Gå til innhold

Er prematur fødsel arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål. Men har begynt og lure. Tror jo egentlig ikke det har noe sammenheng om noen i familien har født for tidlig. Men så har det seg sånn at søskenbarnet mitt fødte ei jente rundt uke 34 idag. Jeg fikke en sønn i uke 33 i sommer. Så da begynner jeg og lure på om det kan ha noe sammenheng.

Sikkert bare tilfeldig, men synes det er litt rart¨.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det sprøs vel på hva som er årsaken til det da.. min mor var dårlig i alle sine svangelskap.. mistet to gutter.. jeg ble ikke født så tidlig men var veldig lita 1,8 kg og 3 uker før terminen bare.. min mor hadde alle tegn på svangelskapsforgiftning men det utvikla seg ikke helt til av hun fikk det stempelet på seg.. selv har jeg hatt svangelskapsforgitning 2 ganger og har ro premature barn.. min mormor har aldri snakket om sine 3 fødsler så vi vet ikke om dem er fortidlig eller om hun var noe dårlig.. min mor vet ikke hvor mye hun veide når hun ble født..

men dette skal jeg være veldig ærlig med mine barn.. sånn at dem skal gå tidlig til legen når dem blir gravid.. og at dem må si ifra uansett hvor ung dem måtte være.. det er skrekken min.. at mine to blir gravid tidlig og får panikk og ikke sier noe til oss voksne.. når jeg selv har nesten mista mitt litt for å få to barn..

så konklusjonen min er at det spørs hva årsaken til at man får premature barn.. men noe trur jeg er arvelig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...