Gå til innhold

Hva synes dere om å sende 1-åringer i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig synes jeg det er altfor tidlig. Derfor har jeg valgt å bli hjemme i et år til. Tror både sønnen min og jeg får det best slik. Men vi kommer absolutt til å merke det økonomisk...

Misforstå meg ikke...Jeg forstår veldig godt at de fleste ikke har noe valg pga av jobb og økonomi. Har flere venner som har måttet sende barn helt ned til 8 mnd i b.hage, så jeg dømmer ingen.

Men hvis dere ikke tapte økonomisk på å bli hjemme, ville dere da likevel sendt barnet i b.hage etter endt permisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt fint for de det passer. Ja, vi hadde sendt ungen i barnehage som ettåring.

Skrevet

Vel..hadde jeg hatt muligheten hadde jeg vært hjemme 1 år til, men det er ikke vits å tenke på det fordi det går bare ikke. Vi må ha to inntekter enkelt og greit. Ulrik begynner forhåpentligvis i barnehagen i november ;) Da er han cirka 1 år. Litt rart å søke plass nå som han bare er 4 uker hehe

Skrevet

Ja, jeg syns det er tidlig! Ville absolutt valgt å være lenger hjemme om jeg hadde kunnet! (kanskje jeg kan! :) )

Skrevet

Hadde tatt imot barnehageplass til gullet som ettåring, ja, hvis vi hadde fått. :-) Hvorfor ikke? Ikke tvingende nødvendig økonomisk sett, men bra både for mor og barn, tror jeg, å få utvikle seg både sammen og i faglig gode miljøer.

Skrevet

Skal være hjemme med mini til høsten, har søkt 50% plass til han fra da av, så han får utfolde seg litt istede for bare å gå hjemme med meg og babyen, han vil da være 1,5 år. Babyen må nok begynne når h'n er 13 mnd for da er det 3 år siden jeg skulle begynt i lære, vil helst tilbake i jobb før jeg glemmer alt jeg har lært

Skrevet

Ja. Men tror på gradvis tilvenning også, deltid i barnhagen kombinert med åpen barnhage, f.eks. Tror 1,5-2 år kan være mer rett alder.

Skrevet

Jeg ville sendt i barnehage hvis vi fikk plass rundt 1 år.

Skrevet

Ville fortsatt hatt barnehage ja,selvom jeg kunne gått hjemme..

Hvertfall ett par dager i uka..

Skrevet

Jeg synes egentlig det er for tidlig.. Skal derfor kanskje gå over på natt i stilling som sykepleier der jeg jobber fra før av, har fått tilbud om det.. Så skal Sanna være hos tanta si eller mormor de timene jeg må sove ut etter vakt. Har søkt barnehage, men vi får se hvordan dette blir! Jeg skjønner godt at andre har de i barnehage, men har en mulighet synes jeg det godt at feks ho får være hjemme et år til.. Skal uansett ha ho i b.hage fra 2-3års alderen. Litt sunt også tror jeg.

Skrevet

Jeg syns at det er for tidlig, og jeg tror at Nikolai fremdeles koser seg hjemme med mamma:)

Skrevet

Hadde blitt litt gææren av å gå hjemme jeg... Er jo ingen andre rundt med barn hjemme når de passerer året...

Men hadde vi hatt økonomisk mulighet til det er det godt mulig at jeg og mannen hadde delt på å være hjemme, dvs jobbet 50% begge to... Men maks til 2 år tror jeg.

Skrevet

Jeg skal være dagmamma det ekstra året jeg blir hjemme. Synes det er viktig at han skal omgås andre barn, og ikke bare "henge i skjørtene" til mamma. Jeg kommer til å gjøre mye som de gjør i barnehagen, kjener jeg meg selv rett. Er utdannet lærer og er jo opptatt av det pedagogiske...

Men synes det er for tidlig for en 1-åring i b.hage. Mange voksne å forholde seg til, mange barn, mye mas og stress ( har flere venner som er førskolelærere og ALLE er enige i at de er små når de er 1 år...)

Gjest LindeOgWill
Skrevet

Etter mye om og men, kom jeg fram til at jeg ikke har peiling.

Det kommer an på hvor mye, eller lite, lyst jeg hadde til å jobbe igjen.

Men skal ikke se bort ifra at jeg hadde benyttet meg av barnehage, rett og slett fordi jeg ikke hadde hatt ro nok til å gå hjemme så lenge. jeg vil så gjerne være husmor-emne, men det passer bare ikke for meg.

Se der ja, der kom jeg frem til at: Ja, jeg ville nok det.

Skrevet

Jeg syns det er for tdilig, så har søkt om forlenget permisjon.

Skrevet

Hadde vi hatt økonomi til det hadde småen gått i barnehage fra ca 1 år, men i en liten prosent. Startet med 25 og deretter økt gradvis år for år.

Her starter vi med halv plass fra 1 år og håper han slipper å være der fullt så mye.

Skrevet

Jeg syns det er alt for tidlig, og har selv valgt å vente med barnehage til ca. 2 år.

Skrevet

jeg bestemte å være hjemme me 1 mann til sommern nå,da blir han 3 år og lillebror 1 år.men jeg MÅ muligens sende lillebror i barnehagen oxo selv om jeg IKKE har lyst i d hele tatt.men pga økonomien nå så må jeg.har begynt å jobbe på kveld noen timer i uka da så har litt ekstra men tror ikke d blir nokk til å være hjemme 1 år til.men har jeg hatt mulighet har jeg ABSOLUTT vært hjemme. syns personlig at 1 åringer er for små.

Skrevet

Jeg var hjemme til sønnen min var 2 år og 3 mnd, syns det var helt fantastisk. Han gikk i bhg noen timer fra han var 20 mnd og det var nok i grunn.

Han går 60% nå i bhg, 2 dager er han hos besteforeldre. Tror han er en lykkelig liten gutt, med masse tid fra mennesker som elsker ham.

Syns jeg var heldig at mannen har en inntekt å kunne velge hva vi ville, i stedet for å gjøre noe fordi vi var nødt til det.

Skrevet

Jeg synes det er for tidlig, men skjønner at man må..

Vi er så heldige at jeg jobber 60% kveld ( bor 2 min fra jobb ) så dem kveldene jeg jobber kommer sambo tidlig hjem fra jobb, så jeg kan dra på jobb:))

Skrevet

Siden jeg ikke syns barn er i nærheten av klar for barnehage før de er minst 18 mnd. har jeg en avtale med farmor, hun er dagmamma fra han er året til han får plass etter fylte 18 mnd. Det fungerte helt topp for jentungen på fire, hun begynte ikke i barnehagen før hun var nesten to år, og farmor tok henne med i åpen barnehage en til to ganger i uka siste halve året før hun begynte, gradvis tilvenning med trygg omsorgsperson. Jeg er utrolig glad jeg har denne muligheten.

Skrevet

Minsta skal begynne når hun er 16mnd, søstra er nesten 3år når hun begynner. Tror de bare vil ha godt av det da...men skal kun ha 50-60% plass, søkt fullplass siden jeg enda ikke vet helt hvordan det blir til høsten, men skal ikke bruke hele plassen på minsta i hvertfall. Tror det er en fordel at de er litt eldre en 1år når de begynner, men nå er det ikke alle som har mulighet til å vente så lenge.

Skrevet

jeg hadde ikke tapt noe økonomisk på og være hjemme, men jeg hadde tapt drømmen og fremtidsplanene. selvsakt kunne jeg tjent like godt på og velge en betaltutdannelse siden når overganstønad osv var ferdig. men jeg tror verken jeg eller småen hadde hatt godt av det.

jeg ser ikke noe galt i og ha 1 åringer i barnehage. men fins det murligheter for det så er jo korte dager fantastisk

Skrevet

Mulig jeg kaster inn en brannfakkel nå, men vår sønn har allerede begynt så vidt i barnehagen 9,5 måneder gammel (4 timer 3 dager i uken). Det har gått over all forventning, han åler seg kjempeivrig etter de andre barna (de er tilsammen 9 stk) når jeg leverer ham. Han lyser også opp når jeg kommer for å hente ham, men etter å ha fått litt kos er han klar for å leke mer og vil slettes ikke hjem. De ansatte i barnehagen forteller også at han har klart overgangen bra og at han straks ble adoptert av et par av de eldre jentene som passer på at ingen tar lekene fra ham.

Tror det er veldig individuelt når barna (og foreldrene) er klare for barnehage, så det er vel neppe noe fasitsvar her. Min begrunnelse for å la ham begynne så tidlig er at jeg ønsker å bli ferdig med masteroppgaven min før jobbstart i april, samt at jeg anser det som en fordel at han kan ta tilvendingen over lang tid slik at overgangen til 80% plass fra april ikke blir så stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...