Andrebolleiovnen Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Da jeg gikk i 9ende...hadde vi om gener og øyenfarger. Men jeg husker ikke lenger hvordan det der hva. Er det slik at har mor blå og far blå så får barn blå eller brune øyer? Hva om far har brune og mor blå Far har blå mor har brune Far har brune mor har brune Åsså er det jo noen som har grønne og grå øyer, og t.o.m ett brunt og ett blått. Noen som er flinke på dette??? Er litt morsomt å vite.
Venter på sommer,sol og barn Skrevet 12. februar 2008 #2 Skrevet 12. februar 2008 ikke god på dette, men her har far brune og jeg blå. jenta vår har blå
st.hans, nesten... Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 Brun er det dominerende genet. Men far/mor med brune auge, kan ha gener til blå auge. far blå og mor blå, gir blå på barn. brun på begge gir brun på barn. men ein av kvar, kan gi brun eller blå, da den med brun kan ha gener for blå fra sin far eller mor.
*Super*Mamman* Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 Et par med brune øyne, kan få barn med både brune og blåe øyne. Et par der den ene har brunt og det andre blått, kan også få barn med begge øyenfargene.. Men et par der begge har blåe øyne, kan ikke få barn med blåe øyne... (Grønne øyne hører hjemme under genet til brune øyne...)
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Du mente vel kanskje et par der begge har brune kan ikke få barn med blå? For et par der begge har blå øyne kan så definitivt få barn med blå- det er jo i grunn tilfellet med storparten av Norges befolkning:) Men det stemmer faktisk heller ikke at brune ikke kan få blå. Kjenner et par som begge har brune øyne men som har fått to blåøyde barn!! Mor og far har jo to øyenfargegener hver, slik at disse foreldrene hadde antakelig et brunt og et blått gen hver, og barna arvet det blå genet fra far og det blå fra mor! Det holder altså ikke å se på foreldrenes øyenfarge for en med brune øyne trenger ikke bare ha brune gener (se på deres foreldre igjen). Men hvis f.eks moren er asiatisk der man kUN har brune øyne bakover i fam. (slik at hun ikke kan bære et blått gen)- da vil barnet få brune øyne, for hun vil føre brunt gen videre til barnet, og dette er dominant. Selv har jeg grønne øyne, pappa har grønne og mamma blå. Pappa har et brunt (grønt) gen fra sin mor, og et blått fra sin far. Mamma har bare blå gener for hennes foreldre er begge blåøyde. Dvs at jeg arvet pappas ene brune gen og et blått fra mamma, men da er brunt dominant. Søsteren min fikk pappas ene blå gen og blått fra mamma, så hun er blåøyd.. Vet ikke om dette ble klarere jeg, men
Gjest Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Som nevnt, er brunt/grønt ( dominant overfor blått (. Hvis begge foreldrene har anlegg for både B og b, vil barnet få brune øyne i 75% av tilfellene. Dette er fordi mulighetene for deling er BB, Bb, bB og bb. Det må altså to bb-er til for at barnet skal kunne få blå øyne, fordi ellers vil B-en overstyre b-en. Det er derimot feil den Bruden-07 sier; par med blå øyne, kan ikke få barn med NOE ANNET ENN blå øyne, pga at de ikke har noen B-er. Men par med brune øyne, evt at de har ulike farger, kan få hvilken som helst farge. Hos meg og barnefar, som begge har brune øyne, er det 25% sjanse for at vårt barn får blå øyne. Det er fordi at vi begge har blåøyde fedre og brunøyne mødre. Vi har altså begge kombinasjonen Bb. Må selvsagt understreke at dette er en skjematisk framstilling, og at en grønn farge kan være så grønn at den blir blå, osv. Mange individuelle variasjoner!
jeano med nr.4 Skrevet 12. februar 2008 #7 Skrevet 12. februar 2008 Jeg har blå øyne, med både mor og far med blåde øyne. Sambo har grønne øyne, med far med grønne øyne og mor med brune. Sønnen vår har blå. Så det blå genet kommer bare fra meg og mine foreldre
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2008 #8 Skrevet 12. februar 2008 jeano: det er genetisk umulig at blått gen bare kommer fra deg!!! Det vil nok heller si at en av foreldrene til din samboer er bærere av et blått gen som din samboer har videreført til deres sønn. Går ikke an at en som har bare to BB (brune) gener og en som har bb (blå) får et barn med blå... samboeren din har nok derfor Bb gen(et brunt+ et blått) og du har bb. Slik har deres sønn fått sin fars ene blå gen, samt ett av dine blå. Noe annet ville vært en genetisk sensasjon Et alternativ er at sønnen deres enda er så liten at han ikke har skiftet farge fra blått (som alle nordiske småbarn har) til grønt el brunt.. Det sies jo at barnet skal få øyenfargen sin innen første året, men selv var jeg blåøyd til jeg var 2-3 år gammel (ser det godt på bilder), og fikk mine brun-grønne øyne deretter..
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 Ser det er mange som har svart ca det samme som meg her... men la gå, jeg liker genetikk og svarer likevel Blå øyne er recessivt, dvs at en person med blå øyne KUN har gener for blå øyenfarge. Dersom man har to blåøyde foreldre, kan barnet dermed ikke ende opp med noe annet enn blå øyne, fordi begge foreldre kun sitter inne med "blå gener". bb + bb kan bare gi resultatet bb, uansett hvilken liten b du tar fra mor og far. Derimot kan en person med brune, grønne eller andre sære farger få blåøyde barn, fordi vedkommende kan ha et dominerende gen som gir den fargen, og et recessivt gen som sier blå. Men da kun hvis vedkommende krysser seg med en annen som OGSÅ innehar minst ett "blått" gen. Altså, for enkelhet la oss da si at B er den dominante brunfargen. G er grønn, også dominant. Du kan ha en mor som er Bb (brune øyne) og en far som er Gb (grønne øyne), og dermed få bb (blåøyde) barn. Eller du kan få et barn som er BG og dermed har enten brun, grønn eller "brungrønn" (blandet) øyenfarge, og som igjen IKKE kan få blåøyde barn. Eller, du kan få Bb (brun, med B etter mor og b etter far) eller bG (grønn, med b etter mor og G etter far). Det som dog er spesielt, er at det faktisk finnes en DOMINANT blåfarge også. Denne er veldig dyp blå, helt annerledes enn den recessive og "vanlige" blå. I vår søskenflokk har vi tre øyenfarger. Min ene bror har den klassiske bb-fargen, standard-blå. Min yngste bror har mammas blåfarge, den dype blå som ser så mørk ut at mange tror han har brune øyne. Skikkelig ultramarin, rett og slett. Helt nydelig. Og jeg har en salig krysning av den dyp-blå og grønn, populært kalt "hva pokker? Vi sier blå, vi..." Jeg antar den genetiske disposisjonen da er som følger - la oss kalle den dyp-blå X for ikke å blande den med B som er brun. Mamma er sannsynligvis Xb, for hun har ultramarine øyne. Pappa er helt sikkert Gb, for han har grønne. Jeg er XG, antagelig. Blågrønn, altså. Eldstebror er bb, vanlig blå, og yngstebror er Xb - ultramarin. Det morsomme da, er at jeg og sambo kommer ikke til å få standard-blå farge på våre barn, for jeg KAN ikke gi standardblå. HAN har derimot standardblå, altså er bb. Så vi kan enten få dyp-blå eller grønne øyne på ungene våre hvis genetikkteorien min er korrekt. Blir interessant nok å se om det slår til! ...så, da var forvirringen komplett. Men i teorien, om man ser bort fra den noe spesielle dyp-blå, kan ikke to blåøyde foreldre få noe annet enn blåøyde barn, mens brun- eller grønnøyde foreldre helt fint kan få bare blåøyde barn hvis det klaffer sånn.
MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 13. februar 2008 #10 Skrevet 13. februar 2008 Selv har jeg grønne, altså brune gener, 2 generasjoner på min fars side har brune/grønne, dominant. Min mor, mormor og oldemor har alle blå øyne. Faren har brune øyne, bortsett fra en bestefar så har alle på hans side, både mors og fars side brune/grønne, dominant. Til tross for at man her skulle tro at det brune/grønne dominante skulle gi seg utslag hos alle våre barn, så har vi 3 barn med ymse farger. Barn 1 -grønne Barn 2 -grønne Barn 3 - kongeblå. Så får vi se hva de neste to har med seg av farger ....
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 MorCathy: Du har ikke da tilfeldigvis et barn (nr 3, altså) med den ultramarin-fargen jeg skrev om? Den dominante blå? På den annen side er jo det morsomme med recessive gener at de kan være usynlige i mange generasjoner, og så plutselig dukke opp som et utslag av interessante tilfeldigheter Og dersom din mor har blå øyne av den recessive typen betyr jo det at du MÅ ha ett recessivt blå-gen pluss det grønne. Så om faren har det samme kan dere fort få blåøyde barn likevel
*Super*Mamman* Skrevet 13. februar 2008 #12 Skrevet 13. februar 2008 ( huff, mente på innlegget mitt at foreldre der begge har blåe øyne, de kan ikke få barn med brune øyne)
nove Skrevet 13. februar 2008 #13 Skrevet 13. februar 2008 Da må jeg bare kaste meg på denne.... Både jeg og pappaen har grønne ( skikkelig skummelt grønne ) øyne, mens lille knerten fortsatt har blåe, men begynner å bli lit grønne. Kommer da hans øyne til å bli grønne også da tro. Besteforeldrene har gråblå og blå øyne
Andrebolleiovnen Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 13. februar 2008 Takker for mange supre svar!! Dette var interessant lesning. Men litt hodebry for en gravid med tidlig alzeimer...hehe
*bubbs* Skrevet 13. februar 2008 #15 Skrevet 13. februar 2008 Det er ikke noen genetisk sensasjon om to foreldre med blå øyne får et barn med annen øyenfarge. Det er ikke alt som er så enkelt som mendelsk arvelære. For det første finnes det faktorer som kan maskere et dominant gen. (om man er genotype Bb kan man likevel ha fenotype blå øyne om det dominante genet blir maskert av en eller annen grunn) I tillegg til dette kan det skje translokasjoner i kjønnscellene hos mor og far, eller oppstå nye varianter ved mutasjoner under meiosen (kjønnscelledeling) eller senere hos fosteret. Det skjer kanskje ikke så ofte, men det skjer, og det er derfor det av og til dukker opp barn med grønne og brune øyne hos foreldre der begge er blåøyd.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #16 Skrevet 13. februar 2008 Nå må dere tenke på det at når barnet deres blir født. Så trenger ikke den øyne fargen barnet har, være den samme som barnet kommer til å ha når hun eller han blir voksen. Mange barn forandrer øynfarge etter hvert som dem vokser opp. Jeg selv er et eksempel på det, også mange andre. Men hvis barnet er født med brune øyne, så kommer det til å ha brune øyne. De med grønne eller grå øyne, blir som regel født med blå. Begrunnelsen er at, de med grønne øyne eller grå eller hva det måtte være av rare farger, er i bunn og grunn blå øyd(uten om brune). Men pigmentene i øyn fargen blir borte, dette gjør at fargen forandrer seg. Brune øyne er og forblir brune!!
junijente fikk julijente Skrevet 14. februar 2008 #17 Skrevet 14. februar 2008 Vi kan jo for moro skyld også legge til at dette med dominante og vikende gener også gjelder bl.a. fregner, øreflipp, hvordan man folder hendene +++++++ :-) Det kan jo hende at biblioteket har naturfagbøker det går an å låne, så kan man se litt på dette i ro og mak. Tror nesten jeg må gjøre det for å friske opp kunnskapene litt etter dette ;-)
*bubbs* Skrevet 14. februar 2008 #18 Skrevet 14. februar 2008 Barn som får brune øyne blir stort sett født med mørkegrå øyne faktisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå