Gå til innhold

Er dere veldig obs på "vena cava syndromet" ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Altså det faktum at vi gravide helst ikke skal ligge på ryggen om natten - med fare for å besvime?

Jeg har selv store problemer med å få sove hvis jeg ikke får ligge på ryggen - og har så langt gjort det, og har ikke merket noe til dette syndromet. Er dere andre veldig obs på det?? Har kun lest meg til dette, hverken jordmor eller lege har nevnt at jeg skal være obs.....

:)

Klippet fra en side her på BIM:

"VENA-CAVA-SYNDROM: Dette oppstår når mor ligger helt flatt på ryggen, særlig mot slutten av svangerskapet. Livmoren er da så stor at den kan trykke på hoved venen (vena cava) som fører blodet tilbake fra bena og opp til hjertet. Dette kan føre til at mor besvimer og at surstoff tilførselen til babyen blir dårligere. Heldigvis er vi slik laga at de fleste føler seg uvel før de besvimer så man får tid til å snu seg. Det aller enkleste er å legge en pute under den ene siden slik at du blir liggende litt på vippen. Alternativet er selvfølgelig sideleie med en pute under magen så det blir riktig behagelig!"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer ikke å ligge på ryggen så det går helt av seg sevl egentlig..

Skrevet

Legen min sa at det der er ikke noe man skal behøve å tenke så mye på, for det ordner kroppen selv. Som det står i det du klippet inn: Du vil føle deg uvel før du evt besvimer, og snu deg naturlig.

Skrevet

Hvis du ikke synes det er ubehagelig å ligge på ryggen så er det nok ikke et problem for deg. Det er jo ikke det at det er farlig, men en kan besvime. Jeg liker også best å sove på rygg, men nå blir jeg fort rar i hodet hvis jeg gjør det svimmel og uvel, og dette våkner jeg av om natta også hvis jeg har havnet på ryggen, så heldgivis sier kroppen i fra i god tid før evt. besvimelse:-) På meg hjelper det å legge en pute på ene siden så jeg ligger litt på skrå, da tar det i hvertfall lenger tid før jeg blir svimmel. Så det er i grunnen ikke noe å være oppmerksom på, hvis du blir uvel så er det et problem og hvis ikke så er det bare å fortsette å sove på ryggen. Tror også at det er et problem for deg, før det blir et problem for babyen.

Skrevet

Takk for svar :)

Ja, man vil nok merke det før det går så langt at man besvimer.. Bare lurer på om det er mange som tar hensyn til at det evt kan skje - og legger en pute under hoften og slikt.....

:)

Skrevet

Jeg er 29+6 og ligger helt fint på ryggen. Ikke alle som merker noe til det, kommer helt an på..

Skrevet

har merket litt til det ja.. men jeg har bekkenløsning, så greier overhodet ikke ligge på ryggen lenger. men så lenge du ikke merker noe ubehag av det, så kan jeg aldri tro at det er noe farlig. men jeg ville lagt en liten pute under den ene siden av kroppen, for å få bort litt av belastningen. sover du best på ryggen, så sov på ryggen! verre for dem som ikke greier å få sovet hvis de ikke kan ligge på magen vil jeg tro:p

Skrevet

hei.

snakket med jordmor om det..

og hun sa jeg ikke skulle bekymre meg..

hun sa at for å liogge så flatt på ryggen måtte du nesten være fjern/rusa og ligge flatt på gulvet..

Skrevet

Fikk også vite at det var ca var 10% av kvinner som vil få det problemet. Resten av oss kan fint ligge på rygg. Og som du sier, en merker jo fort det hvis det skulle være noe.

men, ja, jeg er jo OBS på det.

Skrevet

Merket ikke noe til dette i forrige svangerskap, og heller ikke nå.

Skrevet

Så kjekt at det er mange som ikke bryr seg så veldig om dette! Jeg har en amerikansk bok som er helt hysterisk på ikke-ligge-på-rygg, men har også tenkt at dette merker man vel om man blir uvel - jeg ANTAR at man selv blir svimmel før barnet begynner å få for lite oksygen, ikke sant?

Men jeg blir nå likevel litt bekymret når jeg ligger på ryggen, pleier legge en liten pute litt under så jeg ligger bittelitt skjevt (et par cm opp på ene siden av ryggen bare) og da får jeg så god samvittighet at jeg klarer å sove likevel.

Men jeg har nå aldri følt meg noe svimmel i det hele tatt på rygg, så...

Skrevet

Takker igjen for masse svar!!

Jeg konkluderer med at jeg sannsynligvis vil merke noe selv hvis det skulle bli noe problem.. Ligger jo sikkert ikke på ryggen hele natten gjennom, selv om jeg sovner på rygg ;-)

Lykke til videre alle sammen!

Skrevet

Jeg har 6 dager til termin og sover på ryggen deler av natta......Tenker på det der iblant, men jeg sover som en stein på ryggen og satser på at jeg hadde blitt kvalm el uvel om det skulle være noen fare.

Skrevet

Hjelper ikke hvor mye jeg tenker påd et når jeg våkner på ryggen,snur meg på sida,våkner på ryggen hele natta......såh kan umuli lide av dette,da hadde jeg vel sovnan inn for lenge sida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...