Gjest Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Det jeg lurer på er: Om en bil står stille, og en bil kjører i 90. Hvem av de to bilene får størst skader da? Altså forutsett at de to bilene er identiske. (Det er prinsippet jeg er ute etter)
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 mmm vel, en bil som står stille får som regel ikke skader sånn uten videre, men jeg regner med du mener at de to bilene krasjer med hverandre? hehe Bilen i bevegelse har høy kinetisk energi, bilen som står i ro har ikke dette. Hvor mye skade hver enkelt bil får, kommer an på mye. Hvilket materiale bilene er laget av osv. Nyere biler blir nå laget av mykere metall, dette grunnet at jo mer metallet deformeres, jo mer krefter/energi blir tatt opp i materialet i steden for å virke på menneskene som sitter inni. Det er altså en sikkerhetsfaktor, og deforr ser ofte bilene fullstendig totalskadd ut, selv etter en liten kollisjon i relativt lav fart. Dermed vil de fysiske skadene på bilene ikke nødvendigvis kunne gi noen indikasjon på hvilken av bilene som har blitt utsatt for størst krefter. Bilen som beveger seg har som nevnt kinetisk energi. Når den treffer den andre bilen med sin enorme kraft, vil den bilen som står i ro virke på den andre bilen med like stor kraft. (regelen for kraft=motkraft) Begge bilene vil altså bli påvirket av denne enorme kraften som bilen i 90 medfører. For bilen i bevegelse, vil det bli som å møte en fjellvegg (dog ikke helt det samme) og for bilen i ro vil det bli motsatt, fjellveggen kommer mot den, om du skjønner.. Etter smellen vil bilene fortsette i samme retning som bilen i fart kom kjørende. Hvertfall i teorien. Ofte utelater man en del faktorer i regning, som gjør at man KAN få en litt annen situasjon i praksis. Dette medfører altså, at bilen i fart har fått redusert sin hastighet meget kraftig, men fortsetter alikevel videre (dermed blir det ikke det samme som å treffe en fjellvegg), mens bilen i ro har fått en endring i sin retning, fra ro til bevegelse. Jeg syns mest synd på de i bilen som sto i ro..
lengter daler ned i skjul... Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 jeg kan ikke fysikk. men igår sto mannen min stille i bilkø, og en bil kjørte ganske fort rett inn i han bakfra.... det ble mye større skade på den bilen som skjørte inn i mannen min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå