Gå til innhold

2 år og snakker omtrent ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så utrolig bekymret for jenta mi som akkurat har fyt 2 år. Hun sier bare mamma, pappa, nesten navet på søstrene sine og så ellers såvidt enkeltord som potte, bleie, spise, bil, hund osv.

Søstrene snakket jo da de fylte året, og da de var 2 som lillesøster snakket de jo i hele setninger og kunne føre lange samtaler.

Vet jo at man ikke kan sammenligne barn, men jeg er altså så bekymret. Ingen tar meg alvorlig heller, hs sier at alt er normalt og familie sier det samme. De sier hun trenger ikke å snakket, fordi søsteren på 4 snakker for henne...de er skikelig avhengig av hverandre og sammensveiset.

Andre med lignende erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min paa 2,5 snakker fortsatt ikke. Han babler veldig mye og kan si en del ord, men lager ikke setninger eller noe saant. Jeg begynner ogsaa aa bli litt bekymret, men har hoert om tilfeller hvor barn ikke har snakket foer rundt 3 aars-alderen. Skal jeg vente og se det an eller boer jeg kontakte tale-terapist? Jeg vil ogsaa gjerne hoere fra andre med lignende erfaringer. Jeg maa legge til at gutten min oppdras 2-spraaklig da han har engelsktalende far.

Skrevet

forstår hun det andre sier?

i såfall er det ingen grunn til bekymring. har hun ordforståelse og blir snakket mye til kommer språket helt automatisk. da ligger jo ordene "lagret" der fra før..

jeg har vært borti et barn som nesten bare laget lyder frem til 3-års alderen. men plutselig snakket barnet nesten flytenes!

Skrevet

Vår gutt har også vært sånn. Nå er han nesten 2,5 år, og nå kommer det nye ord nesten hver dag. Jeg har ikke vært bekymret, for han har forstått oss, selv om han ikke har sagt så mye selv. Nå kommer det som sagt nye ord hele tiden, og har bygger lengre og lengre setninger. Tror ikke du har noe å bekymre deg for, så lenge han forstår dere og skjønner hva dere mener. Ha tålmodighet, så løsner det plutselig! :o)

Skrevet

Jenta vår på 2 år, snakkes heller ikke. Sier noen ord og babler MASSE. Men hun forstår nesten alt det vi sier og mener, så jeg bekymrer meg ikke. Snakket med HS om det, og de sa at hvis hun ikke setter sammen noen ord til sommeren, så skulle vi komme tilbake(sjekke hørselen)

Skrevet

HI her:

Takk, alle sammen for svar! Jeg blir beroliget av å høre andres erfaringer, men det er så fælt å gå rundt å tro noe er galt. Har jo to til, men man blir ikke noe mindre bekymret selv om man er 3-barns mor:-)

Hun forstår alt vi sier, og det er det hs beroliger oss med. Barnehagen sier hun faktsik er veldig tydelig i kommunikasjonen sin, så de beroliger oss også veldig. Hun kommer med mange lyder men ordene som kommer er ganske utydelige.

Hun kommuniserer som sagt veldig bra, hun peker, viser og tar oss i hånden for å lede oss til det hun vil..så sjelden problem med å forstå hva hun vil. Hun forstår også som sagt alt vi sier, og henter feks pippi-videoen når vi ser det og det ligger både pippi, lotta og saltkråkan sammen:-)

Vi snakker med henne på vanlig måte, leser mye og legger puslespill. Hun griser forresten mye med maten, syns det er litt rart også jeg:-) De andre to griset aldri med maten, men hun her leker seg og griser. Da hun begynte å spise selv var det ekstremt til søling, men vi har hele veien latt henne spise selv.

Mange tanker her:-)

Skrevet

Lillegutt er 2,5 år og snakker flytende om alt i mellom himmel og jord!

Storebror kunne bare r-en når han var 2 år. Han sa omtrent ikke et ord før han var 3 år. Nå er han 9 år og best i klassen i alle fag. Så det har ikke skadet ham å lære seg å snakke seint!

Skrevet

Jeg har en skravlebøtte på 19 mnd, men selv sa jeg ikke et kvekk før jeg var rundt to år. Og da jeg først begynte å snakke, snakket jeg veldig godt. Jeg har tro på at ungen din har veldig god språkforståelse og at hun har et godt ordforråd. Hun er kanskje ikke så snakkesalig, rett og slett? Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for. Hvor tidlig ungene er med å prate, har ingenting å si for hvor velartikulert man kan bli senere. Jeg har definitivt størst ordforråd av oss søsknene, selv om de andre var mye tidligere ute med å prate enn det jeg var. ;-)

Skrevet

Jeg har også en sønn som lærer 2 språk..Blir norsk hjemme og engelsk i barnehage osv. Har merket at han har vært litt seinere enn andre noe som er ganske vanlig. Sa ikke mange ord før han var 1,5 år. Rett før han fylte 2 år begynte han endelig å sette sammen 2 og 3 ord. nå bruker han engelske og norske ord om hverandre. feks " Adrian no ferdig" Er snart 2 år og 2 mnd. Er myye mere villig til å lære nå og virker som om alt går mye lettere, men mange ord blir en blanding av norsk og engelsk og tar lang tid for oss å forstå hva betyr. hehe. Jeg tror det går seg til for gutten din etterhvert, hadde ikke bekymret meg enda hvertfall. Det løsner nok snart.

Skrevet

Gutten min er 2,2 år og snakker ikke så mye han heller. Mamma, pappa, tutu (pus), nei, søsterens navn og hadet.

Hs og bhg lurer på om det kan være noe med hørselen og nå venter vi på innkalling til spesialist.

JEG tror ikke det er noe, mistenker gutten for å være lat;-) Han skjønner hvertfall det meste som blir sagt.

Skrevet

Sønnen min blir 2 år om en måned, og han sier kun 8 ord. Søsteren kunne synge "alle fugler" og flere Kardemommeby-låter da hun var bare litt eldre. Det er forskjell på unger uten at det betyr at noe er feil. Jeg håper det løsner litt innen sommeren, ellers vil jeg ta kontakt med fagpersoner i kommunen, kanskje via helsesøster. De har sagt i barnehagen at de prøver å øve på vokallyder og andre enkle ting, så får vi se om det kan hjelpe.

Jeg tror det er viktig å få konstatert at det ikke er noe galt med hørsel. Har hørt om unger som hverken hører etter eller snakker fordi de rett og slett ikke hører bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...