tea26 Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Jeg venter en gutt i begynnelsen av Juli og vi ønsker at han blir omskåret.Noen som vet hvor i Oslo og omegn vi kan få det gjort? hvor mye koster det ca og noen som har erfaring rundt dette med egne barn? Veldig takknemmelig for svar:)
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 Kan jeg få lov å spørre hvorfor dere skal det? Mannen min vil også at vi skal omskjære sønnen vår etterhvert da han selv er omskjært og det ligger til kulturen deres...
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 Hvorfor tror du hun tuller? Les litt om omskjæring av gutter, det er LANGT ifra det samme som omskjæring av jenter! Faktisk en trend i USA.. Flere og flere norske også som gjør det!
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Må legge til at vi har bestemt oss for at han skal få bestemme det selv når han er gammel nok til det.
♥Tullerusk♥ Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Tror du får gjort det på sykehuset...Hvor mye det vil koste aner jeg ikke... Tror det er best at du snakker med sykehuset...
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 12. februar 2008 #7 Skrevet 12. februar 2008 Stakar liten, vet du at de ikke bruker noe særlig bedøvelse? Huff
Nemi1984 Skrevet 12. februar 2008 #8 Skrevet 12. februar 2008 Dette håper jeg dere har tenkt nøye igjennom. Jeg er sykepleier på en barneavdeling, og en av pasientene jeg har i natt har fått alvorlig sepsis (blodforgiftning) etter omskjæring. Det kommer forhåpetligvis til å gå bra med denne pasienten, men det har vært kritisk en stund. Foreldrene, som har bestemt at han skal omskjæres føler veldig skyld for dette. Alle operasjoner utgjør en risiko, synes du det virker fornuftig å utsette gutten din for en operasjon som han ikke trenger? Er du villig til å ta sjansen på det? Jeg svarer svært sjeldent på innlegg her inne, men nå følte jeg at jeg måtte. Jeg har aldri tenkt over at en, i utgangspunktet liten operasjon, kunne få slike konsekvenser. Jeg får vel kjeft for dette innlegget, men det er bare ment som informasjon, tenk deg nøye om før du gjør dette! Skal tradisjon virkelig ha høyere prioritet enn liv og helse til sønnen din?
It's all about me Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 Hvorfor i heiteste vil dere skjære i tissen til gutten deres uten noen medisinsk grunn???? Og hvorfor kan han ikke få bestemme om han selv vil det når han blir stor nok???? Gir blaffen i at det er en mote noen steder samt vanlig i USA og andre kulturer. Det er masse som er på mote og vanlig andre steder som er helt på tryne. Dette er en av tingene. Stakkar stakkar gutten deres.
Pyret (",) Skrevet 13. februar 2008 #10 Skrevet 13. februar 2008 Hvor for ikke vente til gutten deres er så stor at han kan få velge selv om han vil snippe i tissen. Å fjerne forhuden gjør at glans blir tørr og mindre følsom, noe som igjen gjør at mannen kjenner mindre ved sex. Det er et unødvendig inngrep. Hadde det vært slik at guttene ikke skulle hatt forhud så hadde de blitt født uten. Det er en grunn til at vi er født med det utstyret vi har. Hvorfor tukle med noe som i utgangspunktet er perfekt.
mine små alver... Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 Det går vel an å få gjort dette inngrepet på sykehus?? Min samboer er omskjært fordi strengen hans var for kort når han var liten.Dette ble gjort på sykehus. Det er ikke det samme som hos jenter og det er mye rensligere.Gutter som er omskjært har også mindre kjangs for å få kjønnsykdommer og andre baselusker.Det er ikke tilfelle at typen min kjenner mindre ved sex,han er like følsom som andre gutter!! Han har aldri hatt noen problemer etter omskjæringen,snarere tvert imot. Jeg venter en gutt og kommer nok ikke til å omskjære han hvis det ikke skulle være nødvendig men av erfaring så forstår jeg litt de som gjør det også. Og personlig synes jeg min omskjærte type er både bedre og finere enn de som har "lang hals" :=)
mine små alver... Skrevet 13. februar 2008 #12 Skrevet 13. februar 2008 ps. Det å gjøre det pga tradisjon eller religion synes jeg forsovit ikke er riktig da.Det bør være pga en helsemessig årsak.
Nemi1984 Skrevet 13. februar 2008 #13 Skrevet 13. februar 2008 Denne pasienten jeg nevner har blitt omskåret på sykehuset. Likevel gikk det så galt...
tea26 Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 13. februar 2008 Takker for tilbakemeldinger.Mannen min er koptisk kristen og det har blitt praktisert hos dem i 2000 år,derfor vil vi også følge tradisjonen.Millioner av mennesker over hele verden har gjort dette og har det veldig bra i dag.Alt som ikke er vanlig i Norge er ikke nødvendigvis feil... Det er absolutt bedre med tanke på hygiene også.Har full respekt for at norske par ikke vil gjøre dette, jeg hadde vel ikke brydd meg så veldig om det heller hvis mannen min var norsk.
*bubbs* Skrevet 13. februar 2008 #15 Skrevet 13. februar 2008 Det at penis blir mindre følsom eller at omskjærte menn kjenner mindre under sex er faktisk motbevist flere ganger med vitenskapelige studier. Hehe.. Menn som er omskåret oppgir like stor seksuell nytesle som ikke-omskårede og det var ingen forskjell i "utholdenheten" i senga. Så begge disse mytene er avkreftet for lenge siden. Men, det er jo alltid en risiko for infeksjon ved kirurgisk inngrep.. Det positive er derimot at omskjæring reduserer sjansen for å få HIV og andre kjønnsykdommer, samt er mer hygienisk.
Stolt mor til verdens vakreste Skrevet 13. februar 2008 #16 Skrevet 13. februar 2008 Da sønnen min ble født for 6 år siden på Ullevål henviste de oss til Volvat. Tror ikke vi betalte noe jeg? Men fikk beskjed om at de kun gjør det fram til babyene er 14 dager, etter dette er nervetrådene fullt utviklet "der". Sønnen vår hadde ikke noe vondt, ikke under inngrepet og ikke etterpå. Vet ikke hvordan systemet fungerer nå, og kaster meg ikke inn i omskjæringsdebatten, men sånn fungerte det ihvertfall for oss dengang..
It's all about me Skrevet 13. februar 2008 #17 Skrevet 13. februar 2008 Jeg hadde gitt fullstendig blaffen i om omskjæring var en aldri så gammel tradisjon hos mannen min. Hadde han villet omskjære lillegutt hadde jeg tatt med meg gutten og dratt. Tissen hans skal være som den er skapt. Ikke fordi jeg som mamma synes det er finest, men for at det er en del han selv skal få bestemme over så lenge det ikke er noe medisinsk som sier noe annet. Selvfølgelig har de det bra de millionene som mot sin mening fikk utført dette av foreldrene, men det vil ikke automatisk si at de har det bedre. Og nei, alt som ikke gjøres i Norge er ikke nødvendigvis feil, men alt som er gammel tradisjon er ikke nødvensigvis riktig heller. Sier det igjen, stakkar stakkar gutten din.
petit bisou Skrevet 13. februar 2008 #18 Skrevet 13. februar 2008 Min mann er selv omskåret, bestemte det selv da han var i ten-årene. Han angrer! Har mistet mye følsomhet og sex er langt fra det samme. Han ville aldri at vår sønn skulle oppleve det samme.
Pysjen Skrevet 13. februar 2008 #19 Skrevet 13. februar 2008 Man skjærer ikke i babyer hvis det ikke er nødvendig!!!!!!
It's all about me Skrevet 13. februar 2008 #20 Skrevet 13. februar 2008 Så enkelt er det. Og dette er IKKE nødvendig.
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #21 Skrevet 13. februar 2008 Det må da være opp til hver enkelt å bestemme, så lenge det utføres på en riktig måte. Tror det er kun på Volvat du får utført det i Norge om det ikke er medisinsk begrunnet.
It's all about me Skrevet 13. februar 2008 #22 Skrevet 13. februar 2008 Helt enig, det burde vært opp til være og enkelt å bestemme. Hver og enkelt som tissen sitter på og er eieren av den for evig og alltid.
Pysjen Skrevet 13. februar 2008 #23 Skrevet 13. februar 2008 Desverre er det opp til foreldrene å bestemme dette. Jeg synes det burde ha vært straffbart!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå