Funny1 venter nr 2 Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Er det farlig å bruke nesespray når du er gravid? Har 1 måned igjen til termin og er så tett i nesa, i går gikk jeg og kjøpte nesespray på apoteket og da sa damen i kassa: Det er vell ikke til deg i din situasjon?? Ble litt satt ut og svarte nei,betalte og gikk ut.. Men grubler fælt på om det er farlig,for har brukt litt nesespray i svangerskapet... jaja..
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Man skal unngå nesespray når man er gravid. Gå inn på felleskatalogen.no og les om hva som står om de de ulike formene for nesespray og graviditet.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 Aner ikke...Står i bruksanvisningen at det går bra men i felleskatalogen står det at det kan gå over til placenta... Har brukt nesespray alt for lenge nå, så burde vel stoppe nå, men sprayer ikke mer enn en gang. Og det er når jeg skal legge meg..Ellers så får jeg ikke puste om natta... Men alt er bra med den lille i magen..
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Jeg har måttet bruke nesespray i alle mine svangerskap, og alle barna mine er da helt friske.... Synes det er litt overhysteri, men jeg passet på å ikke bruke unødvendig mye da....det eneste som funket for meg var Rhinox nesedråper... Jeg holdt jo på å bli kvalt.... æsjjjj....
yvve73 Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 For en uke el. to siden var det en tråd her inne som omhandlet dette, hvor noen hadde fått beskjed om at man ikke måtte bruke nesespray. Det gjaldt vel Otrivin tror jeg. Selv har jeg brukt det en stund nå( er snart 36 uker.) Tilfeldigvis hadde jeg spart på det papiret som ligger i esken, hvor det står litt om bruk osv, og det sto ikke der at gravide ikke måtte bruke den. Hva er alternativet da? Å gå tett i nesa er jo uholdbart. Og man får jo i alle fall ikke sove på natta hvis man ikke bruker nesespray. Det kunne i alle fall stått på "bruksanvisningen" hvis det absolutt ikke skulle brukes av gravide. Kan for så vidt være andre typer spray man kanskje kan bruke istedet da. Det har jeg ikke sjekket.
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 Gravide har hovne slimhinner og lett for å bli tett i nesa. Om de først begynner med nesespray er det veldig vanskelig å slutte etter 10 dager. Og det er faktisk ganske stor sjanse for å ødelegge slimhinnene om du bruker nesespray for lenge. Jeg var skikkelig forkjøla her for et par uker siden, da brukte jeg litt barnenesespray for å komme meg gjennom natta. Men klarte heldigvis å slutte etter 11 dager! (1 for mye har ikke så mye å si). Så jeg tror det er farligere for deg enn for babyen, og at det er en av grunnene til at det ikke er anbefalt. Men noen klarer seg jo ikke uten, og da bør man snakke med legen sin om hva man skal gjøre. Prøv saltvann og evt. neseskylling først, hvertfall!
Funny1 venter nr 2 Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2008 Ja,det er natta som er det store problemet,en liten spray før jeg legger meg og natten blir mye bedre......... BLIR JO HELT HJELPSLØS av å puste me munnen om natte...
thheeoo Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Jeg har fått beskjed av jordmor at nesesprayen virker lokalt, så det er kun egne slimhinner det går ut over. Kan trygt bruke for babyens del. Vet at zymelin er den med minst bivirkninger.
m vestfold Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 jeg var helt tett i nesa for noen uker siden, hadde trøbbel med å puste. Legen min gav meg beskjed om at nesespray ikke er farlig for barnet, men at jeg for min egen del budre begrense bruken. Bruke f.eks nesespray og saltvannsspray litt om hverandre. Det er dine egne slimhinner som kan bli "avheninge" av nesesprayen og det kan for gravide være vannselig å slutte. Jeg sluttet etter ca 14 dager. Da hadde jeg ikke brukt den hver dag på slutten.
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #10 Skrevet 13. februar 2008 Tror det meste er sagt her, men jeg forhørte meg også hos legen. Hun sa vi kan bruke nesespray, men helst barnevarianten og da i disse maks 10 dagene for å ikke bli "avhengig". Må også si av erfaring at barnenesesprayen funker som bare det (jeg har brukt Zymelin (e.l.??)).
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 Jeg begynte med Otrivin da jeg fikk influensa i høst, og måtte bruke nesespray lenge (dvs på natta) for å få sove i det heletatt. Så jeg har nok overskredet de 10 anbefalte dagene man kan bruke det. Men her en dag forsvant tettheten i nesa helt av seg selv, og jeg kunne kutte ut nesespray på dagen! :-) Både lege og jordmor og de på apoteket sa at det er OK hvis man bruker det slik det står i pakningen, dvs inntil 10 dager. Virkestoffet xylometazolin kan gå over i placenta, men i svært små mengder, så Otrivin kan brukes av gravide, men i terapeutiske doser. De lærde strides veldig i denne saken, om man kan bruke vanlig nesespray eller ei. Så lenge det ikke finnes en studie som påviser at det er svært helseskadelig for fosteret å bruke nesespray akter jeg å overleve dagene mine uten å være tett i nesa 24/7 i 9 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå