:-) En prins :-) Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Jeg har 30 dager igjen til termin i dag og lurer veldig på hvordan man finner ut om man er moden eller ikke. Klarer man å finne ut selv om man er eller begynner og bli moden? BLir man undersøkt av JM nedentil på kontrollene når man nærmer seg termin???
BlåklokkaVest Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Jordmødrene sjekker vel sjelden, men gjør det kanskje hvis du ber om det. Tror ikke man skal ta det som en selvfølge. Jeg sjekker modenhet selv. En del av livmorhalsen henger ned i skjeden, og den delen blir helt myk hvis man er moden (myk som smør sier noen, myk som avslappede lepper sier andre). Jeg skrubber hendene med såpe, og spriter hendene etterpå. Med en finger klarer man som regel å nå inn til kanten. Jeg sjekker IKKE åpningen i livmorhalsen. Å ta inni den kan fremprovosere fødsel, og også øke risikoen for infeksjoner, så den holder jeg meg unna.
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 Hvorfor skal du finne ut det??? Noen blir det i god tid før fødsel, og noen blir det på et par timer når fødselen starter. Modningen er ikke nødvendigvis smertefull. Babyen kommer uansett når den er klar.
BlåklokkaVest Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 ....det glemte jeg å si: Modenhet sier lite om når fødselen starter. Jeg har vært moden siden uke 30 i alle 3 svangerskap...... For min del sjekker jeg fordi jeg vil sjekke om jeg flater ut. Har fått beskjed om å si ifra til jordmor hvis så skjer. Bor 2 1/2 time fra nærmeste sykehus (vil ta nærmere 3 timer fra ambulansebåten kommer til jeg er fremme på sykehuset), og hadde en svært kjapp fødsel sist. Skal innlegges hvis livmorhalsen blir avflatet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå