Gjest Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Hvorfor er det ofte slik at det er greit at gutter har sex tidlig men ikke jenter? At folk sier uff jeg er glad jeg har gutter så jeg slipper bekymre meg for at dattera mi har sex tidlig? Jeg er jo klar over at de har risiko for å bli gravid osv, men er det ikke ganske ille om din 14 år gamle sønn kommer hjem å skal bli pappa å? Jeg vet at jeg hadde svimt av da i allefall, jeg synes det er like ille at gutter har sex tidlig som at jenter har det, begge kan jo få sykdommer også, og de er jo barn de å fordi om de er gutter. Hva mener dere om dette, synes dere virkelig det er bedre om deres framtidige 14 år gamle sønn har sex og gjør ei gravid enn at en 14 år gammel datter har sex og blir gravid? Skjønner jo at det blir litt mer avstand til det når gutten kun er pappan og ikke må bære fram barnet osv, men er det noe bedre at en gutt blir pappa i ung alder?
Gjest Rebel m/jente Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 fordi gutter har lov å gjøre mer sprell. fordi jentene blir sittende med mesteparten av ansvaret i de fleste tilfeller der de blir gravide som 14-åringer. fordi gutter ses på som mindre "hellige", sånn mtp sex, enn jenter. fordi mannens oppgave er å ha sex, mens kvinnens oppgave er å bære, føde og livnære barnet - sånn fra naturens side. Å befrukte en kvinne kan man gjøre fra man er relativt ung. Å oppfostre et barn trengs langt mer innsikt, selvstendighet og modenhet.
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 Men hvorfor skal gutter tillates mer sprell, hvorfor være hellige? Jeg vet selv at jeg ikke ønsker at min sønn skal ha sex som 14 åring, jeg vil ikke han skal bli pappa som fjortenåring eller gjøre masse sprell på en jente på 14 ... Jeg tror det er den gutter og sex er hellige greia som gjør at så mange gutter ser på jenter som bare sexobjekter, at der lov å ha sex med flest mulig uten å bry seg om at de sårer jentene. De guttene, de er jo barn de å på lik linje med ei på 14? Jeg synes det er ille at det skal være mer greit at gutter gjør det, det burde ikke være greit i det heletatt så lenge de ikke er lovlige engang:S Er det virkelig bare jeg som synes det?
Sånn kan det gå Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Grunnen til at folk sier dette er jo det enkle faktum at gutter statistisk sett debuterer seksuelt noen år seinere enn jentene og at man da logisk nok kan forvente at man kan slippe bekymringen om uønskede sv.skap i noen år lenger når man har gutter.
Gjest Rebel m/jente Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 Jeg er fullstendig enig med deg, jeg=) Men det er nok dessverre sånn verden fungerer... gutter som "puler rundt" og lurer småjenter til sengs er forferdelige. Kjente til en gutt på 20 år som hver helg lurte ihvertfall 4-5 14 år gamle jenter til sengs ved å erklære sin kjærlighet til dem. etterpå bare stakk han av... Syns synd i de jentene som mistet jomfrudommen sin til en dust. de var vel unge og naive, og alle var jo forelska i han. Tøffeste gutten i byen...
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 det er horribelt, men så unge jenter går jo rett på den.. jeg er 22 men jeg går fortsatt rimelig rett på kroken når en sier han er forelska.. så vet man jo hvordan det ender da.. Jeg tror det er en uting at det er mer godtatt at guttene har sex i ung alder, eller i det heletatt mer godtatt at de har sex med mange, for det skaper ett usunt bilde på sex og folks følelser osv:S
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. februar 2008 #7 Skrevet 13. februar 2008 som alenemor så vil jeg si at jeg MYE heller vil ha en sønn som blir pappa når han er 14 en en datter som blir mor når hun er 14. ansvaret et helt enormt forsjellig. og om jeg har klart og lære han noen ting så vil han forhåpentlig vis være der for henne og barnet selv om de kansje ikke er sammen. og det er mer en en gravid dame kan satse på.
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Det er sant det mortilgunnar, men det hadde jo vært enda bedre om de ikke hadde sex i det heletatt så tidlig uansett kjønn?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 selvsakt, men hvordan skal vi klare og tvinge dem til og leve i ufrivillig sølibat?
Mockanin Skrevet 13. februar 2008 #10 Skrevet 13. februar 2008 Om din datter eller sønn finner ut at dem skal ha sex så er det ingenting du kan gjøre for å forhindre det. MEN det du kan gjøre for å forebygge at dem skal finne ut at dem skal ha sex er å være åpne med dem om sex helt fra dem er ganske unge, fortelle dem konsekvensene (graviditet, kjønnsykdommer osv. osv.). Nå er jo barna i dag ganske så opplyste fra før av på dette området, men skader ikke at mor også opplyser dem litt. Kjeft, formaninger, trusler hjelper nada. Jeg hadde selv sex for første gang i svært ung alder med en jeg var sammen med i flere år. Men jeg var hver gang ganske klar på at ble det ikke brukt kondom så kunne det bare være. Jeg var vandt til å ta meg av min 12 år yngre lillesøster og skulle IKKE ha barn selv riktig ennå. Fikk min første når jeg var 22, tidlig nok det sånn egentlig.
Sjefsmegga Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 Nå er det skjeldent gutter er tidligere ut en jenter. Men for å sette det på spissen ,hvis mine sønn kommer hjem med en kjæreste på18år når han er 14 så er det like lite greit som om jentene mine kommer hjem med en 18åring når de er 14år... Gutter bør bli forklart at de selv skal ha ansvaret når det gjelder å beskytte seg, ungjenter sløver alt for mye med pillene og lyver om det.
~sjiraff~ Skrevet 13. februar 2008 #12 Skrevet 13. februar 2008 Jeg og sambo snakket litt useriøst om dette på senga i går... Og det var helt greit om hans sønn ble en "rundbrenner" mens snuppa helst skal sperres inne til hun er 20.. hehe... Min samboer var forøvrig reservepappa i en alder av 17 år, og som han sier selv "Se hvor lang tid det tok før jeg valgte å få barn selv". Beste prevansjonen ever iflg han.. hehe..
Mammasin Skrevet 13. februar 2008 #13 Skrevet 13. februar 2008 Det er ikke bedre at en gutt blir far, det hviler på sin egen urimelighet..det må nødvendigvis da være en jente som er blitt gravid.Og ønsker vi ikke en gravid jente så gjør vi vel det vi kan for at vår gutt ikke setter andre i den situasjonen. Så har du en mann som mener jenta bør sperres inne mens gutten kan få friere tøyler, så fortell han at han bør holde godt på jenta for det er andre fedre som sender sin gutt ut med frie tøyler:-) Som mødre må vi forsøke forandre synet på at det er greit at gutter gjør mer sprell. Vi må oppfostre moralske gutter:-) Som tar ansvar når de begynner å ha sex, som vi også skal gjøre med jentene. Vi skal da ikke kreve andre ting av jenter og gutter. Dette betyr jo ikke at de ikke er forskjellige, men vi trenger ikke oppfordre til ulik praksis.
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #14 Skrevet 13. februar 2008 Jeg vil jo såklart oppfordre sønnen min til kondombruk, jeg vet jeg ikke kan sperre han inne for å unngå at han har sex, men poenget mitt var mer at jeg synes det heller ikke er greit om han har det tidlig selv om han er gutt. Kondombruk og viktigheten at det har jeg tenkt å terpe på tvert han er stor nok til å få den samtalen, er jo ikke bare graviditet man vil unngå men sykdommer ikke minst.
Mammasin Skrevet 13. februar 2008 #15 Skrevet 13. februar 2008 Vi er helt enig. Jeg synes heller ikke det er greit at han har sex tidlig..FORDI han er gutt. Jeg mener vel at man som foreldre må gjøre det man kan for å gjøre barna stolt av kroppen sin og gi dem god selvfølelse, kanskje kan det få dem til å vente? Hva tror du? Så kan man spørre seg hva som er grunnen til at noen debuterer tidlig og andre sent. Jeg var 17, mannen min var 12. Vi vokste opp i totalt ulike mijøer. Jeg hadde knapt vært utenfor gata vår da jeg var 12 år:-)
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #16 Skrevet 13. februar 2008 Sant men ta meg og min bror som eksempler, jeg debuterte som 13 åring, var sånn vill og utemmet skittunge uten hemninger osv.. Lillebroren min på 14 han er så uskyldig at dama gjorde det slutt fordi han følte seg ikke klar for å holde henne i hånda:O Vi har jo samme mamma, men likevel pga måten de har valgt å oppdra denne attpåklatten så har han blitt en utrolig snill og uskyldig gutt som ikke kunne drømme om å kysse en jente enda engang, det synes jeg er bra, gode verdier har han fått
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå