Kaja med spire Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Jeg har fårr skikkelig influensa med vondt i hele kroppen, og uten at jeg tenkte på at jeg kanskje kan være gravid, tok jeg en paralgin forte... Jeg har ikke IKM før rundt den 26.februar. Men om det viser seg at jeg er gravid, kan det da være noen fare for den lille spiren? Noen som vet? Ble så bekymra her nå da det gikk opp for meg hva jeg hadde gjort.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 12. februar 2008 #3 Skrevet 12. februar 2008 Du har vel hatt EL for bare en liten stund siden så d er liten sannsynlighet for at spiren har fått det i seg.. Tror det skal gå bra..
LabbogLine Skrevet 12. februar 2008 #4 Skrevet 12. februar 2008 Hei! Vil først og fremst si at jeg ikke syns paralgin forte er det rette preparatet å ta når man har influensa, så fremt smertene dine bare skyldes selve influensaen.. Paralgin forte er et sterkere smertestillende som inneholder paracetamol og kodein. Paracetamol har smertestillende og febernedsettende virkning mens kodein virker mot smerter på en annen måte enn paracetamol (virker selv mot smertene og blir omdannet til morfin i kroppen) Jeg hadde villet tatt en vanlig paracet (paracetamol) istedet, så lenge du ikke har andre sterke smerter i kroppen som ikke skyldes influensaen? er jo helt normalt å ha vondt i kroppen når man er syk, og disse vil jo også paracet virke mot. Paralgin forte kan brukes ved graviditet dersom dette strengt tatt er nødvendig, men ville som sagt anbefalt paracet istedet. Det har sikkert ikke blitt noen skade på et eventuelt foster ved å ta en tablett, så tror du kan slappe av:) Håper du blir frisk snart da, er jo pyton å være syk:) God bedring!
jåsjenta Skrevet 12. februar 2008 #5 Skrevet 12. februar 2008 Du kan bare slappe av. Ingen fare å ta paralgin forte i svangerskapet:) (dette ifølge gynekologen)
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Siaa har helt rett. Jeg fikk paralgin forte av legen min da jeg ba om noe STERKT mot smerter etter å ha trukket en visdomstann. Noe som jeg kunne bruke mens jeg prøvde å bli gravid, og som ikke skadet et evt. foster.
LabbogLine Skrevet 13. februar 2008 #7 Skrevet 13. februar 2008 Det stemmer det at det ikke er påvist skadelige effekter på fosteret ved bruk av paralgin forte (ved langvarig bruk av store doser har man sett symptomer på avhengighet hos fosteret da, men det er hvis man bruker høye doser over lang tid), men min personlige mening er at dersom man kan unngå bruk av det dersom man er gravid så er selvfølgelig det det aller beste. Det samme med andre legemidler mener nå jeg. Noe annet er selvfølgelig dersom man har sterke smerter sånn som lucy over her som trakk en visdomstann, det blir noe annet:) Man skal jo heller ikke ha det vondt, det er jo heller ikke bra! Men paracet er fortsatt det beste ved feber og smerter i forbindelse med influensa når man prøver å bli gravid mener nå jeg:) Men så tidlig så har vel ikke fosteret noen forbindelse med moren heller (begynner vel i fosterets uke 2?) I allefall, det er helt sikkert ikke noe å bekymre seg for:)
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Hei Milla. Er du lege eller sykepleier eller noe? Bare litt nysgjerrig siden du vet så mye om dette... Hehe. Man har mye å lure på midt på natten, hehe. Tror forsåvidt de fleste vet at man bør holde seg unna det man ikke trenger av medisiner i graviditeten. Spør legen hvis det er noe man MÅ ta. Men når man har tatt det uten å tenke på at man kanskje er gravid, så er det jo allerede gjort. I mine år som prøver har jeg funnet ut at å leve som man er gravid i hele prøveperioden ikke er noe særlig, hehe.
LabbogLine Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 Hei Lucy:) Neida, jeg er verken lege eller sykepleier. Jeg er farmasøyt. Skjønner at de fleste vet at de må holde seg unna legemidler, men jeg sier det allikevel jeg. Jeg vet hvordan det er å leve som man er gravid hele tiden, det er jaggu ikke enkelt, hehe:) Men jeg har blitt mye mer bevisst på det jeg putter i meg etter vi begynte som prøvere. Jeg tenker som så at har jeg virkelig bruk for tabletter nå, eller kan jeg klare meg uten (det blir noe helt annet om man må). Jeg er mye plaget med hodepine og nakkesmerter(og da mener jeg sterk hodepine og veldig ubehag), og har tidligere vært ganske rask med å ta en ibux og paracet når det har sneglet seg innpå. Blir rett og slett uutholdelig uten. Nå gjør jeg alt jeg kan for å forebygge istedet, sånn at den ikke skal komme. bare et eks:) Når jeg testet positivt sist, så hadde jeg nettopp tatt en sterk dose med ibux og paracet grunnet tannverk, og jeg ble veldig redd for at det hadde gjort noen skade.. Men ikke misforstå meg heller, det er jo mange ganger man bare må ta tabletter også, sånn som ved feber og sterke smerter... Men det er så mye feilbruk av legemidler rundt omkring (vet ikke hvor mange som har kommet på apoteket og skal kjøpe paracet eller ibux fordi de kjenner seg litt slappe, selv om de ikke har feber eller har vondt noe sted. Og det blir jo helt feil) håper jeg ikke provoserte med innleggene mine inatt, dette er bare et tema som engasjerer meg litt skjønner du:) Ikke meningen å være noen bedreviter.. Men nå skal jeg holde kjeft, hehe:) Lykke til alle prøvere! klem fra meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå