Lillegull og spiren Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Hei... Har ikke vært her så mye de siste mnd,er innom vær dag å titter på litt innlegg,men har ikke vært så motivert til å skrive eller svare dere. Har på en måte gitt opp hele baby laginga,får jo aldri en posetiv test. Føler meg lit mere avslappa,men på en anne måte gjør jeg ikke det. Tenker jo på barn 24 t/døgnet. I går var jeg hos dr lundgren på lillestrøm igjen. De finner fortsatt ikke noe galt med meg eller samboer.Prøvene hans var nesten unormalt bra sa hun,var ikke noe å sette fingeren på..så det var jo bra. Og jeg har tidligere fått påvist el ved å ta blodprøver,og har også gått på dobbel kur med pergotime. I nov hadde jeg en lap,og de fant ingen ting galt med meg.så det er jo bra. Så i går trudde jeg at vi skulle begynne å søke på prøverør,men jeg var vist for ung.Man må være fylt 25 år fikk jeg beskjed om. Så nå har jeg fått en ny dobbel dose med pergotime,har også fått puregon penn(sprøyter som jeg setter i magen selv) Peregon er et follikelstimulerende hormon(fsh) som gjør at de små blærene i eggstokkene,folikkene voker. Hver folikkel inneholder et egg som normalt er befruktningsklart midt i en mens syklus.Peregon stimulerer veksten av en eller flere follikker,avhengig av dosering. Peregon skal injiseres (sprøytes)rett under hudoverfalten ved hjelp av peregon pen. etter dette er gjort,skal jeg sette en eggløsningsprøyte som heter Ovitrelle(dette er for at egget skal løsne) må da ha samleie ca 24 og 48 timer etter sprøyten er satt. har ikke hørt om dete før,men nå skal jeg i alle fall prøve dette. Må begynne første på pergo ved neste mens,så puregon pen også eggløsnings sprøyta. Håper dette kan hjelpe oss...er veldig klar for å bli mamma nå. da fikk dere en liten oppdatering fra meg:)
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Hei Baas. Håper dette hjelper dere, er ikke moro å være ufrivillig barnløs... Hvor gammel er du? Er de sååå nøye på det da? Går vel an å søke, og se hva de forskjellige sykehusene svarer? Kanskje noen som vil la dere prøve? Blir så irritert over sånt jeg, hører jo stadig i media om at dagens kvinner er for gamle når de begynner å prøve å bli gravid. Om at studier og jobb og alt sånt gjør at kvinner utsetter det å få barn, og når det faktisk er noen yngre kvinner som prøver, men trenger litt hjelp, nei da er de for unge??? Kjenner jeg blir provosert... Jeg er selv bare 23, og legen min sa at vi skal prøve 2 pp til, og deretter skal vi søke om ivf.... Skal jeg liksom vente to år til nå? Er ikke 3 år med prøving nok liksom??? Innmari teit system i Norge...
Lillegull og spiren Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2008 Hei:) ja jeg er heeeeelt enig med deg..jeg fikk beskjed om at grensa var 25 år på rikshospitalet. jeg blir snart 24 år. har de funnet ut noe med dere da?
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Jeg har ikke EL av meg selv hver pp. Får positive EL tester, men progesteron blodprøvene viser så lavt nivå, at de tyder det som ingen EL har funnet sted. Ble gravid på første pergo kur, men mistet i tidlig sa. Var hos gyn og sjekket om alt var kommet ut av seg selv, og da ba jeg han se om det var cyster der eller om jeg hadde tette eggledere, og han kunne ikke se noe galt. Siden jeg faktisk ble gravid har jeg ikke tette eggledere. Mannen har alt i orden. Gikk på pergotime denne pp, og tr har gått seg bort... Kroppen min lever tydeligvis sitt eget liv... Legen mener det ikke er så mye mer å undersøke, og at vi prøver to omganger med dobbel pergo før søknaden sendes... Eneste de ikke har sjekket er jo om jeg har endometriose... Det blir månelyst hvis jeg ikke får ivf pga jeg er for ung!!!
Lillegull og spiren Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2008 huff,,,så trist å høre,men fint at du i alle fall har fått en posetiv test,så du vet at du kan bli gravid,,har aldri fått en posetiv teset jeg:(bare dræmmer om det ble kysset som skal lyyyyyyyse mot meg.he.he ring legen din å hør om du må være 25 år..ble veldig skuffa selv,var klar for å sende de papirene,men nei da..hjem å ta en haug av spøyter i stede.
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 Jeg var inne på Ass. Befruktning og spurte hvor lang tid det tok fra søknaden blir sendt til man er i gang med ivf, og der virket det som det var noen måndeder ventetid. Ei sa 9 mnd, ei anna søkte i september 07 og var på forsamtale nettopp, så går ikke så fort i svingene. Ble anbefalt å ringe å høre hvor lang ventetid de har, så det skal jeg gjøre i morgen!! Så skal jeg ringe legen og si at jeg ble anbefalt å søke med en gang pga laaaange ventetider. Hvis jeg ble gravid i mellomtiden var det bare å ringe og si i fra, så var det noen andre som fikk raskere behandling... Da skal jeg jammen spørre hvor nøye de er med den 25 års grensen... Så skal du få høre hva svaret blir...
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 13. februar 2008 #7 Skrevet 13. februar 2008 Hei Baas!! Så utrolig trist å høre om hvor pirkete de er på den aldersgrensen! Men når det er sagt så skal du gå på de samme medisinene som jeg nå skal bruke når jeg begynner med ivf, bortsett fra at jeg tar en nesespray som gir meg overgangsalder før jeg begynner med puregon og ovitrelle sånn at alt skjer på de tidspunktene legene vil (altså at jeg ikke har noen hormonproduksjon på egenhånd utover det medisinene gjør). Legene har heller ikke funnet noe galt på mannen min eller meg (utenom ørlitegrann endovev bak livmoren). Utrolig frustrerende! Og vi har jo et barn fra før av også som vi fikk helt uten noen som helst form for hjelp og uten ønske om hjelp også. Noen ganger har man bare lyst å be kroppen sin ta seg sammen og fungere sånn som den ser ut til å skulle, men det hjelper jo ikke noe... ;o) Håper virkelig medisinene hjelper dere så slipper dere hele ivfopplegget selv om jeg skjønner veldig godt at du vil akkurat nå! *stor klem*
*dreamer* <3 Mie Linnea Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Hei:) Så utrolig irriterende at man må være 25 for å få ivf!!! Håper virkelig at sprøytene hjelper for deg, og at du snart står med en positiv test i hånden. Masse masse lykke til, krysser fingrene for deg:)
Dotten Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 Dette blir jo spennende da Baas. Håper dette virkelig kan hjelpe dere!!! Skulle bare mangle. Jeg skal starte med Pergo neste pp (som jeg regner med kommer), og da er jeg i min 20. pp. Håper vi får hver vår spire nå i løpet av våren! Masse lykke til!
LilleFrøkenL Skrevet 13. februar 2008 #10 Skrevet 13. februar 2008 Hmm det var merkeligt at du fikk beskjed om at du måtte være 25 år!! jeg har 2 venninner som har hatt prøverørs,og hun ene er 22 og hun andre 24!er det forskjell på hvor du bor i landet eller??dette var i haugesund! Håper alt ordner seg for deg og at du snart blir gravid:) klem
Jelly Belly Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 Så rart at de skulle være så pirkete på aldersgrensen! Jeg har nettopp fylt 25 og hørte aldri noe om dette mens det var snakk om IVF.. Og jeg var jo da ikke gammel nok. Mener og huske at det er flere her inne som har vært på riksen for ass. befruktning som er under 25. Hadde jeg vært deg Baas ville jeg forhørt meg litt rundt og ringt de forskjellige sykehusene/klinikkene. Lykke til.
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 13. februar 2008 #12 Skrevet 13. februar 2008 Jeg har ringt de sykehusene som er mest aktuelle for meg (beliggenhet i forhold til her jeg bor). Og det var ingen av de som sa at vi ikke får hjelp selv om jeg er under 25 år. Det var helt individuelt sa de, og man måtte søke selv om man var ung. Det var legen der som bestemte ut i fra opplysninger om oss, vår medisinske historie, og blodprøver vi måtte ta o.l. Også måtte man jo ha prøvd en stund, men jeg regner med at de fleste som vurderer ivf har prøvd en stund og funnet ut at de ikke får det til uten hjelp... Så jeg anbefaler deg på det sterkeste å ringe riksen og spørre selv, og deretter ringe legen og si at han SKAL sende en søknad. Det er jo ikke opp til han å bestemme, det er jo legene på riksen... Ønsker deg masse lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå