lide pga hudfargen. Enkelt og greit. Noe annet er naivt å tro.

Skrevet

Men hvorfor er det så ille å ansette noen som man faktisk VET er kompetent? Man visste jo tydeligvis ingenting om det forrige barneombudet i så måte.

Skrevet

Ja men man VET vel knapt det når man har vennebriller på.. Habilitet snakker vi om her!

Skrevet

Seriøst, jeg har venner som jeg ikke ville ansatt. Men de er mine venner for det. Det er forskjell på å være venner og forelska.

Skrevet

Ja men vi VET jo ikke det da. Kan man stole på at alle er som du? Nei. Derfor sikrer vi oss og kaller det et habilitetsproblem.

Skrevet

Joda. Sikkert. Liker ikke Rami Shabban eller hva hun heter uansett. Hun roter i overkant mye hele tiden. Kanskje jeg egentlig er en dårlig venn?

Skrevet

Hehe FFKs tidligere keeper. Han er i hvertfall god å hvile øya på;)

Skrevet

Men nå gikk han til ørebro? Det var synd for han var god. Og sikkert like kompetent som Ramira i jobben.

Skrevet

Jepp. Hun roter. Hun lar seg ikke hisse opp. Såpass irriterende er det at jeg glemmer å høre etter. Jeg tenker -er hun for dum til å forstå alvoret eller

har hun en selvtillit som er totalt upåvirket, selv av massive og velrettede slag. Uansett irriterende.

Skrevet

Hvorfor må sånne svarte/fargede statsrådalibi være så opplagte? Det må da finnes fler som er utdannet i riktig retning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...