Gå til innhold

Permisjon - hvordan fyller dere dagene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg begynte første dag i permisjon i dag, og er veldig nysgjerrig på hvordan dere andre fyller dagene deres?

Selv er jeg ganske bedagelig, og dess mindre jeg har å gjøre dess mindre gjør jeg... Er derfor veldig redd for at jeg skal bli sittende foran tv og se på Glamour og Oprah i flere uker. Har hørt fra flere "forståsegpåere" at magen min ennå er så høy at jeg får neppe ungen med det første :-)

Foreløpig har jeg ikke helt klart å gi slipp på jobben, så jeg sitter foran pc'en og følger opp noen ting på jobb. Ting som egentlig er overlevert til andre, men som jeg tenkte at jeg skulle "hjelpe" med.. :-)

Prøver å la være å sette i gang med viktige ting, som jeg aldri blir ferdig med, men da har jeg ikke nok arbeid til å fylle flere uker.

Forslag mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, sitter innpå her... Ser også Oprah, Dr.Phil, Glamour!:P Også prøver jeg å gjøre litt skolearbeid, men blir litt dårlig med det egentlig. Så skal vi flytte om en liten mnd. og vi driver å pakker litt. Men hvor tiden blir av, det skjønner ikke jeg! Tenker at man skal gjøre så mye på en dag, men plutselig er den over...

Men det er vel rett og slett sånn at man skal slappe av disse dagene, og da kan jo ikke det å sitte med PC´n og TV´n være så ille da..?:)

Skrevet

Tja, det viktigste er vel å stresse ned, koble ut jobben og forberede seg mentalt på det som kommer.

Jeg er delvid sykmeldt og jobber ellers stort sett hjemmefra frem til fødselen.

Jeg sysler litt med følgende (i tillegg til å ha to barn fra før da...)

Limer inn bilder i album (som har ligget på vent et års tid...)

Vasker opp babytøy

Slapper av. Ligger leeenge om morgenen

Henger rundt på Bim

Handler inn det som mangler av utstyr til babyen

Leser blader og aviser

Baker litt, så vi har et lite lager i fryseren til barselbesøk

Stort sett tar livet med ro og gleder meg til å få fødselen i gang og overstått.

Skrevet

Det er absolutt ikke ille å sitte foran tv'n og pc'n! Det blir en del av det når babyen kommer også, selv om man ikke alltid får slappet av på samme måte.

Med baby blir tempoet et helt annet. For førstegangsmammaer som kommer rett fra full jobb kan det bli en ganske heftig overgang. Så det er fint å bruke permisjonen til å være litt i ro og gjøre langsomme ting. Sove lenge, ta lange dusjer, strikke, lese.... for kroppens skyld kanskje gå en tur om dagen, men ikke ha avtaleboka full! Bake og fylle opp fryseren med boller. Surfe på nettet etter barneutstyr, ikke kjøpe så mye nå (de viktigste tingene er sikkert i hus), men greit å vite hva som finnes der ute om behovene oppstår.

Sist broderte jeg et par ting, det hadde jeg ikke gjort siden barneskolen, men det var veldig hyggelig å pusle med.

Skrevet

Jeg har akkurat begynt med scrapbooking!! Det er faktisk kjempegøy!!! Så er jeg ute og shopper litt, men siden jeg ikke vet hva jeg får, blir det ikke så mye. (dumt..hehe..)

Ellers strikker jeg endel.

Så blir det vel et par timer foran PC´n om dagen..

Skrevet

Hei!

Hvis man er i god form så er det mye man kan fylle dagene med :) Gå på Cafe med andre (gravide) venninner, begynne å strikke babyteppe, sy babykluter eller voksipose (sjekk ut hobbysidene).... gå turer, gå på kino, gå på biblioteket, gå på shopping (kjøpe babyting f.eks), bli med på gravid-yoga, bli med på gravid-svømming.... Fikse ferdig barnerommet, lage morsomme bilder man henger på barnerommet, lese gode bøker... hvis man er kreativ kan man sikkert sy masse babytøy, male...

Men man føler seg hva man orker og har lyst til.. Jeg har hatt en fint svangerskap uten mye problemer, og har overskudd til å fylle dagene med silke aktiviteter.. Men vi er alle forskjellige :)

Skrevet

Du har et poeng, når man skal slappe av så er jo ikke PC og TV det verste, men jeg er redd for at det kommer til å bli for mye tv på meg.. Er veldig glad i både Oprah og Dr. Phil :-)

Skulle sikkert ha vært flink til å besøke venner og slekt som er hjemme på dagen, men tenker at det kan fort bli for slitsomt. Vi skal jo som du sier slappe av :-)

Var arbeidsledig for noen år siden, og da sov jeg til kl 12, sløvet framfor tv'en til kl 15, og så var det så vidt jeg fikk dusjet og begynt på middagen før samboeren kom hjem. Ser for meg at det er meg om 4 uker når jeg er på overtid, og det er ingen tegn til at pøkken skal komme ennå... :-D

Skrevet

Sånn du beskriver arbeidsledigheten kan fort bli hverdagen etter at babyen har kommet også :-) Og det gjør ingen verdens ting. Du har ikke hastverk med noe som helst akkurat nå, babyen kommer og tar den tiden den tar - både før og etter den blir født. Slapp av!

Skrevet

Heldige dere som har formen på plass!

Først nå i uke 30 begynner jeg å få en anelse overskudd (har vært sykmeldt for diverse siden starten av sv.sk. og er ikke akkurat i toppslag nå heller). Jeg prøver å "krabbe" meg en liten tur om været/føret eller i svømmehallen eller noen øvelse på matta om været/føret/formen tillater det. Lager middag hver dag om jeg klarer det.

Strikker litt om jeg klarer det. (babyteppe - har ikke gjort dette på hundre år, så...., men tror ikke babyen bryr seg om at et ikke er helt jevnt hehe)

Handler inn det vi skal ha til baby.

Handler det vi trenger av mat og annet om jeg klarer.

Administrerer helsa mi... (på det værste 7 greier i uka)

Ringer folk jeg vet er hjemme og slår av en prat!

Skrevet

Er 29+6 og har vært sengeliggende siden uke 22, sykemeldt siden uke 18. Blir laaange kjedelige dager foran pc og tv.. Ikke annet å gjøre når man bare ligger :( Skulle ønske å kunne bevege seg litt rundt, men er det beste for babyen så må man så må man..

Skrevet

Jeg hadde store planer for permisjonsperioden, at jeg kunne få vasket og ryddet litt her. Samt lime bilder inn i album som jeg har bestilt..Reise på butikker og kikke litt, Kvadrat eller andre steder.

Men så fikk jeg så høyt blodtrykk at jeg ble anbefalt bare å hvile og roe ned hjemme. Så da ble det ikke så mye av de planene. Blir å sove lenge og se på tv fra sofaen, er sambo heldig står det mat på bordet til han kommer hjem.

På mandag var bt litt lavere, sjekket det annenhverdag hos legesenteret jeg går- så da dristet jeg meg til å støvsuge. Men idag var det like høyt igjen.

Eneste jeg har igjen er å lime inn bildene, men enda 14 dager til termin så litt tid på det enda. Også er det jo lege og jordmor hver uke nå, så det tar jo litt tid også.

Skrevet

Jeg prøver å få dagene til å IKKE gå så fort ... det er jo så mye jeg må gjøre (og litt kjipt å utsette til siste uke i tilfelle babyen kommer før):

-ligger til kl 9-10

-spiser, leser avis, bimmer, nettet.

-ærend (handler inn det siste som behøves, blir merkelig nok aldri ferdig ...)

-kafe og lunsj ute (viktigst av alt: kooooooooooose seg), møte venninner.

-gjør ting som må gjøres hjemme i forbindelse med baby: -pakke sykehusbagen, vaske babyklær, sette opp ting.

- gjør ting som burde vært gjort for lenge siden: - rydde i papir, vaske vindu, rydde kjøleskap, rydde klesskap/badeskap ...osv, vaske vindu (oi lenge siden jeg var hjemme på dagtid :-))

-sove lur

-lese bok (prøver å få lest "mamma for første gang" og et ammehefte jeg har før det setter igang)

Så da går dagen med rakettfart og rekker ikke over halvparten av hva jeg hadde tenkt.

Tror det er viktig å sette opp en liste over ting som skal gjøres, ellers går timene veldig fort foran pc/tv ...

Skrevet

Er utruleg kor lang tid det tar å støvsuge huset med stor mage og bekkenløsning! Men det får dagane til å gå, ingen tvil om det. Men er rart å måtte redusere tempoet så drastisk når ein er vant til å væra kjapp og effektiv.. Eg bur "på bygda", så kafetur med venninner er desverre ikkje min virkelighet no. Men det er mange spennande bøker på biblioteket! Og eg strikkar tøybleier..! :)

Skrevet

Jeg gjør noe husarbeid hver dag faktisk, bare for å holde meg gående. Også er jeg av den sorten som liker å stå opp tidlig så jeg står opp når mannen og dattern min er på vei ned for å spise rett før halv 8. Så får jeg sagt hadet til dem. Det jeg synes jeg bør gjøre er å fikse middagen klar eller delvis klar før jeg henter dattern min ved 15-15.30 tiden så ikke jeg må stå over grytene når vi endelig kan ha litt alene tid sammen.Tiden på dagen jeg har til rådighet nyter jeg virkelig. Så får jeg plass til en liten blund på dagtid - søvnen på natten er så som så, utrolig kjipt og nettene blir så laaaange.

Annet jeg gjør er å gå på kafe, driver med scrapping i photoshop, er litt på nettet, vasker litt her og der, gjør i stand det siste til lillegutt... ja, det er det.Dagene går utrolig fort. Og nå må jeg bare nyte det de siste dagene før gutten vår kommer. Det bør ikke være så lenge til, er 6 dager over termindato i dag.

Skrevet

Jeg har fremkalt hundrevis av digitale bilder (fra 3 år tilbake til nå som jeg ikke har fremkalt et eneste bilde) og brukt masse tid på å få satt dem i rett rekkefølge i album...... Ellers har jeg overført masse bilder til Foto Knudsen sin server så jeg har backup..... Har laget en hjemmeside jeg pusler litt med. Ser overhodet ikke på TV på dagtid, kun frokost TV mens jeg spiser frokost(reprise) , sover lenge...... Kikker litt i butikker, rydder i skaper, kaster klær, selger unna ting vi ikke trenger på finn.no, baker , spiser og koser meg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...