Gå til innhold

Jernmangel hos mor - Farlig for barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå fått påvist jernmangel, og har fått resept på jerntabeletter (Ferro-Retard Fee II - noen erfaringer med disse?)

Lurer på om barnet påvirkes av det, og isåfall i hvilken grad?

Er 2 dager unna termin

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke selv erfaring med jerntabletter, men siden du har fått dem på resept nå, så bør du sikkert ta dem. Siden du har jernmangel, så kan det være greit å komme igang, dersom du skulle miste litt ekstra under fødselen. Tror vel babyen klarer seg greit, men du vil jo være sliten og uopplagd. Greit å ha krefter både til fødselen, og etterpå ;)

Lurt å ta dem sammen med drikke som inneholder c-vitamin (eks appelsinjuice). Da nytter kroppen seg dem maksimalt.

Skrevet

jeg fikk også påvist jern mangel, har 4 dager til termin . Skulle også ta de samme tablettene som du fikk utskrevet. Men i trippel dose... om magen tålte det .. snakket med jordmor om det , og hun syntest det var horribelt. Man ødelegger jo magen på det ! Og det er ikke bra å ha hard mage og slite med avføringen rett før og under en fødsel sa hun, så jeg skulle la være å ta jern nå før fødselen og heller ta vare på magen. Hun mente at så lenge hgb nivået var fint var det ingen fare.. er noe nytt , de måler ferritin og hgb ( hemoglobin) - husker jeg rett skal det ha med blod nivået å gjøre. Og så lenge man har nok blod så går det fint.

Jern nivået skulle man heller fikse etter fødselen.

Skrevet

Jeg har gått på jerntilskudd siden lenge før jul.

Har lest endel om det, og har ikke funnet noe som sier at barnet påvirkes.

Bare mor som får det bedre:-) (jeg har fx sovet mye bedre - mange som gjør det)

Har fått beskjed fra både jm og lege om å fortsette etter jeg har født også.

Jeg har brukt ferromax (sikkert en svakere variant av det du fikk på resept) når jeg ga blod, og hemofer nå i svangeskapet siden jeg har brukt det så lenge.

Litt mildere mot magen sies det.

Spørs om de vil gi deg en liten boost nå slik at du kommer opp på et bra nivå når du skal amme.

Skrevet

Jeg har sterk mage, kan ta Ferro-Retard uten å preges av det i det hele tatt. Mange reagerer jo på de.

Sist svangerskap hadde jeg lav ferritin på slutten, så lav man kan si jernmangel. Legen sa jeg måtte hive i meg jerntabletter. Da jordmor fikk høre om dette ble hun litt opprørt. Det er meningen blodet skal være tyntflytende ved fødsel, det er best. Og dessuten får man jo mer blod i kroppen under svangerskapet og da blir det jo dermed målt mindre ferritin pr ml. Jeg endte opp med å ta en slik tablett istedet for 2 om dagen, men etter fødselen tok jeg en morgen og en kveld, men da hadde jeg i tillegg mistet 1.5 liter blod. Uansett du er nok ganske lav da også og det er greit å få det opp på et brukbart nivå, ikke bare på den nedre grensen. Drikk det sammen med et glass appelsinjuice, C-vitamin fremmer opptaket av jern i kroppen. IKKE ta det sammen med melk, kaffe eller te, det hemmer opptak i kroppen.

Jeg har prøvd å vedlikeholde mitt jernnivå i dette svangerskapet ved å ta én tablett av Ferromax de fleste kvelder. Ferromax er mye bedre enn Hemofer når det gjelder å få i seg litt jern, spør de på apoteket.

Det tar lang tid før du får opp ferritin-nivået ditt, tar du en morgen og en kveld i 3 måneder for så å sjekke det hos legen vil du se at det har gått en del opp, men kan sikkert ta det enda en stund.

Siden du sier du er 2 dager unna termin, så vil jo ikke dette gå utover det at blodet skal være tynt under fødselen som jordmødre vil ha det. Det går ikke så fort. Så du kan nok bare begynne med tablettene nå. Kanskje en om dagen før fødselen og 2 etter?

Skrevet

Jeg har en relativt sart mage, tar Ferro-Retard og magen min reagerer overhode ikke på det.

Skrevet

Takk for mange svar :-)

Da begynner jeg nok med en som dagen da, og fortsetter med 2 etter fødsel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...