Gå til innhold

Til dere som har en partner som arbeider offshore :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en partner som arbeider offshore. Vi har to barn og har det veldig bra.

Men slik er det desverre ikke alltid innen offshore arbeid. Skilsmisse statestikken er på hele 80%!!!!

Vi har etter 1 1/2 år i arbeidet erfart noen av problemene som kan dukke opp. Heldigvis er vi flinke til å prate, så vi kommer oss godt igjennom.

Noen som har erfaringer på feltet? Noen som har erfart at det er vanskligheter/utfordringer?

Noe dere synes er positivt?

Noe arbeidsplassen gjør for at turnusarbeidet skal bli lettere? For den som er ute eller for familien hjemme?

Håper dere tar dere tid til å svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HEi.

Jeg har en mann som jobber i utenriksfart. Ikke på platform eller sånn da.

Men han er borte i 10 uker, og hjemme i 10 uker.

Slik har det vert i 11 år.

Vi synes dette er en positiv ting.

Vi får avstand, og vi får puste. Vi rekker å kjenne på følelsene for hverandre, vi rekker savne hverandre. Vi kjenner forelskelsen krible i kroppen når det nærmer seg hjemkomst.

Vi kjenner suuuget i magen når vi tenker på det vi VET skal skje i kveld, ja da tenker jeg på sex. Det er utrolig deilig med sex når vi har vert borte fra hverandre.Vi kjenner på smerten når han drar, den grusomme smerten.

Det er en utfordring å få han hjem. Da har han "fri". 24/7. Det er en utfordring at han går i "mine" skap, og "mine" skuffer. "mine" ting....

Det er en utfordring å tenke at han faktisk trenger hvile og ferie han også, og at det IKKE er riktig av meg å forvente at han skal ta over husarbeid og bringe/hente i bhg osv.

Han jobber jo ekstremt lange dager, 7 dager i uken når han er ombord.

Det er godt for han å hvile når han kommer hjem. Få sove lenger enn til kl 07. Jeg som har "vanlig" jobb, jeg har fri lørdag og søndag fra jobben.

Jo, jeg har barnet vårt, men henne kan besteforeldre ha innimellom, slik at jeg får fri til MEG av og til.

Det er supert at han gjør litt husarbeid, eller lager middag.

MEN, han trenger også hvile, både fysisk og psykisk.

Han må ikke føle at det blir ett slit å komme hjem, forde han kommer hjem til ei som forventer at han skifter fra arbeidstøy til forkle på vei hjem fra flyplassen.

Vel, det er viktig å se dette som en styrke, som noe positivt. ikke som noe negativt.

Det kan til tider være vannsklelig å få han hjem, men glem aldrig at det også kan være vanskelig å komme hjem.

Vanskleig å skrive så mye, siden vi sikkert ikke har samme situasjon, jeg vet ikke hvor lenge din mann er borte.

Eller hva du forventer av han når han er hjemme.

Men det er viktig at han også har ett liv utenom. Slik at hans liv ikke kun består av 2 ting, nemmelig jobben offshore, og jobben som husfar hjemme.

Bare spør om mere dersom det er noe mere du lurer på, som kanskje jeg kan hjelpe med.

Personlig så er det nå 5 dager igjen til han kommer hjem, og jeg føler meg fjollete som en skolejente, og føler meg kjempeforelska.

Og jeg kjenner FYSISK kribling i magen, for jeg VET hva som skal skje snart.

Jeg vet jeg får hjem den jeg elsker.

Linea!!

Skrevet

Min mann jobber på båt. Er vekke 14 dager og hjemme 4 uker. Synes det er kjempe kjekt! Ville ikke ha hatt det annerledes. (Han har jobbet offshore 1,5år nå)

Positive ting:

Før jobbet han 7-16 på land. Det var ikke så kjekt. Da var begge trøtte og slitne om ettermiddagen. Nå kan jeg komme hjem til middag og ryddig hus. (ja det forventer jeg). Selvfølgelig ikke hver dag hvis det er noe han skal/ har lyst til men at det er regelen i stedet for unntaket. Da kan vi være sammen om ettermiddagene kose oss med barna og finne på ting.

Føler vi får mye kvalitetstid sammen når han er hjemme.

Av og til litt godt når han reiser og. Og VELDIG godt når han kommer hjem igjen!! Godt å kunne savne han litt!!

Mye bedre økonomi.

God tid til barna når han er hjemme. Da kan de kose og dulle om morningen og enten ha fri fra bhg eller levere seint og hente tidlig:)

Har mange venner i samme situasjon som jeg kan finne på ting sammen med når han er vekke. (5 stk)

At pappaen har ekstremt mye fritid. Som ham kan bruke på å få ferdig huset. (har litt småting igjen flere steder). At han kan bruke tid på hobbyen sin som er båt.

Negative ting:

Når jeg eller barna er syke når han er vekke. (det er jo typisk) Det er en ekstra belastning, men har heldigvis et godt nettverk rundt meg.

At eldste mann på to år sier at pappa ikke skal dra, men være hjemme eller at han vil være med.

At han kan være vekke ved spesielle anledninger slik som jul, påske, sommer, bursdager.

At det er tomt i huset når han er vekke... er litt husredd. Men det har nå gått bra til nå.

Litt ekstra beskymringer når han er vekke. Føler da at ALT er mitt ansvar. Er veldig redd for feks brann, da er det jo bare mitt ansvar å redde barna...

Kan bli vanskelig å få tidsklemma med jobb og bgh o.l. til å gå i hop alltid.

Må alltid ha barnevakt hvis en skal noe når han er vekke på kveldstid.

Sikkert mange andre fordeler og ulemper og som jeg ikke kommer på i farten!! Men som hun over sier. Riktig og posetiv innstilling er nøkkelord!!

Skrevet

Hei. Ja utfordringer er det i et hvert forhold.

Jeg ville ikke byttet, for da ville han i sum fått mindre tid til barna. Og mye mindre tid sammen med meg, for han er en aktiv kar med mange fritidsaktiviteter! Se han for meg som , speiderleder, styreleder, hobbyskipper, dataspiller - ja, samtidig. Tror ikke ejg ville sett han mange kveldene nei...

Men vi hadde sluppet stadige forandringer, det er overgang både når han kommer hjem og drar igjen. Ja jeg digger og fine ting igjen i kjøkkenskapene akkurat når jeg skal ha dem (uten og lete kjøkkenet rundt etter ting som får nye plasser så fort mannen e hjemme igjen)

Ikke så lett og overlate ungene til han mens jeg er hjemme, for de er blitt veldig mammajenter siden vi er så mye alene :-) Men mitt ansvar og ta meg i nakken når han er hjemme og "stikke av" med venninner på kveldstid. (Må skjerpe meg der, nå når jeg er i fødselspermisjon blir det litt tett når vi begge er hjemme hele dagene!)

Her funker det greit med at han får sove ut og slippe husstell de første 3-4 dagene etter at han er komet hjem. Men han er i noen friperioder i feriemodus hele tiden og det sliter veldig på meg, ikke gøy og måtte be en voksen mann rydde av bordet når han har spist f.eks. Kan være lurt og avtale litt faste rammer slik at han vet når det er ok at han "tar ferie", og når du kan ta en dag av uten dårlig samv.

Lykke til, og la gjerne mannen din lese innleggene her.

(Trist statstikk du viser til, vi har avtalt plan B, og det er om forholdet virkelig begynner og skrante så kan han alltids ta en pause i fra sjøen. Vår erf. er at det oftest er den hjemmeværende parten som får nok og avslutter.) ekteskapet)

Takk for innlegget forresten, fikk meg til og tenke litt selv dette her på hvordan vi kan få det litt bedre.

Skrevet

Du spurte om arb.giver bidro noe. Nei ikke annet enn fri telefon ombord, kan ringe så mye de vil hjem :)

Skrevet

Det er interessant lesning for meg det her. Mannen min skal begynne å jobbe turnus om et par måneder. Da er han 14 dager på og 14 dager av. Han er helikopterpilot. Vi vurderer nå om vi skal flytte dit han får basen sin, eller om vi skal bli boende her, og at han skal ha hybel når han er på jobb. Hvis vi flytter, kommer han jo hjem hver dag... Jeg er gravid og skal ha nr. 2 i juli. Vi har hele min og hans familie her hvor vi bor nå, så jeg har et godt nettverk rundt meg hvis jeg blir alene i 14 dager. Men han har vært mye borte i det siste, og da savner jeg han veldig. Jeg synes nok at det har vært litt ekstra tungt fordi at jeg er gravid også.....

Vet ikke helt hva det blir til, han har jo ikke begynt å jobbe der enda, så vi får se......

Skrevet

Jeg vil råde deg til å vente litt med å ta en avgjørelse.

Ikke flytt før dere ser hvorvidt det funker å bo der dere bor.

Personlig tror jeg du vil bli langt mer ensom dersom dere flytter.

Han jobber lange dager, og du vil sitte alene uten familie og nettverk.

Dèt er ikke bra for ekteskapet.

Skrevet

Til anonym, husk at de jobber mye de 14 dagene de er på basen, om du flytter med må du kunne godta at han ikke bidrar noe særlig på hjemmefronten.

Jeg ville latt han dra alene i starten. Har jo litt og si hvordan kollegaene hans har løst dette, går alle hjem til familier på stedet eller ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...