Gå til innhold

dere som har barn å venter en til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

bruker dere søsken sine madrasser eller kjøper dere ny til grindsengen når det kommer nytt barn?

er der farlig å bruke søsken sin madrass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker søskenen sin. Hadde det vært masse gulp og andre ting på dem hadde vi kjøpt ny. Men vi har vært veldig nøye med bruken og at det selv ved oppkast ikke har kommet noe på selve madrassen.

Skrevet

Hadde tenkt å bruke den gamle. Vi sluttet med sprinkel sengen for 6 mnd siden. Men en dag var hun ikke i form og fikk ligge i den å se på TV og da hadde hun en liten ulykke. Gadd da ikke å vaske og styre med madrassen og kjøper heller en ny på Ikea.

Skrevet

Det har jeg lurt på selv.

Vi kommer nok til å bruke samme madrass. Vi hadde ingen gulpebaby sist + brukte tisselaken mellom madrass og overmadrass(som er vasket). Det er visst også mindre fare for krybbedød når madrassen er brukt av noen i familie med babyen. Så jeg føler meg egentlig trygg på å bruke samme madrass, men lurer på hva andre tenker.

Skrevet

Jeg skal ha barn nr 3 nå, og skal SELVFØLGELIG kjøpe madrass nr 3!!

Klipp fra LUB sine nettsider:

"Bruk av gamle madrasser ble også diskutert ved konferansen. Det kom klart frem at elektromagnetisk stråling, CO forgiftning eller utvikling av giftige gasser på grunn av sopp i slike madrasser ikke er av betydning. Imidlertid kan det vokse bakterier i gamle madrasser som kan tenkes å være av betydning for barnets helse, for eksempel visse stammer av såkalte gule stafylokokker. Nyere madrasser eller i hvert fall nytt trekk anbefales derfor."

"En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er 3 - doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. "

Skrevet

vi blir nok å bruke samme vi og..

har en overmadrass og slikt på uansett så ser ikke poenget med å bytte... :)

Skrevet

Vi skal bruke den samme madrassen. Kjøpte så fin og god madrass til eldstemann, og vi har alltid hatt tisselaken på den. Så madrassen har ikke vært utsatt for stort.

Skrevet

Vet om alt dette, men når det ikke har vært en eneste ulykke av noen sort på den ser jeg ikke grunnen til å SELVFØLGELIG kjøpe ny madrass.

Det er ikke det at det har vært tyngen av en annen kropp på den som er farlig....

Skrevet

Vi har kjøpt ny madrass. Tar ikke sjanser med ungene. Det koster så lite for å føle at man i det minste har gjort sitt for å redusere risikoen ved krybbedød.

Skrevet

Har ikke helt bestemt meg enda. Vi har hatt overmadrass på som kan vaskes eller byttes ut. Har liten tro på at noe har sivet igjennom den. På den andre siden, hvis barnet mitt dør i krybbedød så ville jeg jo angre noe grønnjævli på at vi ikke kjøpte ny madrass.

Skrevet

Selvfølgelig samme madrass ( ikke gulp, tiss..). Man kan jo bli sprø hvis man skal lese alt av tester og skriv om babyer og graviditet. Det meste går helt fint !!!! Tror det er viktig å ikke stresse for mye på slikt...Noen er nøye på det ene, men ikke det andre. Vi har alle vårt...

Skrevet

Selvfølgelig skal lille baby få en ny madrass, så dårlig råd har vi ikke at vi ikke kan spandere på den lille en ny madrass.

Synes det er ganske så viktig med en god, ubrukt madrass. Ville aldri gått ut og kjøpt brukt madrass til meg selv.

Skrevet

på noen av dere høres det ut som de som velger og bruke samme madrass, er dårlig foreldre da...

-Ville aldri gått ut og kjøpt brukt madrass til meg selv.- når man deler seng med noen osv bruker man jo også en annens madrass, det var jo ikke snakk om og kjøpe ny, men og bruke den søster/bror har brukt...

sorry, men så fisefin er jeg ikke, men ser jo at vi har mange av de som skal ha alt nytt her... Jeg kommer til og bruke den madrassen min sønn har brukt, har alltid hatt tisse laken på den, han hat aldri tisset gjennom bleia i senga, han har nesten aldri gulpet, og vi kjøpte en veldig dyr fin madrass forrige gang, så nei, jeg går ikke og bruker masse penger på en madrass til når den vi har nesten er god som ny...

kall meg dårlig mor men...

Skrevet

Det blir vel en vurderingssak? Jeg har ikke kjøpt ny madrass til sengen fordi den madrassen vi har er av svært god kvalitet. Dessuten så har ikke vesla hatt noen uhell i den. Hun sov også på saueskinn og aldri direkte på lakenet. Men jeg har vasket trekket på 95 grader og har hatt madrassen ute i frosten noen timer. Har også kjøpt ny overmadrass som ligger oppå samt nytt saueskinn fra nøstebarn som skal oppå der igjen. Så tror vår nye lille pode kommer til ligge trygt og godt. Til vuggen derimot hadde vi skumgummimadrass til forrige barn. Den har jeg kastet og så har jeg kjøpt ny madrass av god kvalitet med trekk som kan kokes. Bunnen i vuggen er mer lukket enn i sengen så der er det dårlig luftsirkulasjon hvilket gir bedre grobunn for bakterier. Og da tar jeg selvfølgelig ingen sjanser! Dette handler vel ikke om å kjøpe nytt eller ikke, men at ens barn skal ha det beste av det en kan oppdrive. Det er derimot ikke alltid ensbetydende med å kjøpe nytt. Ikke i min verden ihvertfall....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...