Anonym bruker Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Pga hodet presser hardt nedover på vei ut under fødsel, vil du da enda opp med å bæsje ufrivillig? Jordmora må ta bort det som kommer ut enden din? Hørte om ei som tok klyster, men allikevel sa hun følte hun bæsjet en liten en under utpressingen...pinlig??
♥Tullerusk♥ Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 Jeg bæsja sist. Var visst bare i erte str i følge mamma...hehe..Men jordmor tar det diskret bort om uhellet skulle skje. Skulle vel bare mangle at det kommer litt bæsj ut. Alt blir jo pressa på... Er nok ikke noe du tenker på der og da, men kanskje senere... Er ikke plaget av det nå...
Axus' girlfriend Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 mest sannsynligvis vil det nok komme ut avføring om du ikke tar klyx. Hodet vil jo presse mot tarmene, og som jordmor sa på kurset jeg var på: er bare en vei ut da!
Februarmoren Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Hos mange vil tarmen automatisk tømme seg når det nærmer seg fødsel. Har hørt om flere som fikk Klyx/klyster som ikke bærjet på seg. Uansett: Ikke noe å ta på vei for, jordmødrene er veldig avslappet i forhold til slike ting
snuppelura_jente3 Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 Hei Jeg har ikke fått klyster under mone to fødsler, og meg bekjent kom det ingenting ut... Jeg fikk heller ikke tilbud om å få det... men det er kanskje sånn at man må spørre selv? Jeg kommer iallefall ikke til å be om det denne gangen heller..
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 Jeg fikk ikke klyx sist, og bæsja ikke på meg. Men husker at de siste dagene før fødselen, så gikk jeg mye på do. Akurat som om kroppen selv forberedte seg.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 13. februar 2008 #7 Skrevet 13. februar 2008 Min jordmor fotalte at det kunne være bra med klyx for da blir det større plass når babyen skal ut.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 Jeg har født to ganger før. Har aldri tatt klyster og ikke vet jeg om jeg har bæsja under pressing heller. Så om det skjer så gjør nok ikke JM noe vesen ut av det. Har nå 4 uker igjen til termin og jeg kommer ikke til å be om noe.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 13. februar 2008 #10 Skrevet 13. februar 2008 Det er på en måte avføringsmiddel som tømmer endetarmen.Slik at det blir bedre plass under fødsel og mindere sjangse for at en bæsjer på seg under fødsel... Men sånn kan skje uansett om du tar det eller ikke... Men det kan være godt og få tømt seg litt....
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 Sist fikk jeg klyx da jeg ble lagt inn, men fødselen var ikke før over to døgn senere... så jeg tror nok det kom litt, ja, men jeg hadde jo ikke akkurat fått i meg noe særlig mat så det kan ikke ha vært så mye. Skal be om det nå om jeg ikke får tilbudet med en gang.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #12 Skrevet 13. februar 2008 Nå er det jo slik at det er jo "bæsje-musklene" man bruker fot å få ut barnet.. hvis det er avføring i tarmen, er det klart at dette vil komme ut. Jordmor har sett det meste, så det er da aldeles ikke pinlig!!
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #13 Skrevet 13. februar 2008 Jeg tok ikke klyster før noen av mine fødsler. Kom ikke bæsj her... Og om det skulle gjort det, så ser jeg ikke helt problemet. Jordmor tar dette diskret bort. Det hele som skjer er meget naturlig...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #14 Skrevet 13. februar 2008 Hadde dette vært noe man burde ta før fødsel, så regner jeg med at man får en forespørsel om dette når man kommer inn på føden. Tror flere sykehus mer el. mindre går bort i fra dette. Jeg tok ikke dette med førstemann, men vet ærlig talt ikke om det kom noe ut. Jeg spurte ikke, og JM sa i alle fall ikke noe om det.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #15 Skrevet 13. februar 2008 JM som holdt fødselsforbr. kurs på Ullevål sa at alle får tilbud, og at det er lurt å ta i mot. gir bedre plass. Ikke noe bra å ha "masse sement" der som hun sa.....:-)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #16 Skrevet 13. februar 2008 Sist planla jeg vannfødsel og fikk med meg en pakke klyx en uke før termin. Brukte den pakken da jeg skjønte at fødselen var i gang. Unnskyld for detaljer men det var utrolig hvor mye som kom ut selv om jeg ikke mente jeg var forstoppet perioden før fødselen. I etterkant er jeg veldig glad at jeg tok det - babyen var 4kg og jeg følte ham i hele underkroppen, det var en rar følelse. Hadde det vært en hel masse avføring i samme området i tillegg til babyen da hadde det sikkert vært enda tøffere og tror ikke jeg hadde hatt lyst til å fotsette å føde i badekar etter å ha bæsjet inn der. Tar jo en stund å rense badekaret og tape vann på nytt.
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 13. februar 2008 #17 Skrevet 13. februar 2008 Vi var på fødselsforb.kurs, og fikk beskjed om at det er veldig greit å ta i mot klyx/klyster, fordi babyen trenger all plassen som er å oppdrive når han skal ut. Dermed vil han skyve ut evnt avføring i tarmen med hodet når han presser seg nedover... Men som hun også poengterte; om det kommer litt bæsj, så er det ikke noe de lager stort nummer utav, de tørker det bare diskrèt bort. De er så vant til sånt atte =O)
LadyLuck & Skrevet 13. februar 2008 #18 Skrevet 13. februar 2008 jeg hadde ikke klyster med "Storebror". Spurte sambo etterpå om det hadde kommet noe, en han viste ikke, for JM tøkra hver minste lille dråpe øyeblikkelig. Tror de er vandt til litt av hvert på fødestuene, og når du først lgger der er det ikke sånne ting du tenker på uansett.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #19 Skrevet 13. februar 2008 dessuten har de fleste diare ca et døgn før fødsel, så tarmen renser seg selv i 90% av tillfellene
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #20 Skrevet 13. februar 2008 Tror nok slikt er verre for mannen enn for JM. Jeg bare håper at jeg rekker å be om klyster og at jeg HUSKER å be om det i kampens hete ...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #21 Skrevet 13. februar 2008 Min jordmor sa at alle fikk tilbud om dette å alle ble råda til å takke ja, for det sier seg selv at det kan bli endel "søl" uten. Tror det er ganske naivt å tro at en IKKE bæsjer på seg uten klyster, for man presser ut det som presses ut kan. Men som sagt over her; jordmødrene lager jo ikke noe styr utav det, de ser det jo hver dag. Men for jordmora sin skyld å min egen å alle andre som er i det rommet, vil jeg takke ja denne gangen også til Klysteret.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #22 Skrevet 13. februar 2008 Min fødsel tok jo ”100 år”, så jeg rakk å gå på do og tømme meg helt før pressriene satt inn. Følte at riene fungerte som en naturlig form for klyx...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #23 Skrevet 13. februar 2008 Jeg fikk klyx, men allikevell så kom det... Men før pressriene da... Hadde absolutt ingen kontroll over det, og avføringen ble bare skviset ut.. Var helt tyntflytende det som kom.. Endetarmen var jo allerede blitt tømt, så det som da kom, kom lengre opp i fra....
Phantom´ Skrevet 13. februar 2008 #24 Skrevet 13. februar 2008 eg måtte be om det sist. Synes faktisk at det satte mer fart på riene også, så jeg går for det denne gangen også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå