Gå til innhold

permisjon fra studiet men fortsette deltidsjobb, far full permisjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal ta et års permisjon fra studiene og motta fødselsstipend. Men jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet jeg kommer til å ønske å jobbe litt under permisjonen, og ettersom jeg forstår spiller det ingen rolle for lånekassens utbetaling av fødselsstipend.

det jeg da planlegger er å heller ta ut engangsstønad(om det er mulig selv om jeg har opptjent rett til foreldrepenger), og fortsette å jobbe deltid ved siden av permisjonen fra studiet ettersom jeg har to jobber som er direkte overbetalt for utrolig lite arbeid.

vil faren da kunne ta ut permisjon med full lønn? altså, blir min deltidsjobbing likestilles med gjenopptakelse av arbeid slik at far kan ta sin permisjon med lønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du kan både jobbe, ta ut engangsstønad å samtiddig motta fødselsstipend i fra lånekassa...Men ikke 100 % sikker altså...

Skrevet

Om far skal ta permisjon må du minimum jobbe 75% stilling.

Skrevet

Hvis far skal ha foreldrepermisjon med lønn, vil du vel uansett ikke kunne ta ut engangsstønaden. Den er til par som ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger.

Hvis du jobber, så er det ikke noe i veien for at far tar permisjon (foruten de ukene som er forbeholdt mor). Jeg trodde at mor måtte jobbe/studere tilsvarende full stilling, har forstått det sånn fra NAV sine sider. Mulig jeg tar feil, ring til NAV og sjekk du!

Skrevet

Hm..litt usikker på denne altså. Usikkerheten ligger rundt fars rett til å overta permisjon. For greia er at du kan jobbe så lite eller mye du vil i permisjonen når du mottar engangsstønad. Dette vet jeg helt sikkert, for slik var det for meg med førstemann. Jeg jobbet deltid ved siden av studiene, men tok permisjon fra begge deler, jobb OG studier. Mottok fødselsstipend i de 10 mnd jeg hadde studiepermisjon. Fikk engangsstønaden, og beskjed fra trygdekontoret (nå NAV) at siden jeg ikke fikk foreldrepenger, men engangsstønad, kunne jeg - hvis jeg ville - spe på inntekten (hehe...engangsstønaden var jo ikke mye til inntekt fordelt på de 10 mnd jeg hadde permisjon..) og jobbe litt, mye, akkurat som jeg ville etter at mine uker av permisjonen var over. Det vil si 3 uker før og 6 uker etter termin måtte jeg har helt fri, men etter det kunne jeg jobbe hvis jeg ville. Hadde ikke noe å si for nav og ikke for lånekassa og utbetaling av fødselsstipend.

Det jeg er usikker på er om pappaen får noen rett til permisjon hvis du gjør dette her. For han har jo i utgangspunktet ingen egen rett til permisjon. Og med engangsstønaden så har du jo teoretisk fortsatt permisjon, selvom du velger å jobbe litt - ergo er du fortsatt i permisjon og begge kan ikke være det samtidig. Selvom du jobber etter de 6 ukene etter fødsel når du har fått engangsstønaden regnes du fortsatt som "i permisjon".

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Dere kan benytte dere av fleksibelt uttak: http://www.nav.no/page?id=332

Det ultimate er hvis du melder deg opp i fag, og er fulltidsstudent på papiret...du trenger ikke gå på skolen siden du får fødselsstipend uansett. Da kan faren ta ut hele permisjonen (utenom 6 uker etter fødsel (etter termindato hvis du føder seinere enn det) uansett om du velger foreldrepenger eller engangsstønad. Da kan dere faktisk være begge hjemme! I ditt tilfelle passer det kanskje best med engangstønad (det kan du ta selv om du har opptjent rett til foreldrepenger) for da er du svært fleksibel. Men dere kan begge ta fleksibelt uttak, men reglene er så rotete og det står bare litt om det på NAV at jeg ikke har helt peiling på systemet, så jeg kan ikke anbefale noe her.

Det eneste som kan slå feil er at skolen ikke liker at du er på etterskudd.

Skrevet

Woops...skreiv "hele permisjonen", men med dette systemet får far enten 29 uker eller 39 uker permisjon!!! Reglene slik de er nå er svært dårlig for fedre!

Skrevet

Men med fleksibelt uttak så må han ikke ta ut dette på en gang, men i løpet av de 3 første åra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...