Lille Ollebolle Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Hva er enkleste måten å lære seg å like vin. Best å begynne med hvit kanskje? Hvilken type i såfall? Føler meg skikkelig fjortis når jeg, i en alder av 27, sier nei takk jeg liker ikke vin.... :-/
Desemberprins kom 20des :) Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 jeg er akkurat like deg!klarer til nøds å drikke hvitvin,men klarer ikke rød.Du får øve deg om kvelden,kjøp små flasker som du bare kan drikke litt og litt av.Så liker vi det til slutt:) vi får ta en ost og brus kveld sammen:D
frøken blå Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 Jeg begynte med hvitvin. Enkle sorter som: Blue Nons (som russebilen vår hetet, for alle oss tok vinkorken på den vinen....) Black Tower og slike halvtørre med "lite" smak. Tyske hvitviner er generelt sett gode "å begynne med". Beveg deg over på rødvin etterhvert, men det tar nok lenger tid.... Chilenske rødviner.... *åh* Rødvin med et glass vann vedsiden av, til biff er SNADDER!! =)
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Jeg elsker rødvin, men ikke hvitvin (bare varme sommerkvelder - he he) Hvis ikke du liker det, så er det ikke så lett å tvinge seg selv.
Gjest Rebel m/jente Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 Begynn med hvitvin. Prøv gjerne en tysk en først, de er ikke så spesielle på smak. Riesling har mange gode. hold deg unna italiensk rødvin med det første, er mye spesielt der. Når du drikker vin skal du la den lufte litt først, slik at du får frem aromaen og bort litt bitter smak. Rødvin bør man drikke fra glass med stor overflate. Still deg helt nøytral til lukt og smak, og bare kjenn på hva den smaker. Overse ettersmaken. Drikk vann ved siden av. Etterhvert begynner du å like det. Ligg også unna altfor tørre viner i begynnelsen, det er ikke så mange som liker det i det hele tatt.
futte (tm) Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 Er lurt nå starte med hvit ja. Start med en god og søt hvitvin. Spør på polet. Vær ærlig å si at du har lyst å lære deg å drikke vin, så finner de nok en flott nybegynnervin til deg Jeg kan anbefale Königsmosel. Koster under 100-lappen og er helt nydelig! Skal være litt kald.
Lille Ollebolle Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2008 He he :-) Det er for det meste cider det går i her da... Føler meg ikke mindre fjortis pga det nei.... Liker ikke øl heller, så det er jo bare håpløst..
OsloMor Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Jeg hater rødvin, klarer virkelig IKKE å drikke det.. Litt ukultivert kanskje.. MEN et glass med sval Chablis sier jeg ikke neitakk til:-) Hvit vin er veldig godt synes jeg!
OsloMor Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 Hvitvin i ett ord mente jeg, he-he. Vil anbefale deg å starte med en som er litt tørr, ellers blir det kvalmt.
dagni Skrevet 13. februar 2008 #10 Skrevet 13. februar 2008 Mange gode tips over...Gå på polet, og be om en vin som er lett-drikkelig... altå, en som ikke er så fyldig på smak... rødvin er gjerne alle best sammen med biff..kanskje det er en ok måte og begynne å drikke den på... ikke mangen som klarer nyte rødvin i seg selv første gangen.. lykke til!!
Lille Ollebolle Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 13. februar 2008 Takk for tips! Tror jeg skal ta meg en tur på polet snart :-)
Miss L å di Skrevet 13. februar 2008 #12 Skrevet 13. februar 2008 jeg heller klaaarer ikke vin. Syns de tyske vinene er helt forferdelige! De er jo så sure! :-P
petite fleur Skrevet 13. februar 2008 #13 Skrevet 13. februar 2008 Jeg er fryktelig vanskelig når det gjelder alkohol, og drikker omtrent bare hvitvin MED ISBITER. Har fått tusen kommentarer på det ( var morsomt å bestille det i Frankrike, kelneren så på meg som om jeg var ravende gal), men jeg synes jo det er nyyydelig så....Dessuten smaker det mindre jo kaldere den er. Skikkelig fjortis jeg også, he he;-) Vil anbefale J.P.Chenets hvitvin ( de har rødvin også), den er jummy.
Cat.68 Skrevet 13. februar 2008 #14 Skrevet 13. februar 2008 Jeg også anbefaler deg å starte med hvitvin og en jeg virkelig trur du vil like er Rousmonth (hvit) den er ikke før søt og ikke for sur men en veldig god mellomting. Den er fruktig og ikke helt ulik cider kanskje (uten bobler). Når du skal prøve deg på rødvin anbefaler jeg deg å begynne med de chilenske. GatoNegro, JP Chenet er to viner som er veldig runde og passer for nybegynnere. Montecillo er en annen rødvin som jeg trur de er lett å like. Jeg også anbefaler at du starter med rødvin sammen med mat for å venne deg til smaken gjerne da til biff som de andre sier. Selv ELSKER jeg rødvin og sier heller ikke nei takk til hvitt. ;o))
*bolla pinnsvin* Skrevet 13. februar 2008 #15 Skrevet 13. februar 2008 Gå på polet og si at du vil lære deg å like vin, så får du tak i noen som er "lette" å drikke. Det var det jeg gjorde da jeg skulle lære meg å drikke rødvin og nå synes jeg det er knallgodt
Yrha Skrevet 13. februar 2008 #16 Skrevet 13. februar 2008 Rosevin er kjempegodt! Prøv en som heter Etim Rosé.
Hegemor og Marcusgullet Skrevet 13. februar 2008 #17 Skrevet 13. februar 2008 Jeg liker heller ikke vin og kommer aldri til å gjøre det heller. Det er faktisk lov til å ikke like ting, og vin synes jeg smaker helt forj*****g:o) Blir kvalm bare av lukta av hvitvin. Det eneste vin-lignende jeg klarer er Martini Asti. Masse annet godt man kan drikke enn vin, så du bør absolutt ikke "lære deg" å like vin:o)
Piken på landet Skrevet 13. februar 2008 #18 Skrevet 13. februar 2008 Jeg liker heller ikke vin, men er det noe veldig poeng i å "lære" seg å like det da...? Bare for det er "in" liksom? Syns det høres mer fjortis ut enn noe annet...:-)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 13. februar 2008 #19 Skrevet 13. februar 2008 mmm... rødvin! mmmm. Jeg hater hvitvin. Det smaker spy! Æsj. Prøv en chilensk rødvin, de smaker alle himmelsk. Husk at selvom den ikke skal serveres kald så skal den heller ikke serveres i norsk vinter-rom-temperatur.. 25 -28 grader liksom. hehe. Heller for kald en for varm. Legg den litt i kjøleskapet selvom det er en vin-fashion-no-no!
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #20 Skrevet 13. februar 2008 Mmm, tror jeg må ha meg et glass rødvin i kveld når ungene er i seng ;-)
ennaH Skrevet 13. februar 2008 #21 Skrevet 13. februar 2008 Ojojoj. SURE? De er jo søte som sukkertøy! Udrikkelige etter min smak!
*ale* Skrevet 13. februar 2008 #22 Skrevet 13. februar 2008 Dette er skikkelig fjortis men såååååååååååååå godt: Ta et longdring glass, og ha halvt om halvt med boblende rosèvin og sprite zero.... Gjerne is og sitron i:) Deilig forfriskende... Ikke noe å feste på da men...
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #23 Skrevet 13. februar 2008 Uff, liker ingen av de hvitvinene du nevner:) Hadde startet med Chablis jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå