Gå til innhold

Tulla har fått RS-virus!


mams-til-tre

Anbefalte innlegg

For en uke siden fikk tulla vår diagnoesen astma, men jeg synes det var rart av en lege å si det etter å ha lyttet på henne i 4 sekunder. Så jeg ble urolig, så jeg kontaktet en annen lege (barnelege), og fikk komme til han i dag. NEI denne jenta har nok IKKE astam sa han. Vanskelig å gi en slik diagnose på ett så lite barn, og ihvertfall ikke etter at hun kun har hatt ett "anfall". Skulle fortsette med astmamedisinen i to uker, siden den hjelper mot slimet. Det er mye virusdritt rundt å går her i disktriktet, så det var nok ikke rart at hun hadde fått det sa han. Sannelig godt jeg gikk til en annen lege, for ellers så hadde jeg pumpet tulla mi full av medisin i lang tid fremover. Fant ut av en ting ihvertfall, og det er at min fastlege er ei drittkjerring!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

begynte med forkjølelse, så ble hun bare tettere og tettere i pusten. Hadde feber noen dager. Vi skal inn å ta en prøve om noen mnd for å være 100 % sikker. Hun har en mild versjon av det, for i mange tillfeller så må barnet legges inn på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har vært forkjøla i en mnd tid, og for to uker siden ble hun veldig tett i brystet...var hos legen, men han sa at jeg bare skulle se det an...gjorde det, og hun var enda verre en ukes tid etter dette. Fikk legen på HS til å lytte på henne, og fikk effedrin hostesaften. Har nå gitt det en uke, men syns ikke det har blitt bedre. På søndag var vi og på legevakta for det var nærmest hvesing fra brystet-så tett:(

Ba meg bare fortsette med hostesaften, og i tillegg gi paracet. MEN hun har IKKE hatt feber!!!

Ikke utslag på CRP, men RS er jo virus...så vurderer nesten å ta enda en tur om ikke jeg ser noe bedring.

Noen formeninger? er så usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen fortalte meg at de ikke kunne se det på blodprøvene før senere . Jeg ville gått å tatt en sjekk til jeg, for å være sikker.

 

Håper jenta di blir bedre, for det er ikke noe moro når de små er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres litt ut som gutten min også!! Natt til tirsdag våknet vi av at han gispet etter luft. Hadde pustepauser på flere sekunder flere ganger og hadde en forferdelig hoste. Dro da på legevakten på Bærum sykehus og fikk beskjed om at det var falsk krupp. Fikk med efidrin som vi skulle gi mot pusteproblemene. Et par dager senere ble hosten mer slimete og det hørtes ut som hvesing når han pustet. Dro da på legevakten på Volvat fordi vi vet at der blir han undersøkt av en BARNElege. Hun konstaterte at han har bronkielitt (samme som bronkitt hos voksne) og skrev ut en resept på Ventoline og "pustemaske" Hun sa at vi må følge godt med at han ikke blir verre. Hvis allmenntilstanden hans blir dårlig (han har hatt 37,8 i feber og vært nesten helt upåvirket av situasjonen), han mister matlysten, han ikke blir bedre i løpet av et par dager eller vi av annen grunn blir mer bekymret må vi kontakte lege umiddelbart som da sannsynligvis vil legge han inn på sykehus til observasjon og behandling!!!

 

Ikke noe hyggelig dette, men trøster meg med at han ikke bryr seg noe særlig om det selv om han hveser som en sinna katt ;-)

 

Til andre i samme situasjon: Få barnet ditt undersøkt av en barnelege, det er altfor mange fastleger og andre allmennmedisinere som ikke kan nok til å stille en riktig diagnose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så synd at det må være nødvendig med mange forskjellige leger!!! Alle kan jo ikke vite alt, men tenk å putte astma medisin i en liten baby.... drittkjerring fastlege du har mams!!

God bedring til dere alle!!! Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla enb nå blirr mye bedre. Er ikke syk lengre, men vi skal fortsette med medisinen i ca to uker til. Gleder meg til å bli ferdig med den, for det er ikke moro å gi den til henne ( hun hylskriker). Jeg har nå byttet fastlege, for jeg skal ALDRI til henne igjen. Ser jeg henne, så snur jeg i døra. Hun er visstnok kjent for å gi feildiagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla mi har enda ikke hatt feber, men er fortsatt like tett som hun var for en uke siden...faen as! I morgen ringer jeg fastlegen min, har heller ikke gitt hostesaft siden tors, for en venninne sa at de ble avhengig om man ga det for lenge av gangen. Skal gi en dose igjen i morgen. Er så lei av at hun er så tett, blir jo bekymra:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullet mitt var også litt syk......hostet, slimete i brystet. Var det i 5 uker ca. Ikke feber eller noe slikt. Fikk antibiotika tilslutt pga piping på den ene lungen. Bronkitt. Hun ble lyttet på hver uke av legen før de ga henne noe medisin.......ville se om det gikk over. Piping på lungen hadde hun kun på siste sjekk, og da fikk hun medisin med en gang, siden det ikke klarte å gå over av seg selv. Ble frisk etter den kuren på 10 dager.

Høres ut som de litt for fort kaller alt astma. Bra man er kritiske som foreldre. Skal ikke tro på alt vi blir fortalt. Det er i hvertfall tydelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er jo litt skummelt med så mange forskjellige meninger fra legene..skal ikke ta alt de sier for god fisk. I morgen skal vi til en barnelege, gleder meg til at en litt mer kyndig skal sjekke vesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jo det skal jeg fortelle deg. Hun er jo frisk som en fisk... hehe. Hun har ikke vært tett en eneste gang etter at vi sluttet med medisinen. Og nå er hun forkjølet, men ikke tett. Så min fastlege skal sannelig få høre av meg en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en kjapp tur innom fra September-klubben (hadde termin 24 oktober, men fødte en mnd før termin...)

 

Uansett, vintertid er tid for forkjølelse og RS. Er selv sykepleier på barnemedisinskavd, og kjenner til disse epidemiene... Små barn kan bli svært hardt rammet av dette viruset. For dere som lurer så er det er raskt gjort å påvise RS-virus! Det benyttes en spesiell "prøvepinne" som ligner en q-tips. Med denne tar en prøve fra barnets nese. Svaret får man i løpet av kort tid ved hjelp av mikrobiologisk lab. Dersom babyen er veldig tett og surklete kan det bli nødvendig med sykehusopphold og inhalasjonsbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...