Gå til innhold

han sover ikke !!! Hjelp !!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten pa 20 mnd sovner fint naar vi legger han om kveldene , men etter noen timer begynner morroa. Utover natten kan han vaakne alt fra 2/3 ganger til iallefall 10 ganger.

Slik har det vaert sien han ble foedt og naa begynner vi aa bli ganske slitne.

Noen som har noen gode tips til oss her naa ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der virket veldig likt slik vi hadde det med minsten. Han har refluks. Det var det som plaget han utover natten.

Kanskje du burde får sjekket han for refluks?

Det viste seg at når gutten vår hadde sovet en stund, ligget flatt, fikk han sure oppstøt som var ubehagelig.

Vi prøvde alt, Var hos lege og fikk Vallargan, var hos homopat osv osv.

Så våknet en barnelege og han ble lagt inn til 24 timers ph-registrering.

På det døgnet hadde han 147 sure oppstøt.

Han fikk medisiner, og vi fikk en ny gutt. Sover om natten og spiser godt. Han startet på medisin første uken i januar, og nå har han ikke vært våken om natten før nå, men nå er han forkjølet, så han har jo grunn nå til å være litt urolig..

Skrevet

Hvordan var han paa dagtid da ? Er det noen tegn jeg kan kikke etter ?

Mini var nemlig veldig plaget med gulp/oppkast da han var liten , langt over det normale for aa si det mildt.Men naa har det roet seg det da og hn spiser fint naa.

Skrevet

Han gulpet også mye da han var baby. Han var roligere når han fikk bare mm, men etter jeg sluttet med mm hadde han en grei periode frem til han var ca 19 mnd, da gikk matlysten bare ned og ned. Legen forklarte det med at da ble han så stor at han koblet ubehaget med oppstøt til måltid.

Ca en halv time etter måltidet startet oppstøtene. Mange er mest plaget om natten når de ligger fordi mageinnholdet da fortere kommer opp i spiserøret. Dette fører til betennelse i spiserøret etter en stund.

Tidvis dårlig matlyst er et tegn. Likedan tetthet i bryst/luftrør uten noen forkjølelse (magesyre kommer over i luftrøret og de blir tette i pusten) Minsten ble først diagnostisert med astma, hvilket han ikke har...

Står en del om refluks på nettet, og det er slett ikke uvanlig.

Det du kan prøve er å gi 2,5 ml Gaviscon før leggetid. Det er helt ufarlig og legger seg som et lokk over maten i magesekken. Smaker pyton, men for 4-5 kvelder er det verdt å prøve!

Skrevet

Kjempe flott med tips altsaa !

Tusen takk !

Skrevet

Du kan også prøve å heve hodeenden på senga 15-20 cm. Det gjør at mageinnholdet ikke så fort kommer opp. Vi merket litt bedring på minsten bare av å heve hodeenden.

Han sov dårlig på dagtid også, helt til vi begynte å sette vogna opp på en litt tjukk planke når han sov på dagen. Nå sover han gjerne 2 timer om dagen, før var det som regel bare 20 minutter..

Skrevet

Haaper du er her fremdeles :)

Har handlet inn naa... Boer vi gi det til han foer han legger seg eller naar han vaakner foerste gang ?

Skal heve enden ogsaa.... Endelig brukt for barnebiblen igjen ;)

Han sover ganske greit paa dagtid, men da drikker han alltid 200 ml med melk foer han sovner saa det kan jo ta av for litt. Hvis det er det da... men uansett greit aa proeve noe. Bare det aa foele at vi gjoer noe hjelper paa mitt humoer kjenner jeg :)

Skrevet

Ville gitt han 30 minutt etter siste måltid om kvelden. Om siste måltid er melk eller mat spiller ingen rolle, men han bør ikke drikke etterpå.

Om han våkner etter 3-4 timer kan du prøve å gi han 2,5 ml til. Gaviscon er helt trygt å gi, kan brukes av alle. Den minste jeg vet har fått det var 6 uker.

Melk vil dempe en envt refluks der og da, men vær obs på at vanlig melk inneholder et protein som øker magesyreproduksjonen i magen. Så mme er bedre en vanlig ku-melk. Hold han unna youghurt og hvitost om du kan, det inneholder også dette proteinet. Brunsost og sauser osv med melk er ok, for det er kokt. Skal du bruke ost (raspet) på pizza f.eks så bruk den "billigtypen" som ikke er ost :o) Heter *revet* og er basert på soya, ikke gulost.

Skjønner godt at du synes det er greit å prøve noe, for man blir ganske desperat etter søvn etterhvert. Her sov lillemann kanskje 20 netter til han var 2 år, og vi prøvde alt, var hos leger osv. Det er godt å komme i gang med noe!

Jeg har msn og mail [email protected]. Har du msn kan du legge meg til, evnt sende meg en mail om du lurer på noe.

Håper dette kan hjelpe gutten din med litt søvn! Det blir jo slitsomt for han også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...