Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Jeg har vært vikar siden juni - 07, men nå etter februar så har de ikke behov for meg lenger. Skal søke dagpenger, men er det noen som vet hvor lang tid det tar sånn ca før jeg begynner å få penger derfra? Skal ut i permisjon i slutten av april, så det er jo ikke så lenge til...
* 5 om dagen * Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 du burde inn på nav sine sider å lese, står masse om det der. men jeg tror du får etter 3 virkedager, når du har meldt deg arbeidsledig. Derfor er det viktig at du melder deg så fort du vet du ikke har arbeid. men gå på nav å les...
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2008 Jeg vet jeg har krav på penger med en gang, men det jeg lurte på var om det er noen som vet om det pleier å ta lang tid med behandling av søknaden sånn at det tar lang tid før jeg får den første behandlingen...
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Skal du søke for første gang kan det ta ganske lang tid, kommer veldig an på hvor kjappe de er der du bor. Jeg er i samme situasjon selv (er akkurat ferdig med perm jeg da) og mener å huske jeg har hørt det kan ta alt fra 2 til 8 uker. Hvis du bare skal søke om gjenopptak tror jeg det skal gå veldig fort! Da skal de bare aktivere det gamle vedtaket.
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2008 Ok. Er første gangen for meg, så da får jeg vel ratt ikke penger før jeg går ut i permisjon da... Får jeg etterbetalt da, eller bare dropper de det?
pebbels Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 du bør gå inn på nav.no og registrere deg med en gang. få jibben til å bekrefte at du ikke trengs mere, skaff all nødvendig dokumenasjon, og søk med en gang. Da rekker de nok å få behandlet og utbatalt penger til deg på et par uker.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. februar 2008 #7 Skrevet 13. februar 2008 Jeg mener du skal få etterbetalt. Og da jeg gikk arbeidsledig, tok det slett ikke så lang tid heller. Det er 6 dagers karantene på alle.
elskerlivet Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Hei, jeg jobber på NAV Vedtakstiden er litt forskjellig fra kommune til kommune, men jeg jobbr i en relativt stor kommune og her tar det 3-14 dager. For å ha rettigheter til DP må du ha hatt lønnsinntekt tilsvarende 1,5G altså 100.218 kr sist kalenderår, eller 3 G, 200.436 3 siste år. Det er 3 ventedager man ikke får penger for, og dagene begynner ikke å løpe føre man har registrert seg som arbeidsledig på NAV. Om du passer på å ha med alle vedleggene du trenger i dagpengesøknaden når du drar dit for å registrere deg kan de få sendt den til forvaltning alt samme dagen. Det du trenger er arbeidsavtale, hvor det framkommer stillingsprosent og når du startet. Sluttattest, der det kommer fram når og hvorfor du sluttet. Er det egen oppsigelse må den ligge ved. Du må også ha siste lønsslipp/lønns-trekkoppgave fra alle arb.givere du har hatt i 2007, også må du ha skattekort 2008 del 1. Om du selv har sagt opp, eller er skyld i en oppsigelse er det 8 ukers ventetid før du får penger.
elskerlivet Skrevet 14. februar 2008 #9 Skrevet 14. februar 2008 du får etterbetalt tilbake til den dagen du meldte deg om alt anna er i orden. Det er ikke 6 men 3 ventedager/karantenedager
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå