frøken blå Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Slitsomt.... Vi prøver det meste, men.... Årh! Ikke hver natt, men ofte nok til at det er kjedelig. Har tisselaken på, nå har jeg flere så jeg kan bytte når uhellet er ute. Vi tar han på do når vi legger oss. Ofte blir dette i 23 tiden, og da har han noen ganger allerede tisset.... Vi må nok bare bli flinke til å gå inn til han tidligere, men ofte kommer det ingenting da. Han får ikke mye drikke på kvelden. Selvfølgelig får han om han er tørst, men ikke sånn alvorlig mye. Klarer ikke ta fra han drikken på kvelden - vondt å være tørst! Søsteren min gir ikke barna melk på kvelden, for hun mener det er det som kan være grunnen til hyppig tissing på natta. Stemmer dette? Han vet ikke han gjør dette tror jeg.... Jeg spør: "Har du tisset i senga i natt og du?" Så ser han på meg litt spørrende; "Eg vett ikkje eg gjør det mamma!" Så da er det jo synd på han! Tror ikke han kjenner det! Så da kan han jo ikke belønnes når han er flink å ikke tisser på natten heller.... =) Skjønner? Sambo sier vi skal ta på han bleie på natten! Jeg bare NEI! NNEEII!! Han sluttet jo med bleie for et par år siden, kan jo ikke forvirre han med dette nå! Pjuh.... Tar iallefall imot alt av råd og tips fra dere! =) Dumt for både han og oss! Særlig han.... Store gutten til mamma!! =)
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Vi har i perioder slitt med det samme, og det eneste som hjelper litt her er å KRAFTIG begrense hvor mye han drikker på ettermiddag/kveld. Han drikke masse på dagtid, men kun et glass vann til middag og et halvt glass til kveldsmat. Snakk med helsestasjonen - de har mye tips og hjelp å komme med!
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 Eldstejenta mi var plaget av enurese i mange år. Vi prøvde vel det meste, og var mange ganger på sykehuset hos uro-terapaut uten at noe hjalp. I tillegg var vi innom kjeft, belønning, kiropraktor, faste klokkeslett med alarmklokke (var mest plaget på dagtid hun da...), bleier, tena osv osv. Det vi ikke prøvde var et hormon som tas som nesespray (ååå, husker ikke hva den het), broren min manglet det og ble frisk over natta! spør legen! Hun "vokste" det av seg til slutt, tror hun var rundt 10 år da. Huff, ble rotete dette...
frøken blå Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2008 Ja, kanskje det var lurt å få tips fra Helsestasjonen! Og 1 glass til middag og 1/2 til kveldsen? Ok, skader ikke å prøve! Takk =)
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 En ting til: Jeg tror absolutt ikke belønning og straff er noe god metode i slike tilfeller, dette kan de oftest ikke noe for at de gjør. Mange små gutter kan også ha underutviklet blærefunksjon o.l i perioder, det kan lege finne ut av. Ofte arvelig. Ikke begynn med bleie igjen, da slapper han bare mer av og lærer seg ihvertfall ikke å våkne!
frøken blå Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. februar 2008 Åh? Nesespray? Hormoner i form av nesespray? Sånn at de slutter å tisse? Tusen takk, skal høre med legen! =)
frøken blå Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2008 NETTOPP!! Det er det jeg og sier. IKKE bleie - det kommer ikke på tale! Og belønning og straff hjelper jo ikke på noe han ikke har kontroll på! Godt, takk for du skrev dette. Skal vise det til samboer! Takk =)
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 De er ikke veldig villige til å gi det da, det meste skal prøves først. Og det er dyrt visstnok, men det spiller vel ikke så stor rolle... Han gjør det ikke med vilje tross alt, så ikke ta fra han all drikke på kveldstid heller. Ville heller tatt på sånn trusebleie jeg. Kommer jeg på hva den sprayen het skal jeg si fra.
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 Jeg fikk forresten grunnstønad fra NAV i flere år p.g.a. dette.
frøken blå Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 13. februar 2008 Å? På grunnlag av hva? Hvordan går jeg frem da? Dekket de nesesprayen? (Sikkert dumt spørsmål) Svar meg gjerne på mail [email protected] hvis du synes det er dumt å skrive om det her inne. Huff, kan jeg ta fra han all drikke på kvelden?? =( Høres ikke bra ut....
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 Nei, IKKE ta fra han drikken! Han skal da ikke straffes! Vi prøvde ikke sprayen, broren min fikk den, men det er veldig lenge siden. Uansett må du bare starte i en ende, helsestasjonen kanskje? Så videre til lege (de er veldig glade i sånne alarm-matter da, du kan jo tenke på det på forhånd) for du må ha en diagnose for å søke støtte fra NAV...
frøken blå Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 13. februar 2008 Åh, jeg misforstod! Såg ikke du skrev "ikke" foran å ta fra han drikken, for det synes jeg IKKE jeg kan gjøre.... Stakkars, tenk å legge deg tørst.... Ikke godt! Nei, man skal da ikke straffe noen for noe de ikke kan hjelpe for! =) Takk for svar på NAV-spørsmål!
Sjokoladekaka Skrevet 13. februar 2008 #13 Skrevet 13. februar 2008 Du kan begrense drikkinga om kvelden, men det hjelper dessverre lite på dette problemet. Hormonet guten mest sannsynlig manglar, heiter Antidiuretisk hormon(ADH). Dette blir normalt produsert i kroppen, men barn kan vere "trege" til å utvikle dette. Det er oftast hos gutar dette er eit problem, men jenter kan ha det også. Ein type er spray, men det eg syns var mest effektivt er Minirin smeltetabletter (sånne til å legge under tunga) Brukar ein slik medisin, så skal ein vere restriktiv med drikke etter at ungen har tatt medisinen på kvelden. Dette fordi den held væske tilbake i kroppen.
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 13. februar 2008 #14 Skrevet 13. februar 2008 Du finner mye info om du googler på enurese... Der fant jeg at sprayen heter minirin også.
Sjokoladekaka Skrevet 13. februar 2008 #15 Skrevet 13. februar 2008 PS! dette får du på blå resept. Grunnstønaden er for all ekstra klesvask osv.
frøken blå Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #16 Skrevet 13. februar 2008 Tusen takk for gode svar alle sammen =) Setter pris på det!
KristianL Skrevet 13. februar 2008 #17 Skrevet 13. februar 2008 Først vil jeg bare si at det er helt normalt at barn på denne alderen ikke er tørre om natten. Et barn karakteriseres ikke som sengevæter før det har passert 6 år, fordi det frem til denne alderen ansees som normalt at barn tisser på seg. Så til dette med bleiebruk. Det er faktisk gjort undersøkelser i forbindelse med sengevætere som viser at bleiebruk ikke har noen som helst betydning for om et barn blir tørr på natten eller ikke. I gamledager var det slik at alle legene sa at man ikke måtte bruke bleier for da kom i hvert fall ikke barnet til å lære seg å bli tørr. Akkurat slik dere argumenterer nå. Men så er det altså gjort undersøkelser på dette, hvor man lot noen barn sove uten bleie og andre med bleier. Resultatet var faktisk at barna med bleie ikke ble noe senere tørre enn barn med bleier på seg. Hvorfor? Jo, mest sannsnylig fordi barne ikke tisser på seg med vilje. Et barn som ønsker å være tørr, noe de aller fleste barn over 3 ønsker å være, de gjør alt de kan for å holde seg tørre. De velger altså ikke å tisse i bleia av ren latskap, når alt de ønsker seg her i verden jo nettopp er å bli tørr. Som et resultat av dette så får man nå altså bleier på blå resept til sengevætere fordi dagens leger gudkjselov er mer opplyste og anser bleier som et praktisk hjelpemiddel når man sliter med et sengevæter problem. Ser ellers at enkelte her anbefaler medisiner i form av Minirin, men jeg tror rett og slett ikke gutten din er gammel nok til å få slik medisin enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå