Gå til innhold

Ang Ad/Hd og medisinering.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er så mange imot ritalin? Og dere som er imot det, har dere Ad/Hd barn?

Jeg bare lurer jeg. For Ritalin er ofte med på å forandre hverdagen drastisk til det bedre for de med Ad/Hd. Og for dem som ikke har så god hjelp med det finnes det 2 typer medisin til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange AD/HD barn kan hjelpes kun med korrekt kosthold. Hva er galt med å prøve det før man medisinerer?

Skrevet

Jeg er ikke imot ritalein, men vet at mange kan hjelpes på andre måter og det må da være bedre?

Skrevet

Broren min har ad/hd.. og han bruker ritalin med god effekt. Problemet er at han mister matlysten og er blitt nokså tynn og må bruke innsovningstabletter da ritalinen ødelegger innsovningen på han..

Men jeg husker hvordan han var uten ritalin..han var 8 år da han begynnte på det og han får nå mere ut av skole-hverdagen og ellers da han får roet seg og konsentrert seg.

Skrevet

Så du mener at alle med Ad/Hd har et ukorrekt kosthold?

hva skal liksom forandres da, hvordan skal kostholdet se ut mener du?

Selvfølgelig kan man prøve forandringer om man må, dvs om man har et ugunstig kosthold, men hvorfor er medisinen så "farlig" i manges øyne?

Skrevet

Jeg kjenner mange med adhd, og utifra hva de har had å fortelle så er det ikke alltid ritali og andre lignende medisiner er helt uten baksider. En gutt fortalte meg at selv om han sp rolig ut så "kokte" det innvendig, han ble alvorlig deprimert av ritalin.

Men samtidig så har jeg ei venninne som ritalin har vært redninga for. Som med så mye annet, en god øsning for et menneske kan være totalt feil for et annet mennske. Bruk gjerne ritalin, men for all del ikke ukritisk. Selv er jeg generelt skeptisk til alle medisiner, men må man så må man. Minsta har astmasyptomer og går på ventoline og flutide...jeg er ikke overbegeistra..men sånn er det bare. Men er påpasselig i forhold til bivirkninger.

Skrevet

Hvilke andre måter? Hvorfor må det være bedre? Og trur du ikke det er med i vurderingen før medisin blir koblet inn?

Skrevet

Mange har god erfaringer med å endre kostholdet. Bær ikke det forsøkes først?

Skrevet

Jeg vet om de som har had god hjelp av endret kosthold og en "hestkur" med fisk eller selolje...selolja skal være best.

Skrevet

Seriøst? Så jævla hårsår da... Sier ingenting om at alle ad/hd barn har feil kosthold, jeg er da heller inegn ekspert. Men jeg kjenner et barn som har det mye bedre i dag pga kostholdsendringer, og demed slipper unødvendig medisinering. Men dette gjelder garantert ikke alle ad/hd barn, men hva i all verden er galt med å forsøke dette før man medisninerer?

Skrevet

Se svaret mitt under her.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på adhd, men har venner med barn som har diagnosen og er førskolelærer, så er ikke helt blank. Jeg har sett barn bli godt hjulpet av endret kosthold. Det vil ikke si at de i utgangspunktet hadde feil kosthold for en person uten adhd, men det blir som med allergikere, er enkelte ting som er helt greit for andre som de må ligge unna. Har også sett barn blitt betydelig roligere og konsentrerte ved inntak av høye doser av fiskeolje. Jeg har sett barn hvor ingeting annet fungerer og de har blitt totalt forandret ved medisinering og jeg har sett barn som ikke respnonderer på hverken det ene eller andre.

Dette er grunnlaget for at ville ha ønsket å prøvd andre ting før medisinering.

Skrevet

Jeg har selv ad/hd og har vært medisinert.

Både med Ritalin og Concerta.

Begge med bivirkninger.

Drastisk vekttap, sove problemer, humørsvingninger mm.

Men etter en stund så hjalp det meg. måtte bare få kroppen inn i rutine.

Verken å gjøre om kostholdet, eller fiske, eller selolje hjalp meg.

Har ikke vært medisinert siden februar 06 da jeg fant ut at jeg var gravid, men jeg skal snart starte opp igjen på medisin. For noen er medisin redningen.

men jeg skal innrømme at jeg blir irritert påett par.

de har to barn, den eldste ble nettopp utredet for ad/hd. Hun bruker selolje har god effekt. siden minste har gått på ritalin i to år så gidder de ikke(ja, gidder ikke) å prøve det på henne heller. Funker det på den ene, så tror jeg faktisk at det kan funke på den andre også. Men så er jo jenta en helt annen person nå. Begge faktisk....

Skrevet

Jeg har da ikke sagt at det er galt, Jeg spurte deg hvorfor medisinen er så skummelt??

Skrevet

Til dere som mener at endring av kosthold er nok - dette er selvfølgelig forsøkt før medisinering blir gitt.

Skrevet

Legger ut denne jeg, den synes jeg er fin og tar før seg alternativ behandling.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322929

Dessuten har jeg ikke med et ord sagt at forandring av kosthold ikke kan være effektivt om man må, Hi mitt spørr etter hvorfor medisin er så skummelt?

Skrevet

Det håper jeg da inderlig, og det tar jeg også utgangspunkt i da jeg trur det er mest vanlig ihvertfall.

Det vil altid være de som gjør ting vanskelig og annerledes, men regner ikke dette som normen.

Skrevet

Undeøvendig medisinering er i mine øyne alltid dumt! Ritalin er ikke akkurat et ufarlig stoff heller. Men selvsagt det er mange som ikke klarer seg uten medisinering. Men det må være utrolig dumt å ikke forsøke de enkle grepene først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...