Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Jeg skal reise hjem til mine foreldre neste uke, kan bf nekte meg å ta med snuppa? Jeg har den daglige omsorgen, han bor hos en kamerat (har ikke eget sted enda) og har ikke mulighet til å ta seg av henne uansett da han jobber... Pga at han ikke har eget sted så har han heller ikke vanlig samvær enda! Og en ting til, hvis jeg vil ha full foreldrerett (eller hva det heter), hvordan går jeg frem? Går til advokat? Kan jeg da nekte bf samvær med snuppa fram til saken er ferdig? Er redd for at hvis jeg går til sak så blir det krig. Selvfølgelig er han glad i barnet sitt, men han er ikke skikket til å ta seg av henne på noen måte... Han har ikke gyldig arbeids-og oppholdstillatelse, men har søkt familiegjenforening med henne! Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre lenger!
dagni Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Nekter han deg å reise på "ferie" til dine foreldre med barnet? Dummeste jeg har hørt... dersom dere har en avtale om samvær, og du hadde tatt med deg snuppa på "hans dager", så hadde jo saken vært en litt annen.. jeg kan virkelig ikke svare deg på juridiske spm, men det er det kanskje noen andre som kan? Jeg kan også sterkt råde deg til å ringe aleneforedre foreningen... Der er det hyggelige mennesker som kan gi deg råd og tips for hvordan du kan gå frem. Det finnes også en tjeneste hvor du kan få juridisk bistand på tlf i en halvtime(gratis), du kan jo høre med aleneforeldre foreningen om de har nr til disse? Kinkig situasjon...- Kan jeg spørre deg om hvoror du vil nekte han samvær? Barnevernet kan også bistå deg i endel spm... Håper dette ordner seg for deg!
dagni Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 Bare en ting til... Før du ringer, evt hendvender deg til noen, så skriv opp alt du lurer på.- Deretter noterer du underveis som du får svar. VIT hva du snakker om. Har selv hatt en eks som har forsøkt lure meg opp i stry med både samvær, og oppdiktet regler. - Men, da jeg sjekket opp, viste det seg at alt var tull, og jeg sto plutselig selvsikker, og med fakta i hånden. Ble raskt stille kan jeg love deg... Ta vare på alle meldinger, noter deg hendelser etc...-- blir det en tvis mellom dere, er det alltid greit å ha fakta å legge frem.!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 hei ! Går ut fra at dine foreldre bor her i Norge ? i såfall kan du reise når du vil. Det er kun ut av landet det vil ta litt lengre tid dersom han setter seg på bakbeina. Det er to begreper som ofte blandes i barnesaker her inne, foreldreansvar og daglig omsorg. Dersom dere ikke har bodd sammen etter at barnet ble født har du foreldreansvaret alene medmindre du skriver under på noe annet i forbindelse med farskapspapirene eller i en egen erklæring. Siden han ikke har vanlig samvær ennå er det ingen ting å starte noen "krig" om. Barnet bor hos deg. Dersom han vil ha samvær eller delt omsorg må HAN ta kontakt med familevernkontoret og be om megling som er første steg på vei i en ev sak. Så lenge barnet bor hos deg stiller du sterkere for hver dag som går ( så lenge du er alminnelig skikket til å ta deg av henne) og han tilsvarende svakere.. Forsøk ta vare på deg selv og blås mest mulig i hva han påstår og krever av tøys og tull. ... høres ikke ut som om han har noen sterk sak her ut fra det lille du skriver. Dersom det skulle bli sak tjener du ikke noe på å nekte samvær mens saken pågår, dette vil heller bli brukt mot deg. Ta ev kontakt med familievernkontoret for en samtale om rettigheter og plikter og ev hjelp til å sette opp en samværsavtale DU kan leve med. Pass på så du ikke skriver under på noe du ikke er enig i, det skaper mye ekstra bråk for deg. Be heller om å få lese gjennom og tenke på det først, få gjerne noen andre til å se på teksten først også¨. Lykke til !
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 Takk for svar! Jeg har anmeldt han pga at han har trua meg med kniv for å få sex, den saken ble henlagt på grunn av manglende bevis. HAn inrømmer ingenting! Vi har vært på fvk og hos advokat og satt opp samværsavtale men den gjelder ikke før han har et eget sted å bo. Fram til det så skulle vi bare avtale mellom oss, noe jeg angrer veldig på siden det ikke fungerer i det hele tatt! Han oppfører seg truende mot meg og jeg vil ikke lenger at han skal komme til meg for å ha samvær, dessuten er han ikke særlig interessert i snuppa, kun når han kan bruke noe mot meg (at jeg tar med meg snuppa, nekter han å komme osv). I dag er vi syke både snuppa og jeg, og jeg har sagt at jeg ikke vil at han skal komme, likevel så sier han at jo det har vi avtalt så han skal komme.Vi har jo ikke det! Om jeg ser han her så ringer jeg politiet for jeg føler meg ikke trygg på han i det hele tatt! Jeg vil ikke at snuppa skal være alene med han. Hva kan han finne på å gjøre mot henne når han har holdt på sånn mot meg? Jeg er og redd for at han skal kidnappe henne, han har sagt at han vil reise og hva vet jeg om hva han planlegger! Hun har ikke pass... Hos meg har snuppa en strukturert hverdag hvor hun har rutiner. Hun har barnehagen og barn som hun leker med der vi bor. Bf har ikke rutiner på seg selv engang... Jeg er bare såå lei, jeg føler at jeg har strukket meg langt og prøvd å samarbeide. Men for min og snuppas sikkerhet så vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre! Møkka mann...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 Takk for svar! Ja, de bor i Norge, bare et annet sted Vi har delt foreldreansvar, dessverre! Skulle ønske vi ikke hadde det, men det var en helt annen situasjon når snuppa ble født!...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #7 Skrevet 13. februar 2008 Hvis han truer deg og du ikke føler deg trygg må du kontakte FVK eller barnevern og be om samvær med tilsyn. Sjekk iallfall hvordan det er med det der. Jeg ville ringt FVK og bedt om en time alene, så du snakke med noen om alt du er redd for og forklare situasjonen!
dagni Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 At dere har delt foreldreansvar, er ikke det samme som om du må ha hans tillatelse i ett og alt du gjør. Han, eller du, kan f.eks ikke skaffe pass til barnet, uten at den andre samtykker. Det er i andre store spm slikt gjelder. - Eller om du ville flytte utenlands kunne han ha stoppet deg. Når man har foreldreansvaret(som du har), kan du også flytte fritt rundt i Norge, og i hvertfall reise dit du vil. Jeg råder deg igjen, skriv ned! Skriv hendelser, hva han har sagt osv. Skriv når han bryter avtaler,etc etc. Det kommer du langt med!! Men, som andre også råder deg til er det mange du kan prate med om dette. - FVK, barnevern, aleneforeldreforeningen, og også advokat. Er også enig i at det høres ut som om han stille svakt. Gjør det du har lov til, men hold deg innenfor lover og regler, da har han ingenting å bruke mot deg senere. Har han annen familie i Norge?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 Takk for svar igjen Jeg skriver ned hva som skjer, mld osv... Jeg har kontakt med barnevernsvakta, barnevernet og advokat pga alt som har skjedd de siste mnd! Har også tenkt til å ringe fvk for å få en egen time... Nei, han har ikke annen familie i Norge! Alle bor i hans hjemland... Det var godt å blåse ut litt her! Få svar fra noen som vet mer om ting enn det jeg gjør siden jeg er ganske ny som alenemor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå